Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MLM=Affiliate-programmer?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne vide, om affiliate-programmer er det samme som MLM?
 
Desuden forstår jeg ikke hvordan multilevel er som pyramidespil... kommer det ikke an på hvilket firma det handler om? Jeg skelner personligt der, hvor (så vidt jeg ved...) pyramidespil mister de laveste penge, og nye medlemmer skal hele tiden investere. I multilevel er det så vidt jeg ved hele firmaet der står for udbetaling til de ansatte uanset på hvilket level de befinder sig, og dem på det øverste level får procenter af de lavere samtidig med at de lavere får udbetalt den fulde sum, og det altsammen fra firmaets kasse?
 
Eller er det affiliate-programmer jeg snakker om?
 
Jeg er ret forvirret ligenu, da jeg havde regnet med at ville tjene på affiliate-programmer... Og nogle af dem jeg har kigget på siger at de IKKE har med MLM at gøre. Håber nogen kan hjælpe.
 
*Louise
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener bestemt ikke at affiliate-programmer er det samme som MLM ...

Ser mere affilate programmer som et værktøj/"ekstern medhjælper" til en virksomheds salgsorganisation ... og ikke som en del af selve organisationen. 
 
Typisk er aflønningen vel også baseret på x% af nye kunder/salg.   
 
Eller tager jeg (også) fejl !?
 
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise

Et affiliate program er ikke helt det samme som MLM.
I et affiliate program vil man typisk få en royalty for at indformidle nogle kunder. Hvis disse også indformidler nye kunder, så får man som regel ikke noget for det. - Sagt på en anden måde, så er det kun de mennesker, som man umiddelbart selv finder, som man får en royalty for.
 
I Multi Level Marketing arbejder man i niveauer. Man kan indformidle kunder og forhandlere, som kan indformidle kunder og forhandlere og som igangsætteren af hele denne process, vil man typisk modtage en royalty på den gruppe af kunder og forhandlere, som man har sat gang i.
 
Et affiliate program er efter min mening ret ustabilt i forhold til MLM. Et sådan program kan man ikke rigtig opbygge nogen særlig stor eller varig tilbagevendende indkomst, så hvis man alligevel har tænkt sig at indformidle nye mennesker til et koncept, så er man bedre tjent ved at arbejde i et MLM firma, hvor ens personlige muligheder er større.
 
Forvirringen omkring pyramidespil/MLM er typisk baseret på det at skulle indformidle nye til konceptet.
Et pyramidespil vil køre primært på, at pengene der strømmer ind i systemet kommer en "uudtømmelig" kilde af nye mennesker - der i realiteten ikke er så uudtømmelig endda. På et givent tidspunkt brister boblen; enten fordi myndighederne kommer på nakken af dem, eller fordi den eksponentielle vækst af nye mennesker pludselig ikke er så eksponentiel overhovedet. Det er jo svært at formidle et sådan pengespil i dag, da langt de fleste mennesker er fra tidligere erfaringer på vagt overfor sådanne svindelnumre.
 
Desværre er det præcis dette, som smitter af på MLM. I MLM skal man indformidle nye kunder og forhandlere, der via deres position i netværket skaber et økonomisk flow. - Selve indskudet er af sekundær betydning og går typisk til materiale og administrationsudgifter etc. De penge der er at tjene i MLM kommer nemlig fra den produktomsætning der finder sted i det netværk man har etableret.
 
Rent matematisk set, er det logisk at et koncept ikke kan bære og løbe fornuftigt rundt, når der er tale om at folk KUN betaler et stort indskud.
Det er jo produktomsætningen der gør, at det kan løbe rundt økonomisk.
Men der er adskillige andre faktorer, som adskiller pyramidespil fra MLM. Folk kommer desværre bare til at fokusere så meget på de ligheder der er imellem disse to.
 
Jeg vil sige det på en anden måde: Hvis f.eks. en kineser hører 2 mennesker der taler hhv. dansk og svensk, så kan kineseren umiddelbart ikke skeldne forskellen og mener dermed, at det er det samme sprog der tales. - Lidt ligesom vi ikke kan høre forskellen på arabisk og tyrkisk. - Så folk der ikke ved hvad MLM og pyramidespil er, kan umiddelbart ikke skeldne forskellen, men holder på at de ligheder der er eksisterende er nok til, at det er præcis det samme og det er en skam.
 
Bare for en god ordens skyld (til Basco), så er der ikke tale om salg i MLM. Der er tale om at man formidler eller delagtiggører nogle muligheder. Direkte salg aspektet kan dog være eksisterende i et MLM firma.
 
Hvilket affiliate program er der tale om?
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej James & Louise,

Er helt enig i at der er tale om 2 forskellige "produkter" men at affiliate-programmer skulle være mere ustabilt end MLM ved jeg nu ikke .....
 
Vil da tror at der er masser af plads til Affiliate programmer - også for MLM. Tror måske du skal "gen-tænke" dit budskab når du henvender dig til mulige kunder, således de ikke tror at du vil sælge dem en "MLM løsning"....
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Basco

 
Det er nu ikke helt det jeg mener.
 
Det er selve den strukturmæssige opbygning i et A-program, der kun giver royalty for de mennesker man selv direkte formidler.
Der er ikke så meget teamarbejde i det og man har ikke mulighed for, at opbygge nogen nævnværdig eller stabil organisation i forhold til et MLM firma.
 
Jeg siger jo ikke, at affiliate programmer er dårlige eller ufordelagtige. Det er sat i relation til MLM, hvor mulighederne trods alt er markant større og det vil jeg da mene, at de fleste vil give mig ret i.
 
Selvom sølv ikke er så kostbart som guld, så er sølvet jo stadig ret kostbart.
Måske ikke den bedste parallel at bruge, men prøv at følge min tanke.
 
