Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ip - trafikpriser

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg tænkte på om der er nogen af jer hosting gutter der er gode til at svare på spørgsmål her inde, der  kan fortælle hvorfor trafik priserne er forholdsvis meget dyrere herhjemme i lille danmark i forhold til i f.eks. tyskland og holland.

Selvom det kan være en god ide af hensyn til latency o.a. at have webserveren stående i dk kan det godt være  en "killer" for mange iværksættere.

Jeg mener du får hhv. 4000 gb og 5000 gb med i købet når du lejer en webserver hos leaseweb eller serverloft til omkring 500,- pr. md.(plus drift) mens man i dk betaler 2 -10 kr. pr. gb. oven i serverlejen der visse steder kan fås så billigt at man har penge til overs til 10-50 gb. data hvis man skal slippe med 500,- pr. md. (plus drift)

Mvh Ken.

Tilmeldt 4. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hmm som udgangspunkt kan jeg sagtens forstå din undren. Men tror nu egentlig ikke det er fordi at der er ekstra ordinære høje priser for den enkelt hosting udbyder men mere at det er for at øge fortjenesten. Når det så er sagt så vil jeg nok også sige at tror ikke at det er meget anderledes men derimod et udslag for at vi jo som hosting udbyder helt suverent styre hvor meget båndbrede vi vil give din server så med det i hukommelsen så er det jo ingen problem og reklamere med at man giver mulighed for at du kan få 4000 til 5000 gb data igennem pr måned altså hvis du kan tvinge det igennem de 4mb som du nu får tilegnet til din server ;-) sådan tror jeg desværre der er mang der gør især i udlandet.

Men hvis det er fordi du leder efter en seriøs prisbillig løsning på en webserver så kontakt mig da lige og lad os få en snak. Skal da lige for en god ordens skyld sige at jeg er med til at drive et hostingcenter i vejle.

Med venlig hilsen

Micael Torp 

Fra Haslev
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 582
Fra  DirectHost Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Torp, der må jeg sige dig imod.

Priserne i DK er væsentligt dyrere end i fx tyskland.

I Tyskland er det muligt at få en VPS med 2gb ram, og en hastighed på et par 100 MB/s (jeg hentede en linux distro med 30MB/s), og så 5TB datatrafik.

Alt dette til kun omkring 150kr. om måneden.

Den pris får du det ski ikke for herhjemme :)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jammen som tidligere naevnt saa er det et spoergsmaal om baandbrede ... det kan godt vaere du har 100mbit til din server ... men de 100mbit deler du maaske med 200 andre kunder .... som alle er blevet lovet "fri trafik" ... udbyderen ved saa hvor meget trafik man kan overfoere paa en 100mbit linie, og de kan saaledes regne deres maximale udgift for hele linien ud.

Denne udgift kan de saa fordele mellem deres 200 kunder, og laegge deres profit oveni.

Nu kan du saa godt se hvad der sker hvis jeg pludselig siger til dig,at jeg saetter 400 kunder paa samme linie ... ja saa halverer jeg prisen :)

 

Det er den typiske forskel paa discount og kvalitetsudbyderne, derudover saa spiller markedskraefterne ogsaa ind. En fysisk fiber i jorden koster cirka det samme i Tyskland som i Danmark, og driften af den er ogsaa cirka det samme. Saa de faste omkostninger er nogenlunde konstante for et hostingcenter, og de er typisk rigtigt hoeje. Saa jo flere kunder/jo mere trafik du har, desto billigere bliver dine faste omkostninger per kunde/gb, og paa samme vis, jo mere trafik du koeber desto lavere bliver prisen ogsaa.

 

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
men de 100mbit deler du maaske med 200 andre kunder .... som alle er blevet lovet "fri trafik"

Nu snakker jeg ikke om "fri trafik" men f.eks. 5000 gb. Hos leaseweb kan man opgradere sin trafikmængde fra 4000 gb. til 6000 gb. for en pris af 20 euro svarende til 150 kr. Jeg forestiller mig ikke at de sælger adgang til 6000 gb. uden de kan levere det hvis du betaler ekstra.

Mikkel Mikjær Christensen:
Det er den typiske forskel paa discount og kvalitetsudbyderne

Så vidt jeg er underrettet er leaseweb ikke en egentligt discount virksomhed, det er en af de største spillere i europa (Kan være underrettet forkert)

De praler i hvert fald af at have en kapacitet på 500 gbit/s ialt, det betyder at de kan sælge mindst 30.000 pakker af 4000 gb, så jeg tror nu nok at de kan levere varen. Jeg synes altså ikke det besvare mit spørgsmål.

