Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyoprettet firma, har dummet mig med momsen....

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Kamp:

Jeg mener nu godt du kan trække dem fra, da de er købt umiddelbart før du startede firmaet og de er købt decideret til firmaet. Det oplyste SKAT i hvert fald mig om.

Enig Peter. Pointen er bare at det ikke er en selvfølge.

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man udfylder startblanketten fra www.webreg.dk, anfører man i rubrik 8 (Moms) startdatoen for første indkøb, og udarbejder en efterangivelse. Så modtager man beløbet fra skat kort tid efter.

Det er selvfølgelig for sent nu, men så ved man det til næste gang.

Fra Kbh
Tilmeldt 11. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Rjensen:

Når man udfylder startblanketten fra www.webreg.dk, anfører man i rubrik 8 (Moms) startdatoen for første indkøb, og udarbejder en efterangivelse. Så modtager man beløbet fra skat kort tid efter.

Det er selvfølgelig for sent nu, men så ved man det til næste gang.

-Hmmm, man KUNNE jo lukke firmaet og lave et nyt med det samme....;-)

Anyway, takker Allesammen....

Bjarke

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om man må, men min første tanke var at du som privatperson bare solgte dem til firmaet, og lavede en kvittering på samme beløb med dd.?

Må man det?

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Aaskov:

Jeg ved ikke om man må, men min første tanke var at du som privatperson bare solgte dem til firmaet, og lavede en kvittering på samme beløb med dd.?

Må man det?

Det hjælper ham ikke til at løfte momsen på hans indkøb.

Hvis han sælger dem som privatperson er der jo ikke noget med moms.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
SKAT's medarbejdere er begrundet i et "menneskeligt" ansigt

Selvom det måske ikke altid virker således så er SKAT jo ikke sat på jorden for at genere nogen - og det er præcis den samme opfattelse jeg støder på når der snakkes om eksempelvis Sikkerhedsstyrelsen eller Arbejdstilsynet; der er en udpræget holdning om at de respektive instanser udelukkende er til for at genere. Men når man taler med medarbejderne er de (fleste) fornuftsvæsner der blot vil have tingene til at fungere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Det er godt nok lang tid siden, jeg har bidraget med ytringer her på Amino, men denne tråd synes jeg lige jeg vil give mit besyv med på.

Jeg har en lille sentens jeg altid bruger, når jeg underviser:

"Det er ikke momsregistreringen som udløser momspligten - det er momspligten, som udløser momsregistreringen".

Det der ligger i det er, at en momsregistrering ikke er afgørende for pligten til at betale moms - eller fratrække momsen af sine omkostninger.

Der jeg vil hen er, at hvis det kan godtgøres/sandsynliggøres, at en udgift er afholdt med henblik på at skabe en momspligtig indtægt, så skal SKAT acceptere, at momsen af denne fradrages som købsmoms.

Selvfølgelig kan der være problemer når en udgift også naturligt kan afholdes i privaten, f.eks. køb af en pc, en mobiltelefon, en printer osv. Men når der er tale om (og det går jeg ud fra der er her) ganske dyre genstande (det plejer professionelle objektiver at være) som "man" ikke bare render ud og køber fordi man synes de kunne være sjove at have, er der en tydelig sammenhæng mellem den påtænkte momspligtige aktivitetet og indkøbet.

Det man kan sige er, at registreringspligten indtrådte, da indkøbet blev foretaget. Det har du så "forbrudt" dig imod, men det en "forbrydelse" som ikke er strafbar, for du har jo kun snydt dig selv. Og det er heller ikke en "forbrydelse" som gør, at du har fortabt retten til at korrigere på normal vis med 3 års forældelse i henhold til skatteforvaltningsloven.

Mange hilsener
Lars

PS. Hvis de af jer, som jeg kender, vil se hvad jeg har gået og rodet med på det seneste, så er I velkomne til at kigge forbi www.verivat.dk. Vi regner med at gå i betatest januar 2010.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Det man kan sige er, at registreringspligten indtrådte, da indkøbet blev foretaget. Det har du så "forbrudt" dig imod, men det en "forbrydelse" som ikke er strafbar, for du har jo kun snydt dig selv. Og det er heller ikke en "forbrydelse" som gør, at du har fortabt retten til at korrigere på normal vis med 3 års forældelse i henhold til skatteforvaltningsloven.

I det jeg jf. tidligere ikke kan forestille mig at det giver problemer for spørger så tager jeg fat i din bemærkning. Min bemærkning nedenfor er derfor alene en generel bemærkning til din kommentar.

Vi er enige om at det er momspligten der udløser en momsregistrering. Men momspligen er ikke begrundet i omkostningsniveauet men i omsætningen. Derfor kan du ikke per automatik føre en registreringspligt hen til et tidligere tidspunkt, hvor der er afholdt en udgift. Det interessante er omsætningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke for at dette skal blive en teoretisk diskussion mellem teknokrater - så siger INZO-dommen faktisk, at begrebet økonomisk virksomhed også omfatter afholdelsen af forberedende udgifter.

Men Henrik, jeg tror vi kommer til at kede vores venner her på stedet til noget som er meget tæt på et ophør af enhver livsform, hvis vi fortsætter diskussionen.  Jeg tror faktisk vi er enige - eller næsten.

Vh
Lars

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg startede sagde de det var okay at mine ting var købt 2 mdr før firmastarten.

Det var rent faktisk dem selv der nævnte det

 

Mikkel

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)