Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg lukke kundens butik ned?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet en webshop får en kunde som nu ikke vil betale mig for mit arbejde.

Jeg har for nogle måneder siden lavet et tilbud til en kunde, med beskrivelse af hvad kunden fik og hvad det kostede, og det har kunden accepteret, og jeg har udført arbejdet for kunden.

Nu ligger det sådan, at kunden førhen havde en webshop på Danaweb, som kunden fandt meget begrændsende og derfor har jeg lavet butikken til kunden i Magento, da det klart tilbyder flere muligheder, men så opstår problemerne.

Kunden vil ikke betale for mit arbejder, da kunden ikke mener at jeg har leveret det jeg har lovet. Det er naturligvis ikke korrekt. webbutikken virker som den skal, men nu er kunden meget frustreret over alle de ting som den nye webbutik kan, i forhold til den gamle webbutik, så efter som kunden ikke kan finde ud af alle de funktioner der er i butikken, mener kunden ikke at de virker. Det mener jeg selvfølgelig ikke at jeg skal finde mig i.

Jeg har prøvet at forklare kunden, at jeg naturligvis godt vil hjælpe, hvis kunden har brug for en guide til nogle ting kunden evt. ikke forstår, jeg har endda tilbudt et års support inkl. i prisen, men lige lidt hjælpe det.

Jeg overvejer kraftigt at fortælle kunden, at hvis de ikke betaler for produktet så er det ikke deres produkt, men mit, og da jeg ikke har brug for en webshop så vil jeg bare lukke den ned.

Det er selvfølgelig en noget hård måde at gribe det an på, og jeg ved heller ikke om jeg rent juridisk må det (overvejer dog at gøre det alligevel), men hvad skal jeg ellers gøre?

Sende rykkere og true med advokater, eller hvad?

Håber på lidt input fra nogle af jer der ved mere om det end jeg selv.

 

Hilsen Anders

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Olsen:
Sende rykkere og true med advokater, eller hvad?


Hvis du har leveret det du skal. Så er del vel vejen at gå med rykkere og så sende dem til inkasso. Afhængig af beløbets størrelse kan en mulighed være http://www.danskeinkasso.dk/

Om du kan lukke deres side afhænger iøvrigt af de handelsbetingelser der er indgået.

Henrik

Fra Langå
Tilmeldt 20. Sep 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Lad mig først lige sige at jeg ikke er jurauddannet eller noget i den retning, så betragt mit svar mere som en personlig holdning.

Afhængig af hvor meget du har haft indflydelse på webbutikkens udseende, kunne du muligvis gøre brug af loven om ophavsret og true med at sagsøge vedkommende på den baggrund.  Hvis vedkommende bruger dit design (grafik, billeder osv.) uden din tilladelse, bør du kunne lukke dem ned.  Men få lige en decideret juridisk vurdering af det først, da du ellers risikerer et modkrav på tabt indtægt fra vedkommende webbutik!

Ellers burde du undersøge hvor nemt du har ved at bevise at vedkommende har modtaget filer eller andet fra dig (mailkvittering, downloadrapport eller andet, selvfølgelgi med dato og den type info vedhæftet)  Har du noget af det, plus en skriftlig aftale om at vedkommende har tænkt sig at købe din tjeneste, bør det ikke være særlig kompliceret at true med et advokatbrev.  Hvis vedkommende ikke betaler er det nok fogedretten eller lignende du skal igennem for i sidste ende at få din betaling, hvis ikke på andre måder, så i form af konfiskering af vedkommendes ejendom, f.eks. computer, varelager eller andet.

Men i begge tilfælde taler vi nok om en meget tidskrævende og dyr process, og så er spørgsmålet hvor meget vedkommende skylder dig.  Er det det værd at gå så langt?  Eller er det bedre for dig at sige; Ærgerligt, men videre (Den erfaring rigere og gør aldrig samme fejl igen).

Håber du finder en god løsning!

