Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg blivet fyret pga sygdom!!! – HJÆLP!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blivet fyret pga sygdom – HJÆLP!

Jeg har været syg og meddelt dette til min arbejds giver  for c.a 1 ½ måned siden,  nu har jeg  modtaget et brev om at de vil fyre mig pga. ikke fremsende lære erklæring inden 4 dage.

OK. Jeg har e-mailet min chef 3 dage før og skrivet følgende da jeg fik at vide fra min egen læge at de ikke udskriver lægeerklæringer uden det firma man er ansat under har bedt om det:

Jeg vil gerne sende en lægeerklæring så hurtigt som muligt. Men jeg skal bruge en firma erklæring da min læge vil ikke udlevere lægeerklæringen før firmaet spørger efter en, (+ jeg vil ikke selv betale 400 dkr.)

Så fik jeg en mail retur fra min chef som han har svaret:

Jeg tror ikke det haster med en læge erklæring. Jeg skal lige først spørge ******* hvordan man plejer at gøre i sådanne tilfælde, for jeg har ikke prøvet det før. Det er jo arbejdsgiveren som skal betale for en lægeerklæring, og da vi ved af erfaring at ******* ikke er meget for at betale nogen som helst ting, skal jeg lige høre hvordan vi gør.

Og har intet høret fra dem ang. Lægeerklæring.

Nu har jeg modtaget brev fra firmaet og de fyrer mig pga. af ikke leveret Lægeerklæring og de siger at min sygdom skulle være 3-4 uger, som ikke passer.

Nu kræver de at jeg skal betale min betale løn tilbage…

Jeg har ingen fagforening pt. da jeg har flyttet til sverige.

Jeg vil tilføje at jeg er ansat for et tysk firma som har kontor i KBH.

Det har genere mig mange gange via tlf. og lagt meget press på mig. Jeg har sendt et brev om at hvis de skulle eller ville kontakte mig så skal dette gøres via brev eller email. Men har intet modtaget kun stressefulde telefon henvendelser hele tiden.

Jeg har allerede masse af problemer med min sygdom, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, håbert at nogen derude kan hjælpe mig og vejlede-guide mig om at hvad jeg skal gøre.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 8 person

Jeg tror ikke der er så mange der kan hjælpe dig herinde. Hvis jobbet ikke var de 400 kr. værd så er det vel ligemeget. Ellers prøv de fagforening eller en advokat.

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du står jo egentlig meget godt i sagen, for du har jo mail på at de ville vende tilbage.

Dit problem er jo dog, at hvis din arbejdsgiver ikke betaler din løn til den første hvad gør du så. I og med at du ikke er med i fagforening så vil de ikke køre sagen, hvorfor du nok er nød til at gå til en advokat.

Det kunne dog være værd at forsøge kommunen - Når du ikke får din løn til den første, så ret henvende til kommune og se hvad se siger

Fra Randers
Tilmeldt 28. Nov 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei

Der er blevet indført noget nyt som hedder Muligheds erklæring og det er dit firma der skal indkalde dig til en samtale om muligheden for at få dig tilbage på arbejde.

Hvad fagforening angår, så prøv at ringe og snakke med en. De kan nok give dig vejledning om hvad du kan gøre.

Rikke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Betal de 400kr. og få det ud af verdenen.
Så skal du ikke bruge mere tid og kræfter på, så kan du bruge din energi på at blive rask :) 

Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres hjælp og jeres svar.

Til dem  som har skrevet

"- Hvis jobbet ikke var de 400 kr. værd så er det vel ligemeget. "

Som skrevet vil min læge IKKE udlevere lægeerklæringen før firmaet spørger efter en. selvfølgelig det er 400 kr. værd men jeg kan jo ikke indsende nogen erklæring når jeg får svar om at de ville vende tilbage. Læs venligst min arbejdsgivers svar igen.

Håber at der er nogen derude som kan hjælpe mig :(

På forhånd tak.

Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 84
Fra  IPP Europe ApS Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Desværre tror jeg du får det meget svært i denne sag, da du ikke er medlem af nogen fagforening.

