Niels, det er der lavet beregninger på. Det ville betyde en endnu større skrævvridning og gå rigtig hårdt ud over de lavestlønnede. Så hvis det er et mere associalt samfund man ønsker, så er ren bruttoskat den rette vej at gå :)
Hvorfor nævner du kun ulemperne ved flad skat? :)
Fordele:
- Øget incitament til at tage en lang uddannelse
- større afkast pr. arbejdstime
- Bedre tiltrækningskraft overfor højtuddannet arbejdskraft
- Bedre muligheder for at lokke potentielle investorer til DK
- Forenkling af skattesystemet
Vi må jo også konstatere at Danmark i fremtiden ikke vil have behov for ufaglært arbejdskraft, da størstedelen af alle produktionsvirksomheder vil flytte til udlandet. Så problemet du nævner med at flad skat vil ramme de lavestlønnede hårdest er ganske korrekt antaget, men i fremtiden er alle danskere jo nød til på en eller anden måde at tage en uddannelse og derfor vil flad skat fremme denne uundgåelige udvikling og samtidig gavne Danmark på længere sigt.
Vi må også i Danmark anerkende at vores velfærdssystem står for fald, vi har ganske enkelt ikke råd til at forsætte på samme måde.
Dine argumenter er de samme som Warren Buffet skyder ned - man kunne kalde det "almisse-argumentet" - at hvis bare de rige bliver rigere smitter det af på de fattige. Historien har vist at det ikke passer.
Dete eneste possitive ved en ren flad skat er forenklingen, men prisen er bare alt for høj. Man kunne sagtens forenkle skattesystemet uden kamme så skævt.
Og vores veldfærdssystem står absolut ikke til fald. Tværtimod. Lande som USA nærmer sig os og ser med begejstring på hvor meget bedre vi har fået indrettet os. Det var jo bl.a. netop dette der fik millioner af Amerikanere til at vælge Obama.
Finanskrisen er også et tydeligt eksempel på at vores system er bedre. Danmark er et af de lande der har klaret sig bedst igennem krisen.
Det store problem med vores system er, at vi p.t. har en regering, der på den ene side siger de støtter det, men bag om ryggen på os fjerner det økonomiske grundlag for at det kan fungere.
Det oplever vi meget tydeligt på lokal plan. Budgetterne er faldet og faldet - men sociallovgivningen er ikke ændret. Folk har lovbefæstede rettigheder som der ganske enkelt ikke er penbge til at opfylde. Det misforhold mellem lov og økonomi er en en uforskammet måde at føre politik på. Hvis regeringen ønsker færre penge til f.eks. de sociale indsatser, så må de sgu også tilpasse lovgivningen i stedet for at fastholde en urigtig påstand om, at det hele kan løses for det halve.