Forbrugerklagenævnet afgørelser viser at det er eShoppens eget ansvar at holde øje med deres priser, og at man ikke kan henholde sig til en med småt skrevet “Der tages forbehold for trykfejl”, når det gælder en eShop.
Du kan dog komme om dette og dermed ungå fejlordre.
Sådan gør du:
Når kunden bestiller i din shop, modtager denne som regel en automatisk email med en kopi af bestillingen og teksten “Ordrebekræftelse”.
I stedet retter du det således at kunden modtager en “bestillingsbekræftelser”, det er en juridisk spidsfindighed, som ikke forpligter eShopppen på samme måde, som ved en ordre bekræftelse. På denne måde slipper man for ubehaglige overraskelser.
Kunden ikke behøver, at svare på e-mailen med bestillingsbekræftelsen, men forhandlerne kan blot sende varen ud til kunden. På den måde undgår en forhandler, at blive ansvarlig for en fejlagtig pris på hjemmesiden.
I en kommentar til Forbrugerklagenævnets afgørelse med webbutikken Dataxperten siger Eskild Jensen, at han kan godt forstå, hvis forhandleren føler sig uretfærdig behandlet af klagenævnet. Men juridisk, er der ikke noget at gøre, siger han.
»Retspraksis er, at det er sælger, der skal bevise, hvis en kunde har været i ond tro. Så skal prisen være mindre end en fjerdedel eller en femtedel,« forklarer Eskild Jensen fra Foreningen af Online It Forhandlere, FOIF.