Hvis du ikke har modtaget noget opsigelse, og er ansat under dansk overenskomst er du sikret 3 måneders løn. Tjek dette.
Herpå er de forpligtet pr. lov, dermed skal dette ikke være noget diskussionspunkt. 

Når de ringer, så lad være med at tage telefonen. Det pres du udsættes for, sker fordi de godt ved at de også sidder med skiden og ikke kan gøre noget ved det.
Hvis din læge kan godtgøre at du har været syg i det sidste halvandet år, er det slet ikke et punkt du kan fyres på. Er dette samtidigt noget du har fået på grund af dit arbejde er dette kun en fordel.

Da jeg ikke ved hvilken branche du er indenfor, tager jeg mig selv som eksempel.
Jeg var ansat i en dansk virksomhed og fik at vide her at jeg var opsagt. På daværende tidspunkt var jeg ikke medlem af en fagforening, men valgte alligevel at gå til Dansk Metal med sagen.

De tog sig ganske pænt af mig, og sagen og vi fik det løst i fred og fordragelighed, så eventuelt kan du prøve at gå til en fagforening og spørge om hjælp? 

Alternativt er der som anden har nævnt tidligere mulighed for at gå til en advokat. Fremfør sagen for en advokat og aftal med advokaten at pengene bliver betalt efter en eventuel retsag eller erstatning.

Du har ret til erstatning for psykisk pres... Dette skal du holde for øje !.

Mvh
Mathias
Danish Content Management System

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

man har samme rettigheder selvom at, man ikke er medlem af en fagforening, man bliver bare nød til at kæmpe sin ejen sag.

Jeg er ikke prof på området, men synes det lyder til at du har en god sag, så længe du har de emails du refererer til.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

En virksomhed med ansatte i Danmark, følger et overenskomstområde, enten ved tegnelse af overenskomst eller som tiltrædelsesoverenskomst. Det er derfor altid uanset dit eget bopælsforhold muligt at være tilknyttet en fagforening indenfor det pågældende overenskomstområde. Havde du henvendt dig til din fagforening i forbindelse med din flytning til Sverige, ville du have opdaget at der således ikke have været et problem med et fortsat medlemskab.

Det virker som om at du ikke har et godt forhold til din arbejdsplads, siden du mener at det er ubehageligt at modtage henvendelser fra dem og i den situation er det rigtigt skidt ikke at være i en fagforening. Du har ganske vist sendt en mail, men ansvaret for at opfylde betingelserne om en lægeerklæring påhviler dig. En fagforening kunne have henvist til denne mail, men da du ikke har en fagforening i ryggen har du nu kun muligheden for at rejse et civilt søgsmål,

Den realistiske mulighed, er at henvende dig til den fagforening som organiserer dine kollegaer og forhøre dig om muligheden for hjælp her. Trods dit mgl. medlemskab kan din sag måske bruges alligevel såfremt fagforeningen skønner at man ved indbringelse af din sag for en dommer kan få virksomheden til at rette op på procedurerne, til gavn for de øvrige ansatte.

Der bliver dog kun tale om en mindre økonomisk kompensation. Du må derfor betragte dig som fyret under alle omstændigheder.

Et krav om tilbagetaling af løn, skal du afvise blankt, medmindre du har undladt at udfylde papirer tilsendt fra enten kommunen eller arbejdsgiveren.

Michael

Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ninna77:

Som skrevet vil min læge IKKE udlevere lægeerklæringen før firmaet spørger efter en. selvfølgelig det er 400 kr. værd men jeg kan jo ikke indsende nogen erklæring når jeg får svar om at de ville vende tilbage. Læs venligst min arbejdsgivers svar igen.

Hej Ninna.

Selvfølgelig kan din læge udlevere en lægeerklæring til dig uden om dit firma, men så bliver regningen sendt til dig.

Jeg ville se at få det ordnet i en fart, hvis jeg var dig. Jeg mener nemlig - modsat andre - i denne tråd ikke at du står så godt, da du dels har forholdt dig passivt (ved at vente så længe på svar) og dels ikke kan dokumentere at en af de omtalte telefonopkald ikke har haft til formål at informere dig om lægeerklæringen.

Mvh Lassen

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)