Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på fodbold logo?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Halløj,

 

har som mit andet job et egenforetagende, hvor der bliver lavet egetræs døre med personligt præg. Det består af logoer, navne, motiver, "alt-mellem-himmel-og-jord" fra kundens ønske, som er udhugget i dørene med stemmejern, virkeligt flotte håndværk, nogle med flere hundrede timer på samvittigheden :). Jeg har nu fra en kunde fået et ønske om Manchester Uniteds fodbold loge graveret, men er det lovligt for mig at lave en dør til kunden?

 

På forhånd tak

 

Christian

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det lyder faktisk som en ret cool niche du har

 

Hvad angår logoet, så skal du passe på ikke at bryde deres copyright/varemærke.
Sandsynligheden for at nogen i MU opdager at du har lavet døren er nok lig 0 til at starte med. Men der er nok mange fans som hører om dit værk hvis din kunde bliver glad for det og viser det frem. Og så kunne det potentielt ende med at MU kommer med et erstatningskrav.

Det er lidt det samme problem vi indimellem støder på i MediaMouse, når der f.esk. kommer en kunde, som ønsker at vi laver nogle nye mærker til en racercykel som er blevet omlakeret. Nogle mærker kan købes i løs vægt, men andre er malet direkte på cyklerne og kan ikke købes fra producenten. Der er nogle enkelte som faktisk har givet os et ok til at producerer mærker, såfremt vi først checker om kunderne vitterligt har en cykel af det pågældende mærke. Men der er desværre rigtig mange kunder som vi må afvise, fordi de netop kommer og vil have lavet et logo som er beskyttet.

 

Tilmeldt 28. Sep 06
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej WWM

 

Der er flere fodboldklubber der ikke ønsker at man benytter deres logo og slet ikke i kommercielt øjemed. På min egen side har vi egentligt lidt det samme problem. Vi benytter ofte klublogoer, men det er set udfra vinklen at vi faktisk hjælper klubben med at få omtale. Vi vil naturligvis undlade at benytte et klublogo hvis vi får en henvendelse, men indtil da så kører vi blot på. Der må jo også være grænser for hvor smålige klubberne kan være.

 

Kender du iøvrigt til http://www.hqfl.dk/? Helt genial side med fodboldlogoer. De skriver bl.a.:

 

"The English football association (arrogant enough to call themselves just "The FA") have decided to dislike HQFL and the work we do. Consequently they have demanded removal of ALL logos related to English clubs, the FA themselves and competitions arranged by them, unless HQFL has got specific permission from the clubs to display their logos. If we did not follow their demand, they would press charges against us for copyright infringement. As we cannot even afford the trip to the court, we had no choice but to follow their demand, eventhough we disagree with a number of their viewpoints."

 

Held og lykke hvad end du vælger! :-)

 

Mvh. Zebra  

www.Resultat.dk - En anelse hurtigere
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper-> Måske et dumt spørgsmål - eller måske tager du fejl... men:

Jeg gengiver ofte virksomheders logoer på skilte eller tryk eller anden udformning. Jeg mener nu ikke, at det er op til mig at undersøge lovligheden i det, men kunden, som bestiller det. Altså skriver kunden under (pr. default gennem mine forretningsbetingelser) på at de ikke bryder med andres rettigheder ved at få fremstillet deres opgave. Konkret skriver jeg:

"Ved indgåelse af aftale med PB Tryk & Grafik forpligter kunden sig
til, at sikre sig at gældende varemærker og ophavsret ikke bliver brudt
i forbindelse med aftalen."

Jeg er villig til at tage fejl, men kan i så fald se et kæmpe arbejde fremover med også at sikre mig at kunden nu også er, hvem de udgiver sig for at være.

Forstås ovenstående?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :
World Wide Madsen:

Jeg mener, at det er tilladt at gengive sådanne ting, hvis det er til privat brug - hvilket man må sige en dør er.


Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Uden at være 100% sikker vil jeg mene at forskellen er, om det som i denne sag er en enkeltstående kunde der beder om en sådan dør, eller om du sætter en Manchester United dør i serieproduktion og begynder at annoncerer for den. Det sidste er jeg siker på ville stride mod MU''s ophavsret, men den enkeltstående dør tror jeg ikke DU får problemer med
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian,



Man U. `s logo er som du siger beskyttet af copyright og det vil sige
andre ikke må bruge det i deres markedsføring eller på deres produkter.