Og når du nu selv pointere at det koster nogenlunde det samme at grave en fiber ind og drifte netværket i dk som i tyskland f.eks. bliver jeg bare bekræftet i at det er grotesk at trafik koster mindst 100* så meget i dk som i de

 

Mvh Ken

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

kenhvm:

Jeg forestiller mig ikke at de sælger adgang til 6000 gb. uden de kan levere det hvis du betaler ekstra.

Det kan du troligt regne med :) Det kaldes at lave penge :)

kenhvm:

Og når du nu selv pointere at det koster nogenlunde det samme at grave en fiber ind og drifte netværket i dk som i tyskland f.eks. bliver jeg bare bekræftet i at det er grotesk at trafik koster mindst 100* så meget i dk som i de

Og samtidig saa ignorerer du fuldstaendig lige den detalje der hedder Markedsoekonomien.

Trafikken er ikke dyr herhjemme, men derimod roev-billig dernede. Udbyderne dernede har ganske enkelt mere forhandlingskraft naar de aftager 500gbit end de har naar de, som herhjemme typisk, aftager 50gbit :)

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

kenhvm:

Jeg forestiller mig ikke at de sælger adgang til 6000 gb. uden de kan levere det hvis du betaler ekstra.

Det kan du troligt regne med :) Det kaldes at lave penge :)

Nej - det kaldes at snyde, hvis du sælger en vare du levere og har overskud så kaldes det at lave penge :)

Mikkel Mikjær Christensen:
Og samtidig saa ignorerer du fuldstaendig lige den detalje der hedder Markedsoekonomien.

Selvfølgelig køber de billigere fordi de køber mere, men at de ligefrem kan levere til 1% af prisen i dk?

Dit svar på mit spørgsmål er altså at de kan sælge 2000Gb for 150,- fordi de reelt ikke levere det de sælger.

Er der andre - mere realisiske bud på mit spørgsmål?

Mvh Ken.

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Trafikken er ikke dyr herhjemme, men derimod roev-billig dernede

Det kommer vist an på om du har dine eller mine briller på Cool

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvom argumentet om at discountudbydere oversælger er oplagt at gribe fat i, så kan man ikke rigtigt komme udenom at trafik generelt er dyrere i Danmark end i de nævnte lande - som regel også når man bevæger sig niveauet længere op end discountudbydere der bare satser på en kæmpe volume. Der er nok mange små faktorer der spiller ind på det, men den mest væsentlige er vel uden tvivl størrelsen på vores lille land. At Danmark ikke er større begrænser jo konkurrencen meget (mindre efterspørgsel = mindre udbud = mindre konkurrence).

Priserne kunne teoretisk set sagtens presses længere ned her hjemme hvis man kigger på hvad kostpriserne er, men det er jo ikke i udbydernes interesse så længe alt fungerer fint som det er nu :)

Af faktorer der taler for specielt de omtalte lande så huser Holland og Tyskland i øvrigt nogle af europas mest centrale internetknudepunkter i Amsterdam/Frankfurt, hvorfor der er et langt større udvalg i internetudbydere der end der findes her hjemme. Dvs. udbydere der nede har et bedre udvalg af billige transitudbydere samt et langt bredere udvalg af peeringpartnere de potentielt kan udveksle trafik med gratis, som de lettere/billigere vil kunne komme til end en udbyder fra Danmark som vil skulle betale for at nå der ned først. Oven i det har de et større hjemmemarked end os samt en større international efterspørgsel pga. deres lokation midt på europas "motorveje" for IP trafik.

Om en udbyder binder sig for 500 gbit transit trafik kunne jeg ikke forestille mig ville gøre alverdens forskel ved kostprisen på transit anyway, allerede længe inden så store mængder så er transitudbyderne nede i så små marginer at der ikke er noget mærkbart at komme efter. Fordelen hvis man når op i en stor volume er til gengæld at man formodentlig vil have meget trafik til/fra de forskellige mellemstore udbydere, hvorfor man vil være mere attraktiv for dem at peer'e med og dermed potentielt kan udveksle trafikken mere eller mindre gratis.
Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos serverloft står der intet om :

- backup

- ej heller at du garanteres 100 Mbit på porten, da den er switched er der støre mulighed for at du deler din port med andre. Altås et ringere produkt.

Leaseweb :

- backup ?
- port garanti ?

Derudover kan du ikke bare sammenligne priserne, når man ikke kender de tekniske specifikationer på serverne.

Denne har faktisk stor betydning for serverens månedlige pris og så er vi altså højere oppe end 500 kroner pr. måned

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)