Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma tæt på konkurs

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er indehaver af 50% i ApS og min partner ejer de sidste 50%. Vi har indskudt 62500,- hver i dette selskab.

Selskabet har i de 3 foregående år, lånt penge af partners selskab, til investering, uden at der er lavet nogen form for papirer på dette. Der er blot blevet nævnt at det ikke skulle tage for lang tid inden de kom retur.

Disse penge, har min partner nu trukket ud af ApS, og vel at mærke uden at jeg har indvilget i dette, samt fortsat med at trække ud, til trods for at jeg har sagt stop, da likviditeten på kassekreditten dermed blev trukket i minus. Nu er det kommet dertil at der ikke er flere penge at betale regninger til leverandører med, og nu er kassekreditten blevet lukket i fra bankens side, indtil vi kommer med en handlingsplan for en genetablering eller lign.

ApS'et står stille nu, da det ikke er muligt at indkøbe varer, og dermed heller ikke muligt at sælge varer. Omsætningen var støt stigende, men i og med at der blev trukket disse penge ud, faldt omsætningen, og til sidst har det ikke været muligt at fortsætte driften af firmaet.

Min partner's selskab har stadig "lånte" penge tilgode, men jeg mener at med en anden "afdragsordning" ville det uden problemer have været muligt at fortsætte driften af ApS'et - og dermed indenfor en periode på 6-9 mdr. at have afviklet denne gæld. Jeg mener dermed at min partner har "dræbt" firmaet, hvilket han siger nej til, og siger at firmaet aldrig ville have eksisteret uden disse lån, hvilket i og for sig også er korrekt, men derfor er det vel ikke lovligt at foretage disse udtræk, med henblik på at dække sine egne "indskud". - Til modtræk har jeg været nødt til at give afkald på 3 mdr's løn, grundet der ikke var penge til dette.

Hvordan står jeg ved en evt. konkurs

Vil han kunne "jagte" mig for det tilgodehavende som hans andet selskab har lånt til ApS'et ?

Vil han ikke blive tvunget til at tilbagebetale disse udtræk til ApS'et, da han har foretaget disse bag om min ryg, og taget før evt. kreditorer ?

Kan banken stilles til ansvar, da de har været vidende omkring disse udtræk, uden at foretage sig noget ?

Vi benytter samme bank privat, og til alle hans andre selskaber - så jeg stoler ikke helt på banken i dette tilfælde..

Er der noget jeg skal gøre ?

 

Mvh

NILY

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville personligt nok starte med at bede skifteretten om en betalingsstandsning. Det er ganske simpelt, gå derned og anmeld om betalingsstandsning.

Betalingsstandsning institutionen er en kreditor beskyttelse. I får først 3 måneder, vel og mærket i ro, til at rede trådene ud, og kan derefter få yderligere 3 x 3 måneder. Det hele afhænger selvfølgelig af jeres situation, om i vil fortsætte alene eller hver for sig, eller stoppe.

Nu er jeg ikke jurist, men som du forklarer det, så er det penge der udlånt til et selskab. Hvis det er tilfældet, så er det kun og alene selskabet der hæfter.

Har din partner taget pengene ud af selskabet, uden dit vidende og uden prokura, ja så skal han betale det tilbage.

Ved en betalingsstandsning bliver der udpeget en medhjælper. En advokat som hjælper jer videre.

Håber at indlægget kan bruges.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nily,

Du står i en rigtig rigtig dårlig situation. For der er faktisk ikke noget, som du kan komme efter her. Sagen er den, at I begge med største sandsynlighed har mandat i forhold til banken og dermed har han lov til at foretage disse hævninger. Ergo kan banken ikke klandres for noget der og han har ikke gjort noget, som han ikke måtte.

