Hej Daniel
Spændende!
Du kommer nok til at være interesseret i et produkt, som vi er ved at udvikle, som er et komplet administrationssystem til labels og pladeselskaber. Vores system håndterer alt, som er relevant for at drive en professionel labelvirksomhed.
Vi er dog ikke færdige endnu, så indtil videre må du bare spørge løs!
Der er ingen krav til fordeling mellem label og artist, da det er noget, som forhandles individuelt i den enkelte kontrakt. Traditionelle recording deals ligger vel på omkring 15% royalty til artist, mens salg via digital download afregnes på omkring 50%. Men tallene kan være hvad som helst I nu aftaler mellem parterne.
Virkeligheden er reelt meget mere kompliceret. Jeg har haft masser af pladekontrakter mellem hænderne gennem tiden, og der er stort set ingen som er ens. Mange nye labels praktiserer profitshare-deals, hvor man først opgører et projekts indtæger og udgifter, før man udbetaler royalty af overskuddet til artist, fx. 50%.
Mange nye labels erfarer også hurtigt, at der ikke er forretning i meget simple pladekontrakter fx. 30/70% . Grunden til dette er, at virkeligheden i musikbranchen er så kompleks, at mange deals ender med at kører med underskud (for label), da man ikke har taget højde for alle de situationer, som man møder hen af vejen, hvor fx. de 30% vil være for uøkonomisk. Det er blandt andet derfor, at major's pladeselskabskontrakter er meget detaljerede og fylder rigtigt meget.
Hvis I vil sælge udenlandske sange i Danmark kan I fx. indgå en salgs- og distributions- eller licensaftale med det rettighedsejende selskab på den enkelte sang, eller en komplet label deal, hvis I vil sælge alt under det pågældende label (label i denne forstand er "plademærke" og ikke hele selskabet).
Det kan i praksis kun ske, ved at I tager kontakt med det rettighedsejende selskab og laver en aftale med dem.
Bedste hilsener,
Aleksander :-)