Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spgm. ang rykker gebyr

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften :D

Jeg er desværre kommet i den situation at jeg har fået en kunde der ikke har betalt min faktura. Jeg har prøvet flere gange at komme i telefonisk kontakt med kunden, og har også lagt en enkelt besked på vedkommendes telefonsvarer.

Nu kommer spørgsmålet så:

Hvordan lægger jeg et rykkergebyr på?

Skal jeg lave en ny linie på den gamle faktura faktura med 100kr. angivet som rykker gebyr?

Eller skal jeg lave en separat faktura til dette?

Kan i have en god aften

Mvh. Michael Grove

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Sørg for at have en helt fast rykkerprocedure, og fastlæg betingelserne for hver rykker. Det hjælper dig ikke at rykke telefonisk, eller på anden måde. Loven foreskriver at du skal sende 3 rykkere.

Rykker 1:
Her er ikke noget rykkergebyr eller renter. Det er en venlig påmindelse til debitorer, der har glemt at betale en forfalden faktura

Rykker 2:
Rykkergebyr og/eller renter. En rykker, der klart viser, at du vil have en indbetaling nu

Rykker 3: Meddelelse om kommende inkasso

Send til inkasso ved din advokat

Bemærk, at rykkerne skal udsendes i numerisk rækkefølge

Håber du kan bruge indlægget.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare sætte rykkergebyr på fra starten.

Folk der ikke betaler til tiden er tidsrøvere og en ekstraomkostning.  Det kan man lige så godt tage sig betalt for at håndtere. Ingen takker dig for at lade være.

Enig med Corporation om vigtigheden om at have en fast procedure for at håndtere rykkerproceduren.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Corporation:
Loven foreskriver at du skal sende 3 rykkere.

Sikke en gang sluder og vrøv l du skriver.

 

Der findes intet lovkrav om et bestemt antal rykkere. 

Der må dog max opkræven 100 kr i rykkergebyr 3 gange med min. 10 dages mellemrum. (gælder i civilkøb)

Der må først omkræves rente 30 dage efter forfald såfrem der ikke er indgået aftale om andet.

Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg "rykkede" ikke telefonisk. Dette var blot en venlighed fra min side af.

Corporation, så vidt jeg kan læse mig frem til, så SKAL man ikke sende 3 rykkere. Bare man varsler om det i første kan man vel sende til inkasso i andet brev. Der skal blot være 10 dage imellem? ret mig hvis jeg tager fejl.

Henrik, jeg kan jo ikke sætte et rykke gebyr på fra starten i mine fakturaer. Jeg bliver jeg nødt til at sende en rykker. Det var det spørgsmålet gik på, hvorledes denne skulle laves.

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Michael Grove:
Henrik, jeg kan jo ikke sætte et rykke gebyr på fra starten i mine fakturaer

Det var en bemærkning til Corporations indlæg. Jeg vil i modsætning til hende sætte rykkergebyr på allerede fra første rykker.

Lav en rykkerskrivelse  (som du laver en faktura) og skriv en linie på med henvisning til den oprindeligt tilsendte faktura - under den en ny linie med rykkergebyr og så en betalingsfrist.

Har du ikke en rykkerfunktionlitet i dit regnskabsprogram?

Henrik

Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det har jeg desværre ikke. Mange tak for svaret, det vil jeg gøre så.

Skal denne så bare bogføres sammen med den originale faktura når denne er betalt?

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn Nej - det er ikke noget vrøvl. Retsassessor spørger som noget af det første om der er rykket korrekt. Hvis ikke afvises sagen i retten. Jeg har taget klip fra forbrug

"Forbrug ”Hvis gælden ikke er betalt efter tre rykkerskrivelser, kan den erhvervsdrivende enten selv forsøge at inddrive gælden eller overgive sagen til en advokat eller et inkassofirma. Overlader han inddrivelsen af pengene til et andet firma, kan han kræve yderligere 100 kr. i inkassogebyr.

Den erhvervsdrivende behøver kun at sende tre rykkere, før han overgiver sagen til inkasso, men han skal advare om, at sagen går til inkasso, hvis ikke det skyldige beløb betales inden en frist på mindst ti dage. Varslet kan fx gives i en rykkerskrivelse. Hvis skyldneren ikke får dette varsel, må den erhvervsdrivende ikke opkræve et inkassogebyr”

 

Du kan selv læse videre på denne adresse:

http://www.forbrug.dk/raad/rboekonomi/forbrugslaan/rykkere/inkasso/

Tilmeldt 13. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fint med et svar og en henvisning. Problemet er at jeg selv har fået afvist en inkassosag mod en debitor, fordi jeg ikke havde rykket 3 gange.

Jeg kan dog ikke svare på om det gælder alle Retskredse i Danmark, men når der en chance for at få afvist et inkassokrav, så bør man vel gøre det rigtigt, og måske lidt til, hvis det er hvad der forventes af en retsassessor.

Iøvrigt passer det jo åbenbart heller ikke helt med hvad "Forbrug skriver"  Så??

Er der andre der har erfaring var det rart at høre.

 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)