Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyoprettet firma, har dummet mig med momsen....

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
INZO-dommen faktisk, at begrebet økonomisk virksomhed også omfatter afholdelsen af forberedende udgifter

Hvis jeg husker ret så vedrører INZO-dommen spørgsmålet om fradragsret for de omkostninger en virksomhed har i forbindelse med undersøgelsen af om der et forrretningsgrundlag for at opstarte en egentlig virksomhed. En af pointerne i INZO-dommen var netop også at det påhviler den, der anmoder om momsfradrag, at godtgøre, at betingelserne for dette er opfyldte.

Men Lars. I grund og bund er vi enige... min kommentar er møntet på at verden nødvendig ikke er så firkantet og at SKAT stadigvæk har en mulighed for at efterprøve om betingelserne for hoppe tilbage momsmæssigt nu også er opfyldt.

Vh-
og ikke mindst håber jeg at du trods dit nye projekt vil finde tid til lidt oftere at give dit besyv med om moms her på Amino.

Henrik

 

PS. Hvordan vil SKAT egentlig behandle den omsætning som man måske har fakturet i den mellemrliggende periode uden moms?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man faktuerer uden moms - så er bordet fanget. For så har man jo indikeret, at man ikke forventer at omsætningen vil overstige registreringsgrænsen og at man ikke ønsker at være registreret. Så skal man på jævnt godt dansk have snakketøjet i orden - og i hvert fald foretage en samlet reguleringen i det år, indkøbene er fortaget.

Vh
Lars

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Lars,

Så opnåede vi konsensus!Yes

Henrik

Fra Kbh
Tilmeldt 11. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Friis Media:

Da jeg startede sagde de det var okay at mine ting var købt 2 mdr før firmastarten.

Det var rent faktisk dem selv der nævnte det

 

Mikkel

Hej Allesammen, nejnej, det der med INZO er sikkert relevant siden I bringer det ind over så keep it coming, men det ville måske være rart med en (kort/hurtig....) indføring i hvad det er....

-Mikkel, hvad siger du, tror du jeg kan regne med at de accepterer den....???

Igen, tak Allesammen....

Bjarke

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarke,

Essensen omkring  INZO er, at har du afholdt udgifter i perioden op til egentlig virksomhedsstart har du fradragsret for disse udgifter. Problemet er hvis du har faktureret UDEN moms i perioden fra du har afholdt udgiften til du lader dig momsregistrere, da du ved denne fakturering uden moms har tilkendegivet at du ikke forventer at nå op over registreringsgrænsen.

Det vil sige at hvis du ikke har skrevet faktura ud siden anskaffelsen burde du ikke have problemer med at få momsfradraget godkendt.

Henrik

Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

og hvad så hvis der er lavet faktura med moms ( beløb + moms = sum).....   må de også laves i ugerne inden opstart... ? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gætter på, at du mener fakturerer inden momsregistrering ?

Grundlæggende: NEJ ! Anmodning om momsregistrering skal indsendes til E&S "senest 8 dage inden påbegyndelse af registreringspligtig virksomhed", momslovens § 47, stk. 5.

Det hele bider jo sig selv i halen, for man skal jo kunne påføre momsregistreringsnummeret (CVR-nummeret) på fakturaen - og det kan man jo ikke, hvis man ikke er momsregistreret.

Der er jo altid den med "HVIS nu det skal gå lidt stærkt". Jamen jeg har aldrig hørt om nogen som fik problemer fordi de skrev en faktura og så efterfølgende (inden for nogle få dage) fik registreringen på plads. Men jeg vil ikke sidde her og skrive at det er OK, for det er i strid med momslovens registrerings- og faktureringsbestemmelser. Og så ville det være et umanerligt dårligt råd.

Vh
Lars

 

Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ok

takker mange gange for svaret...

Fra Kbh
Tilmeldt 11. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Hej Bjarke,

Essensen omkring  INZO er, at har du afholdt udgifter i perioden op til egentlig virksomhedsstart har du fradragsret for disse udgifter. Problemet er hvis du har faktureret UDEN moms i perioden fra du har afholdt udgiften til du lader dig momsregistrere, da du ved denne fakturering uden moms har tilkendegivet at du ikke forventer at nå op over registreringsgrænsen.

Det vil sige at hvis du ikke har skrevet faktura ud siden anskaffelsen burde du ikke have problemer med at få momsfradraget godkendt.

Henrik

-Altså jeg hár haft kunder (efter både indkøb og efterfølgende registrering....)men regner også med at betale moms for dé regninger.....

Bjarke

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afgørende er om den har udstedt faktura til nogle af dine kunder uden moms! Hvis ja har du et problem med momsen for dine linser. Hvis nej - Save run

Henrik

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)