Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem med Wordpress på Windows server (index.php)! Kig ind hvis det siger dig noget..

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et mindre problem med en wordpress installation på en windows server. For at få pæne URLs benytter jeg her deres index.php redirect, da IIS ikke understøtter mod_rewrite (som jeg har forstået det).

Mit problem opstår da dette index.php "redirect" tilsyneladende ikke formår at sende æ,ø og å videre. Som et led i søgemaskineoptimeringen tracker jeg indkomne søgetermer, og kan se at serveren simpelthen ikke får de sætninger med, hvor æøå indgår.

Søges der fx på google efter "køb toilet" så står der i min indkomne søgestreng kun "k" i systemet. Hvorimod søges der efter "vandbesparende toilet", så er der ingen problem.

Jeg er ikke sikker på det er helt det samme, men mine tags på siden understøtter heller ikke æøå. Opretter jeg et tag med dette i, så kan siden ikke vises når man klikker på det. Samme gælder indlæg, jeg kan ikke skrive æøå i URL (plejer dog normalt at rette dette til ae, oe eller aa selv når det skrives).

 

Mit spørgsmål er derfor: Er der nogen der har erfaring med dette? Venligst kontakt mig. Er du udvikler vil jeg også gerne betale for en løsning, ellers tager jeg rigtig gerne mod forslag.

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en lille tilføjelse:

Jeg tror løsningen er noget med at få wordpress til at omdanne indgående æøå til ae, oe og aa, men samtidig få æøå til at stå når læseren læser siden.

I wordpress kalder jeg f.eks. en url for: koeb-toilet.html mens indlægget hedder: køb toilet

I forstår nok :)

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

URL'er må ikke indeholde æ, ø og å (det har ikke noget med WordPress at gøre; det er en generel ting). Æ, ø og å vil typisk skulle skrives som henholdsvis "%C3%A6", "%C3%B8" og "%C3%A5". De koder vil så internt i det modtagende system (f.eks. WordPress) blive oversat til æ, ø og å.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Men når jeg f.eks. modtager en henvisning fra google.. så kommer den jo fra en URL der ser sådan her ud:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=køb+sælg+bær&btnG=Søg&meta=&aq=f&oq=

.. den indeholder jo æøå?

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor har du set den URL henne? For i det program/website, du har set URL'en, er specialtegnene sikkert omdannet fra f.eks. %C3%A6 til æ. Med andre ord indeholdt den originale URL sikkert %C3%A6, og så har dit statistikprogram eller hvor du nu ellers har set URL'en oversat %C3%A6 til æ.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at søge på noget i Google, der indeholder f.eks. æ. Læg så mærke til URL'en - der står ikke æ, men %C3%A6. I Firefox vil man kunne se æ'et direkte i URL'en, men det betyder ikke, at det er tilladt at skrive æ'er i URL'en - det betyder bare, at Firefox for læsevenlighedens skyld omdanner tegnene i den URL, brugeren kan se i adressefeltet, til æ - men internt kalder den den rigtige URL, der indeholder f.eks. %C3%A6.

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha. Så google sender faktisk æøå i "koder"?

Jeg prøvede i Firefox og Safari, men så kun æøå hver gang.. så troede det var det den sendte.

Hvordan søren kan det så fejle? Godt nok mærkeligt. Som jeg forstår det burde det problem slet ikke kunne opstå så Sad

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke Google, der sender æ, ø og å i koder. Sådan her er systemet: I URL'er kan man kun bruge de tegn, man har på engelsk (dog kan nogle domæner indeholde ikke-engelske tegn, men det er irrelevant her, eftersom det ikke er domæner, vi taler om). Ikke-engelske tegn skal indkodes med et procenttegn efterfulgt af to bogstaver (og hvis siden bruger Unicode-tegnsættet UTF-8, er der to gange procenttegn og bogstaver, dvs. f.eks. "%C3%A6" for "æ").

Browseren sørger for at indkode æ, ø og å på den rigtige måde - men nogle browsere viser så for læsevenlighedens skyld æ, ø og å i deres originale tilstand (ikke-indkodede). Men den URL, browseren reelt sender til f.eks. Google eller andre sites, indeholder "%C3%A6", ikke "æ".

Hvis jeg skal hjælpe dig videre, må vi desværre nok finde ud af noget med betaling, for min tid er lidt knap :) Held og lykke med projektet under alle omstændigheder.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)