Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab ejer mindre end 15% - og hvad så?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i andre Amino'er,

Jeg er stødt på et mindre forståelsesproblem. Hvad er der af begrænsninger for et holdinsselskab mht. udbyttebetaling osv. hvis det ejer mindre end 15% af driftsselsabet?

iflg ivaekst.dk gælder følgende;

"Hvis et holdingselskab ejer mere end 15 % af aktierne i et driftsselskab, kan udbyttet fra driftsselskabet skattefrit overføres til holdingselskabet.

Det betyder, at du kan isolere og sikre en oparbejdet selskabsformue ved udbyttebetaling i et holdingselskab. Risikoen for den fortsatte drift, herunder eventuelle erstatningskrav, forbliver nemlig i driftsselskabet. Driftsselskabets kreditorer vil altså som hovedregel ikke kunne gøre krav gældende i holdingselskabets formue ved en eventuel konkurs."

Men vil det sige at et holdingselskab ikke kan trække pengene op fra driftselskabet uden at blive beskattet af det i processen, og stiller det mig dårligere rent økonomisk (som ejer af holdingselskabet)? Jeg har lidt svært ved at gennemskue de økonomiske konsekvenser af under/over 15% forskellen. Håber der er nogen der kan fremhæve de praktiske forskelle i de to scenarier.

Med venlig hilsen

Tobias (en pt. forvirret amino)

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Grænsen er ændret til<10%!

Hvis < 10% beskatning er de normale regler i aktieavanceloven.

Hvis >10% Skattefrit fra drift til holding efter at drift er blevet beskattet med 25% selskabsskat!

/peter

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatteregler for udbytter (gældende for selskaber):

Ejer selskabet 15 % af aktierne, er udbytter skattefrie.


Ejer selskabet 10 % af aktierne, er udbytter skatterie fra og med 2009


Ejer selskabet mindre end ovenstående procentsatser af aktierne i aktieselskabet,  betales 25 % i selskabsskat af 66 % af udbyttet.

Håber at indlægges kan bruges.

Skatteregler for aktieavancer (gældende for selskaber):

Har selskabet ejet aktierne mindre end 3 år, betales 25 % i selskabsskat.

Har selskabet ejet aktierne over 3 år, er aktieavancer skattefrie.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et supplement....3 års-reglen bortfalder fra 2010.

/peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt. At man ejer under 15% er ikke et problem fra og med 2009 men ejer man under 10% har man et seriøst problem fra og med 2009 og særligt 2010 for så vil man være generelt skattepligtig af aktieavancer og udbytter. Bemærk at det også gælder selvom man måske har en direkte ejerandel på 10% eller mere som følge af mellemliggende - delvist ejede - selskaber. Dvs. der ses på det reelle (indirekte) ejerforhold (med visse undtagelser).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode svar. De var bedre end jeg turde håbe på :) Så kan jeg sagtens kaste mig videre uden den bekymring! Så er der bare lige 99 andre bekymringer at gøre det af med... Hvordan er det egentlig mht. afskrivninger af virksomhedsopkøb? Jeg har googlet og googlet, men ikke fundet noget. Holding-selskabet investerer xxx kr. i opkøb af virksomhed, men kan man bogføre det som en udgift, eller skal det afskrives over en årrække?

Og ja, jeg ved godt jeg snart burde få mig en revisor :) Meeeen, vil også gerne selv have bare lidt styr på det.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo af om der købes en virksomhed eller et ApS med en virksomhed. Hvis der købes en virksomhed kan der afskrives på købesummen for de afskrivningsberettigede aktiver (driftsmidler, goodwill m.v.). Taler vi om køb af et selskab foretages afskrivninger m.v. i det pågældende selskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker på at et holdingselskab køber et ApS selskab for xxxxxx kr., men hvordan kommer det til at figurere i regnskabet for holdingselskabet? Skal det bogføres som et aktiv, eller kan det bogføres/straksafskrives som en udgift?

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det vil være et aktiv (kapitalinteresser) som ikke kan afskrives.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent, tak for svaret.

Vil det sige at den likviditetsudgift man har haft til købet aldrig kan trækkes fra/afskrives noget sted og derved aldrig vil påvirke ens resultat selv om man har haft udgiften rent likviditetsmæssigt?

Er super glad for hjælpen her inde!

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)