MVH,

Birgir

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Jeg regnede også med at det var vejen at gå, med rykkere og så inkasso hvis det blev nødvendigt.

Jeg kunne nu bare godt tænke mig at sende et mere 'kontant' signal om, at hvis de ikke betaler så ejer de heller ikke systemet, men det er da klart at den anden måde nok er bedre at starte med.

Vi har som sådan ikke lavet nogle handelsbetingelser der siger noget om dette. Det er mere en slags forklaring om hvad kunden kan få lavet og hvilken efterfølgende support der er med. Men hele idéen med support efterfølgende er jo noget man arbejder med efterfølgende, når 'første fase' er lavet, og betalt for, det er jo ikke en livslang forpligtelse fra min side, før jeg kan tillade mig at afregne for det grundlæggende arbejde...?

/Anders

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har haft samme problem, da der ikke er noget jura på skrift på området, vi leverer webshops på en lidt speciel måde da kunden ikke betaler noget ved oprettelse og aligevel får en masse arbejde. Vi har i skrivende stund en advokat til at udarbejde en lejekontrakt på vores aftaler så der ikke er tvivl om ejerforhold.

Vi har også en klausul om at hvis kunden selv kommer med eget domæne så er det bundet i 24 mdr.

Men den er svær og råde dig om for det er en gråzone

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birgir

Det er klart at jeg vil sørge for at have mine dokumenter, materialer m.m. på plads inden at jeg går til mere 'hårdhændede' procedurer, men selvom vi snakker et beløb under 10.000 kr. så har jeg ikke i sinde at giv op.

Jeg har lavet et stykke arbejde for kunden, og det ved kunden godt.

Det er ligegyldige bagateller som omhandler kundens egne evner til at forstå hvad tingene i 'systemet' betyder der får kunden til at vælge ikke at vil betale, selvom problemet ville løse sig selv i form af et bedre samarbejde om netop at få afklaret tingene for kunden, hvis kunden netop betalte for produktet.

Jeg forstå også godt det med tabt arbejdsfortjeneste for kunden, hvis jeg bare lukke kundens butik, men er det ikke præcist det samme der sker med mig lige nu? tabt arbejdsfortjeneste fordi jeg ikke for penge for mit arbejde...? indtil videre har jeg jo også arbejdet gratis!

 

/Anders

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Opti-web

Jeg er fuldstændig med på hvad du snakker om. Man er desværre nødt til at være mere konkret og konsekvent i den måde man designer en sådan aftale på med en kunde, især når det nu er lidt af et gråzone område.

Tak for dit input.

/Anders

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Olsen:
Vi har som sådan ikke lavet nogle handelsbetingelser der siger noget om dette

Problemet er hvis du reelt har overdraget webshoppen til kunden. Så er det et spørgsmål om manglende betaling for en ydelse.

Det er utroligt vigtig,t at du til næste opgaver får lavet nogle handelsbetingelser. Evt. nogle hvor du tager forbehold for ejendomsretten indtil det betalingen for arbejdet er sket. Eller overvej løbende betalinger undervejs i processen.

Henrik

Fra Randers
Tilmeldt 2. Jul 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Nu er det den første af den slags opgaver jeg har lavet for en kunde, og vi har haft en del dialog i en meget venlig tone, så der var ingen grund til at tro at vi ikke kunne finde ud af det sammen, men set i bakspejlet så betyder det jo intet, hvis kunden bare vælger ikke at vil betale.

Faktum er nu, at kunden stadig har brug for min hjælp til at komme fremad, og jeg har sagt meget udtrykkeligt, at jeg ikke vil hjælpe kunden før at de har betalt for mit arbejde, så lige nu holder vi hinanden lidt i skak. Meget træls situation for begge.

/Anders

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så længe kunden ikke har klaget over arbejdet, så er det vel bare at gå videre til inkasso med den.

og ja så næste gang kan du jo overveje at sørge for at beholde ejendomsretten til sidste betaling er klaret, så du kan lukke den ned ved manglende betaling.

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)