Du kan jo så spekulere i om de nogensinde får det at vide og i givet fald vil reagere hvis de gør ..



Michael


Tilmeldt 24. Jun 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Jeg tillader mig at forsøge at genoplive tråden, da jeg også har interesse i at anvende et fodboldlogo...

Det ville først og fremmest være rart at få opklaret om Mikkel har ret, når han skriver at copyright infringement afhænger af situationen - er det en serieproduktion eller en produktion på baggrund af et specifikt ønske fra kunden. Det håbede jeg, at en kyndig person, der har tjek på ophavsrettigheder kan svare på.

Hvis man eksempelvis ser på CafePress.com, så kan man frit vælge et billede, der kan printes på t-shirts og andet... Så skriver de godt nok at man ikke må bryde copyright-loven, men jeg har svært ved at tro at de tjekker alle t-shirts''ene for brud på copyright-loven.

Hvad er det, der stopper mig fra at lave en lignende webside, hvor jeg stiller nogle valgmuligheder til rådighed..? Altså, du kan vælge Manchester United logo''et eller dit eget billede, så er det ikke en serieproduktion, fordi jeg laver min vare på baggrund af kundens ønske - og fordi man stiller logo''et til rådighed, så betyder det ikke at kunden Skal bruge det?

Ellers kunne det måske være en lappe-løsning i mit tilfælde, hvis man kunne bruge maskot''erne... Må man det? Er det ulovligt at lave en løve, der for eksempel tilnærmelsesvis ligner FCKs?

Tak for hjælpen.
Simon.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror ike det vil være ulovligt for dig at tilbyde at trykke en T-shirt for en kunde med f.eks. FCKs logo på, men jeg tror du vil kunne komme i klemme, hvis du markedsfører dig med at man kan få det (eller andre beskyttede) logo på - for så lukrerer du som erhvervsdrivende på andres varemærker.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu vil jeg ikke linke til en bestemt paragraf i nogen lovgivning, da emnet er meget komplekst og kræver at man kan læse lovtekster indenad og har et overblik over en lang række af dem. Men:

 

Hvis du (som jeg vistnok allerede har svaret i denne tråd) tilbyder en andens varemærke (eller noget, som kan forveksles hermed) i erhvervsmæssig øjemed, så bryder du loven. hvis du til gengæld tilbyder en service, og din kunde beder dig om at fremstille noget med et varemærke (eller noget, som kan forveksles hermed) på, så er du safe.

 

Forskellen ligger i, om du selv "opfordrer" kunden til at benytte et uretmæssigt varemærke, eller om kunden selv ønsker at anvende det.

 

Du har ikke pligt til at holde øje med ethvert varemærke, og om hvorvidt det strider imod andres rettigheder. Af samme årsag har eksempelvis DK Hostmaster sat en paragraf op i deres forretningsbetingelser, hvor det tydeliggøres at du ikke må krænke tredje mands rettigheder. Det er altså KUNDEN, som har ansvaret for retmæssig brug af varemærket. Men hvis du tilbyder varemærket uretmæssigt, så er kundens ryg fri, idet kunden handler i god tro og er blevet overbevist af dig om, at alt er OK.

Etisk set, så er det nok mest forsvarligt at advare kunden, hvis kunden vælger at få lavet et produkt med et varemærke, som du véd er en andens. Men du véd jeg ikke om kunden har et brev i hånden fra eksempelvis FCK, hvor han har fået lov til at anvende det.

Tilsvarende havde jeg for nylig en opgave, hvor jeg skulle montere et Coca Cola-logo på en facade på et pizzaria. Jeg fortalte kunden, at han selv var ansvarlig for, om det var lovligt. Han havde dog fået lov til at bruge logoet af varemærkehaveren - og det opdagede jeg ved at de krævede at se et proof, før jeg monterede det på facaden. Så i denne situation var alt OK.

Var det svar nok?



Vh

Peter

 

EDIT: Kan se, at jeg er blevet klogere siden sidste gang denne tråd var aktuel :)





http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)