Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen - separat konto

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja en lille smule måske......!

Kan kunden finde ud af at dele det op mv. er det da fint!

/peter

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der tales om to forskellige ting her (hvis jeg læser rigtigt):

1 - To konti - en til privat brug, en til virksomhedsbrug, men begge registreret som tilhørende privatperson (CPR-nummer)

2 - En konto tilhørende privatperson (CPR-nummer) - nogle poster vedrører privat, andre poster vedrører virksomheden.

 

Det oprindelige gik vist på situation 1, så lad mig lige 'kvæle' #2 først:

2. Den mest reelle måde at bogføre i denne situation vil være IKKE at bruge en konto 'Bank' i virksomhedens regnskab, men køre det hele over 'mellemregning'. Det gøres i ethvert virksomhedsregnskab, men bør minimeres indenfor rimelighedens grænser. Men hvis du vil udnytte det der i virksomhedsordningen hedder 'Opsparet overskud', så skal der laves et decideret regnskab over hvad der er 'virksomhedens penge' og du vil nok miste muligheden for en nem afstemning. Det er faktisk den væsentligste/nemmeste afstemning i ethvert regnskab - har jeg husket det hele, så vil regnskabets 'Bank'konto have samme saldo som du genfinder på web-banken. Samtidig: Hvad med renter af 'virksomhedens penge'? Nej, det er dumt og unødigt besværligt at bruge samme bankkonto til privat og virksomhed. La vær!

1. Der kan være mange grunde til at oprette virksomhedskontoen som om det var en privat konto. De fleste hænger sammen med at din bank er dumme (så overvej at skifte). Fx kan de finde på ringere vilkår (større gebyrer, mindre indskudsrente) på virksomhedens konto. Eller de kan nægte dig en firmakonto hvis de ikke tror på dig. Eller et hævekort. Men hvis du kan oprette din virksomhedskonto som tilknyttet dit cVr-nummer, så gør det. Derved fremgår det også af skatteoplysningerne at kontoen 'vedrører virksomheden'.

Så vidt jeg husker skete der osse det samme ved 2008-selvangivelsen som der skete ved 2007-selvangivelsen: Skat havde lagt private renter sammen med virksomhedsrenter og 'tastselv' udbad sig en forklaring på hvorfor du kun tastede private renter ind i feltet for private renter. Men for 2009 må de da helt klart have opdaget det. Tror jeg. Under alle omstændigheder bør man da stræbe efter at kalde en virksomhedskonto for en virksomhedskonto. Hvis der altså ikke er grunde der taler for noget andet.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke haft problemer med at flytte renter fra en rubrikangivelse til en anden ved selvangivelsen 2008, i de tilfælde hvor virksomhedens renteposter alene har vedrørt indberettede renteposter, har systemet kunne afstemme rubrikkerne - og har der i virksomheden været øvrige finansielle poster, har systemet spurgt til hvorfor og man har kunnet skrive det i et bemærkningsfelt, ingen ballade

MEN, i SKATS ambitioner for at minimere kreativ tænkning ved selvangivelsen, skal vi nok forvente at korrektioner til indberettede renter ikke bliver ved at være en mulighed, eventuelt allerede fra kommende selvangivelsesforløb. Hvordan man så skal angive en indberettet privat rente som vedrører virksomheden skal nok blive spændende

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Christian. Henrik: Hvorfor bruge så mang ressourcer og skrive så meget om noget hvor budskabet i bund og grund er ret enkelt: De fleste mennesker har eller kan få mere end en bankkonto. Tag en bankkonto - det være sig en privat eller en firmakonto, og brug den i firmaets regi og ikke til andet. Dvs. alle indbetalinger og udbetalinger vedrørende virksomheden føres på denne konto og indehaveren hæver så månedligt o.l. det beløb som skal over på privatkontoen for at den kan rumme alle de private hævninger. Medmindre man godt kan lide at bogføre mange bilag eller at betale bogholderen ekstra for det så er det måden at gøre det på hvis man vil forenkle og begrænse omfanget af virksomhedens bogføring.

 

Dette gælder iøvrigt generelt uanset om man bruger virksomhedsordningen eller ej 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)