Han kan ikke jagte dig for det resterende tilgodehavende, men kurator (den advokat, der skal opgøre boet) kan vælge at omstøde hans udbetalinger til ham selv, hvis det viser sig, at han var i ond tro, da han hævede pengene til sig selv)

Du kan faktisk ikke gøre andet end selv at selv at gå til skifteretten og sætte selskabet i betalingsstandsning. Så har du i det mindste foretaget dig noget. Du skal være varsom med ikke at foretage dig noget, for det kan være ansvarspådragende. Ergo, sørg for at tingene ikke forsvinder fra kontoret og varelageret og sikre dig, at alle dokumenter forbliver hvor de er. Og få fat i skifteretten.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: Du kan lige så godt få dig et job med det samme - for den historie der ender sandsynligvis ikke det første år og der bliver ikke noget ud af det til dig. Det er beklageligt, men du må videre hurtigst muligt.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej Nily,

Du står i en rigtig rigtig dårlig situation. For der er faktisk ikke noget, som du kan komme efter her. Sagen er den, at I begge med største sandsynlighed har mandat i forhold til banken og dermed har han lov til at foretage disse hævninger. Ergo kan banken ikke klandres for noget der og han har ikke gjort noget, som han ikke måtte.

Han kan ikke jagte dig for det resterende tilgodehavende, men kurator (den advokat, der skal opgøre boet) kan vælge at omstøde hans udbetalinger til ham selv, hvis det viser sig, at han var i ond tro, da han hævede pengene til sig selv)

Du kan faktisk ikke gøre andet end selv at selv at gå til skifteretten og sætte selskabet i betalingsstandsning. Så har du i det mindste foretaget dig noget. Du skal være varsom med ikke at foretage dig noget, for det kan være ansvarspådragende. Ergo, sørg for at tingene ikke forsvinder fra kontoret og varelageret og sikre dig, at alle dokumenter forbliver hvor de er. Og få fat i skifteretten.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: Du kan lige så godt få dig et job med det samme - for den historie der ender sandsynligvis ikke det første år og der bliver ikke noget ud af det til dig. Det er beklageligt, men du må videre hurtigst muligt.

Super godt svar FlemmingYes i den rigtige Amino ånd.

Pøj Pøj med det..

 

kenn

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dobbelt post

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lad mig først og fremmest sige at det er ufatteligt dumt at man i et forretningsforhold indgår aftaler af så omfattende økonomisk karakter uden  at disse bliver nedfældet på papir. En låneaftale baseret på "at det ikke skulle tage for lang tid inden de kom retur"  er ikke en holdbar måde at drive virksomhed på.

I mangel af aftale må din partners lån betragtes som anfordringslån, som i princippet kan opsiges med 14 dages varsel. Det er derfor ikke i orden, at han bare hæver beløbet uden din viden. Den reelle måde ville have været at sige til dig, at han vil have lånet indfriet inden 14 dage. Det havde givet et varsel til at se på likviditeten mv og allerede på et tidligere stadie have gjort jer nogle overvejelser omkring betydningen af dette.


NILY:
Vil han kunne "jagte" mig for det tilgodehavende som hans andet selskab har lånt til ApS'et ?

Kun i det omfang du har accepteret en personlig hæftelse for lånet.

NILY:
Vil han ikke blive tvunget til at tilbagebetale disse udtræk til ApS'et, da han har foretaget disse bag om min ryg, og taget før evt. kreditorer ?

Ved en forfordeling på bekostning af kreditorer kan han risikere at kurator vil kræve omstødelse af transaktionerne. (Afhængig af beløbets størrelse nok mest teoretisk)

NILY:
Kan banken stilles til ansvar, da de har været vidende omkring disse udtræk, uden at foretage sig noget ?

Nej. Du ville ikke kunne løfte den bevisbyrde at de skulle have kendskab til urent trav.

NILY:
nu er kassekreditten blevet lukket i fra bankens side, indtil vi kommer med en handlingsplan for en genetablering eller lign.


Om der er noget du kan gøre. Hive din partner til truget. Det er et fælles ansvar at få løst det. Spørgsmålet er om der er vilje fra din partner til at forsætte eller ej. Hvis ja så må I få lavet den handlingsplan som banken efterlyser.

Hvis din partner omvendt ikke føler for partnerskabet længere så er det også fælles ansvar at få partnerskabet afviklet på en fornuftig måde.

Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)