PS. Hvorfor fedter du stadig rundt med ordet "sælge"?  
 
Mvh.

James
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej James,

Så putter jeg ”” omkring sælge …

I bund og grund handler det jo om et koncept som skal ”sælges”, vel lidt a la ”at forære olielamper væk og tjene på olien dertil”.

MLM handler jo ikke kun om at opbygge et netværk – det skulle jo også gerne være et netværk som kan skaffe ”smør på brødet” og det sker vel gennem en eller anden form for ”salg”…
 
Så, James ......jeg tillader mig at fedte rundt med ”sælge” .. håber det er okay – tror ikke at vi bliver helt enige her… Men konstaterer at vi er enige om forskel mellem A_programmer og MLM

 

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Basco

 
Som jeg nævnte på en anden tråd, så er der i MLM ikke tale om nogen form for salg, når man vælger at arbejde som selvstændig i det pågældende firma. Dette er som regel blot en mulighed.
 
MLM som markedsføring har sin egen defination, hvor salg ikke ingår overhovedet.
Som networker opbygger man en organisation og det er enten konceptet og produkterne, eller produkterne som man formidler og ikke sælger.
 
Det er faktisk ikke et definationsspørgsmål. Det er konstateret at MLM ikke er salg, men formidling.
Det er i organisationen man opbygger, hvori der finder en handel sted. Men denne handel foregår imellem den enkelte og firmaet. - Så hvis jeg var sælger, så ville jeg jo fungere som mellemhandler. MEN det gør jeg IKKE. - Jeg har formidlet kontakten og modtager en royalty af den produktomsætning der finder sted. Men personligt har jeg jo intet solgt.
 
For at tage et gammelt eksempel, hvor Fru. Hansen fortæller Fru. Jensen, at hun burde handle hos købmanden fordi bla bla bla...
Fru. Hansen har jo i dette tilfælde ikke solgt noget til Fru. Jensen - det er jo købmanden der har det (hvis hun tager Fru. Hansens råd). - Fru Hansen har blot formidlet kontakten, men hun tager ikke del i selve handlen imellem købmanden og Fru. Jensen.
 
At påstå at man i MLM sælger er en af de største og mest typiske fejlantagelser af, hvordan man arbejder med MLM.
Selvom du definerer det som at sælge, så er det stadigvæk en fejlagtig defination af den markedsføringsmetode der defineres som Multi Level Marketing.
"At sælge" er en metode særskilt fra MLM og selvom det som sagt kan indgå i et MLM koncept, så er det ikke definationen af MLM overhovedet. Hvis man i MLM skulle sælge, så ville det ikke kunne betegnes som MLM.
Det er simpelthen i modstrid med hinanden og hvis man I MLM render rundt for at sælge, så har man misforstået de simple principper MLM er bygget på. Faktisk er der mange der brænder nallerne pga. præcis denne fejlantagelse.
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej James,

Vedr. din historie omkring Fru Hansen, Fru Jensen og Købmanden … her mangler du royalty-delen …. som man får som MLM’er, men som Fru Hansen ikke får noget af – ikke en uvæsentlig forskel!

Er helt enig med dig i MLM … og hvad dette er !

Den lille forskel jeg ser på vores ”verdener” er at det som du betegner som ”formidling af kontakt” betegner jeg som ”salg af koncept”.

Mit udgangspunkt er ikke at jeg ser MLM det som "salg af produkter", men at jeg ser opgaven som ”salg af et koncept”.

Der er tale om en business og ikke en hobby, ligeledes vil jeg anskue brugte timer på ”formidling af kontakt” som en driftsomkostning i MLM forretningen – en omkostning som jeg sidestiller med f.eks. manpower brugt på salg af produkter i en "almindelig" forretning. 

At der er forskel på betingelserne for indtjeningen ved salg af produkter og ved formidling af kontakt betyder ikke noget i forhold til denne anskuelse – men selvfølgelig betyder det noget i vurderingen af den samlede forretning. Skal ikke gøre mig klog på jura i dette forhold ... men heller ikke den vinkel jeg har på.

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Basco

Jeg vil stadig mene det er at formidle.
Hvis det forholdt sig sådan, at jeg fik et 1-gangsbeløb og intet mere pr. kunde, så er vi mere inde på noget der minder om salg. I MLM er dette jo ikke tilfældet og selvom der finder en handel sted imellem forhanler/kunde og firmaet, så er det stadig udenom min næse.
 
Hvis jeg fik 1 kr. for hvert brusehoved der blev sat op i et badeværelse, så ville jeg stadig ikke have noget som helst med salg at gøre. Jeg har blot rettighederne til en lille bid af den handel der finder sted.
 
Nu tager jeg et andet og lidt banalt ekspempel. Men direktøren i "et firma" tjener penge på at hans sælgere formidler nogle produkter. Men direktøren er jo ikke sælger.

Hmmm måske ikke det mest heldige eksempel... Prøver igen.
 
MLM går jo netop ud på, at der ikke er nogen fastansat sælgerstab. Det er jo et netværk af formidlere, som udgør denne form for marketing. Man formidler et koncept/produkt og får som "belønning" en mindre del af ophavsretten for den handel der finder sted i det totale netværk man har sat gang i.
Det er jo ligesåvel konceptet som produktet der bliver formidlet. Hvordan kan det så være at den ene del bliver formidlet og den anden bliver solgt? Det giver ikke nogen mening i mine øjne.
 
Mvh.
 
James
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

...

 
Og mht. Fru Hansen og Fru Jensen eksemplet, så er det irrelevant i denne sammenhæng at komme ind på royaltien.
Det var KUN ment som en illustration af, hvor lidt man har at gøre med den reelle handel.
 
Mvh.
 
James
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)