Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarkonsulent eller CVR-firma?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Har gennem et stykke tid haft noget rådgivning som er afregnet med honorar. Den årlige indtægt er under 50.000 kr. så er afregnet som B-indkomst uden moms efter gældende regler.

Flere har foreslået mig at starte firma og blive momset og det hele og jeg er noget i tvivl om det er så god en ide for mig. Her mine fordele og ulemper - hvad siger amino'erne til det?

Ulemper set fra min computerskærm:

  • Skal til at føre mere regnskab og evt. have udgifter til revisor
  • Skal til at opkræve moms (bliver dyrere for mine "kunder")
  • Får mere ansvar (rådgiveransvar) med evt. udgifter til forsikringer
  • Fx computer mv. vil skulle dækkes af erhvervsforsikring frem for nu hvor det er almindeligt indbo

 Fordele:

  • Kan trække en lille smule fra i skat for internet, computer mv. (men har ikke de store udgifter som konsulent og rådgiver)
  • Kan udvide forretningen uden at tænke på om man pludselig kommer over omsætningen på 50.000 kr. for moms
  • Kan nemmere "sælge" mine ydelser og rådgivning med et firma bag

Så er der nogen amino'er der har taget springet fra bijobber til firma og har nogle erfaringer? Kan det betale sig? Er det nogle fordele jeg overser?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil mene, at du overdriver det ekstra arbejde forbundet ved at drive det i en virksomhed. Det er ikke pligtigt at anvende en revisor, når du er enkeltmandsvirksomhed. For det andet er der intet i at opkræve moms og dine kunder oplever det ikke som en prisstigning, da de også kan fratrække momsen.

Får du ansvar som deciceret kræver forsikringer?

Du vil også kunne fratrække købsmoms fra f.eks. en mobiltlf til firmaet og tilhørende regninger, samt flytte hele telefonregningen over på firmaet og så lade dig beskatte af fri tlf.

Er computeren så kostbar at den er nødvendig at forsikre særskilt? Computere idag koster sjældent over 5000,- så hvis det ikke er en Mac, så glem forsikringen.

Det er svært at råde dig til, hvad du skal gøre. Hvis du har en sikker forventning om, at du nok ikke kommer over de 50.000 og dine kunder er med på at lave det som B-indkomst, så ville jeg nok bare fortsætte med det. Der er ikke de store ændringer forbundet ved at få et CVR-nr i dit tilfælde her.

Og nej, der er vist ingen fordele, som du overser. Det er jo også derfor at der er en bagatelgrænse på 50.000 før du skal momsregistreres - netop fordi der kommer flere forpligtelser og ikke fordele.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit grundige svar.

Der ser ikke ud til at være andre så jeg har søgt videre andet steds.

PT. ender det med at jeg i 2010 holder mig til honorar-løsningen og evt. får opbygget et grundlag for i 2011 at få CVR med regnskab og det hele. Må så bare holde mig under bagatelgrænsen på 50.000 kr. - men nu er det jo heller ikke min hovedbeskæftigelse.

SKAT henviste mig til en udmærket side/folder som hjalp mig med at få mig placeret . "Selvstændigt erhvervsdrivende - også i skattemæssig forstand

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716017&vId=201738&i=8#i1716017

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)