Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg kræve erstatningskøb?

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg bestilte for 3 uger siden en vare hos Humac, og skriver i den forbindelse mit firmanavn på ordren, naturligvis, men ved ikke om det stiller mig dårligere nu. Mit momsnr er ikke angivet, men som navn står der: DForm v/Daniel Duvald

Anyways, så får jeg i dag at vide at varen alligevel ikke er på lager, og at de ikke får den igen:

"Jeg har lige fået svar fra vores lager, og det viser sig desværre at varen ikke findes på lageret, selvom den stod angivet som lagervare i vores system. 

Det var den sidste, som vi havde og det betyder desværre at vi ikke kan få den hjem mere."

På forbrug.dk kan jeg læse:

"Forbrugerkøb er defineret i købelovens § 4a, stk. 1, hvori det hedder: ”Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb."

Jeg har købt varen til firmaet, som skal bruges til at lave nogle podcasts om det jeg laver (webudvikling), som jeg vil gøre tilgængelig gratis. Jeg er derfor i tvivl om det er et forbrugerkøb eller en handel mellem 2 erhvervspartere.

Ved forbrugerkøb mener jeg jf. http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/bindende-tilbud/ at jeg kan foretage et "erstatningskøb" i en anden butik, hvor Humac så skal betale differencen, men hvordan forholder det sig, hvis min handel er et erhvervskøb i juridisk forstand?

På forhånd tak

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Hej Daniel,

Ærligt talt, hvor vil du hen med det? Varen er udsolgt og kommer ikke på lager igen.

Den anden ting er, at du med 110% sikkerhed ved, at du bestilte den som led i et erhvervskøb, hvilket du også tilkendegiver over for os andre (der alle er erhvervsdrivende) og så vil du "fuppe" en anden erhvervsdrivende ved at forsøge at formulere din bestilling som et forbrugerkøb? 

Kan du ikke selv høre, at det er helt hen i hampen?

Selvfølgelig glemmer du bare alt om, at Humac ikke havde den på lager, skynder dig at bestille den et andet sted og får dit arbejde fra hånden, så du kan tjene nogle ærlige penge! Jeg fatter simpelthen ikke alle de krumspring, som du overvejer her.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Kunne ik have sagt det bedre!!!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Den anden ting er, at du med 110% sikkerhed ved, at du bestilte den som led i et erhvervskøb, hvilket du også tilkendegiver over for os andre (der alle er erhvervsdrivende) og så vil du "fuppe" en anden erhvervsdrivende ved at forsøge at formulere din bestilling som et forbrugerkøb? 

Jeg prøver ikke at fuppe nogen - men det pisser mig lidt af, at Humac spilder 3 uger af min tid fordi de ikke har styr på deres lager. Den fejl burde være opdaget allerede på dagen eller den følgende dag, og at de så efterfølgende 3 uger efter bare "fejer mig af" med en ... beklager, men vi kan ikke sælge dig varen alligevel.

Havde de i det mindste givet en undskyldning, men det er der ikke skyggen af.

Jeg er i tvivl om reglerne for erhvervshandler, og om det er en erhvervshandel - derfor spørger jeg herinde - jeg spørger ikke for at få en sviner i hovedet igen. Og for at sige det igen - jeg prøver ikke at fuppe nogen - jeg vil bare gerne have klarhed for hvordan reglerne er. Hvis lovgivningen omkring erstatningskøb ikke gælder erhverv vil jeg naturligvis ikke gøre mere ved det. Derfor gør jeg netop opmærksom på at jeg har handlet med mit firmanavn - jeg forsøger at lægge alle fakta objektivt på "bordet", så jeg synes du lægger ord i min mund når du skriver at jeg skulle forsøge at formulere det som et forbrugerkøb. Det var ikke min hensigt i hvert fald. 

Jeg spørger jo også til sidst: "... men hvordan forholder det sig, hvis min handel er et erhvervskøb i juridisk forstand?"

Så personlige svinere frabedes tak - jeg vil bare gerne have klarhed og hjælp til hvordan lovgivningen er i denne situation. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Og som en sidenote: det kan sgu godt være at det er åndsvagt at spilde tid på det, men føler mig virkelig dårlig behandlet af Humac. I mandags, efter jeg havde rykket dem, skrev de at varen skulle blive sendt samme dag, og da jeg så igen rykker dem i dag, fik jeg så den at de ikke kunne levere alligevel. Det virker bare ikke som om der er styr på ret meget. 

Havde de bare indrømmet at de havde nosset i det og givet en undskyldning. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Vi har lige haft online lagersalg i vores shop - og der var naturligvis nogle varer som blev solgt som ikke var på lageret alligevel. Sådan er det bare - og uanset hvor godt man forsøger at lagerstyringen stemmer, så lykkes det aldrig helt. Hvis vores kunder forlangte at vi skulle fremskaffe varen eller udbetale en difference - så ville det blive en af de kundesager som vi ville undre os meget over på kontoret. Og kunden ville ikke få noget ud af det.

For at vores kunder ikke bliver alt for skuffede når en ønsket vare desværre viser sig udsolgt - forsøger vi at gøre skaden god igen (beholde kunden fremover) ved eks at give dem gratis fragt næste gang de ønsker at handle hos os.

Jeg mener ikke du har nogen »sag« - og ville også tage et minuts stilhed, og derefter komme videre Wink

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Vi har lige haft online lagersalg i vores shop - og der var naturligvis nogle varer som blev solgt som ikke var på lageret alligevel. Sådan er det bare - og uanset hvor godt man forsøger at lagerstyringen stemmer, så lykkes det aldrig helt. 

Det er muligt, men helt ærligt - de har haft 3 uger til at finde ud af det. Jeg hører kun noget fra dem fordi jeg rykker dem flere gange. De burde opdage det i samme øjeblik som de behandler ordren. Det håber jeg da virkelig at det normalt sker inden for 3 uger. 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, nu så jeg jo så din længere forklaring efter jeg havde skrevet mit indlæg. Og nej - de har da ikke behandlet din bestilling seriøst. Forestiller mig at de har forsøgt at skaffe varen hjem og du er blevet glemt på skrivebordet.... Det er ikke godt nok! Dog må jeg indrømme at vi også har prøvet det et par gange. De burde beklage - og måske tilbyde dig et alternativ eller anden form for goodwill. Men hvis de ikke gør eller har gjort det - så ved du at det ikke er der du skal lægge din næste ordre Wink

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Duvald:

Det er muligt, men helt ærligt - de har haft 3 uger til at finde ud af det. Jeg hører kun noget fra dem fordi jeg rykker dem flere gange. De burde opdage det i samme øjeblik som de behandler ordren. Det håber jeg da virkelig at det normalt sker inden for 3 uger. 

Kunne det ik tænkes, at de har forsøgt at fremskaffe den fra leverandøren imellemtiden?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke hvad de har forsøgt eller ikke forsøgt, men jeg ville da ønske at de havde været lidt mere proaktiv og forsøgt at gøre "skaden god igen"... 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)