Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af elregning, elafgift m.m. -

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan bogføres elafgifter. 

Jeg har bogført hele regningen men skal have placeret elafgift på rigtig konto.

Skal regningen splittes eller hvordan.

p.s. jeg bruger summasummarum

Tilmeldt 1. Apr 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Nu ved jeg jo ikke, hvad du beskæftiger dig med om du i hele taget har fradrag for el-afgiften.

Hvis du har fradrag opretter du en konto under "lokale omkostninger" eventuelt lige efter din omkostningskonto for el.

Ligeledes opretter du en konto under Passiverne / Skyldig moms der også kaldet for

El-afgift.

Du bogfører hele fakturabeløbet på din el-konto, der så fratrækker købsmomsen automatisk, hvis din el-konto er opsat til det.

Derefter fratrækker du El-afgiften uden moms ved at kreditere / trække el-afgiften fra under Lokale Omkostningerne og debiterer El-afgiften under Skyldig Moms / Passiverne, så du har fradrag for

El-afgiften på samme vis som købsmomsen ved næste momsafregning.

Ligeledes kan der også fratrækkes distributionsafgift med 75%.

 

Venlig hilsen

 

Elisabeth Bay Jensen

Kontorligaen

www.kontorligaen.dk

 

 

 

www.kontorligaen.dk

Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa..

Jeg laver også min regnskab i summarum.. Jeg ved ikke om jeg har forstået dig rigtigt..
Min el-afgift på faktura beløb er 2160,08kr.

kontonr. 5200: 2160,08kr  debet - kasse
kontonr. 66255: 1728,05kr debet - kasse

Er det korrekt??

Mvh Aku

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis du er berettiget til fradrag for El-afgift, og beløbet er korrekt regnet ud:

Kredit 5200 2160,08 kr

Debet 66255 2160,08...der skal ikke trækkes moms her.

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter..

Tusind tak for svaret.. ;)

Kan du ligeledes fortælle mig - På moms angivelse  foruden salg og købemoms findes der også rubrikker for el-afgift og CO2..
På faktura med enkelt målaflæsning har jeg el-afgift 620,50 kr og Co2 afgift 99,32kr ex moms.. Er det så dem jeg skal indtaste?

Mvh Aku

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan få 58,6 øre pr. KwH refunderet.(såfremt du ikke arbejder indenfor liberale erhverv mv,)

Dog ikke Co2-afgift, som primært gælder for tung industri.

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Peter..

Dvs. 1116kwh x 58,6 = 653,97 - Og det er den jeg skal indberette på El-afgift rubrik?

Jeg har gjort som du siger  ved at kreditere 2160,08kr på  kontonr. 5200 (fratrækker moms)  Men summara siger fejl- for det er en udgift..

mvh Aku

Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg spørger nu for min veninde - hun arbejder som fysioterapeut.
Hun laver også sin regnskab på summa.
Der lige nogen få spørgsmål hun er i tvivlet om hun har fradragsberettigelse for el-afgift? Hvis vi siger hun har en el afgift på ca 2000 (det helt beløb på fakturaen). Er det så rigtige at regnskab skal stille sådan op:

Kredit (5200) 2000kr fratrækker moms
Debet (66255) 2000kr uden trækker for moms.

Udefra summa så skulle der være 1600kr hvor hun kunne få fradrag/moms tilbage for el afgift? Mon det passer?




Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Du kan få 58,6 øre pr. KwH refunderet.(såfremt du ikke arbejder indenfor liberale erhverv mv,)

Dog ikke Co2-afgift, som primært gælder for tung industri.

MvH

Peter

Hej Peter   du skriver (såfremt du IKKE arbejder indenfor liberale erhverv  M.V)  

Er  der  sådan  en  negativ  eller  positiv liste  for hvillke   der   kan få  elafgift refunderet???

og  er  det  en  sats  der  ændres  pr. kvartal/pr. kalenderår /  eller  med  en anden parameter????

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Du kan få 58,6 øre pr. KwH refunderet.(såfremt du ikke arbejder indenfor liberale erhverv mv,)

Dog ikke Co2-afgift, som primært gælder for tung industri.

MvH

Peter

Hej Peter   du skriver (såfremt du IKKE arbejder indenfor liberale erhverv  M.V)  

Er  der  sådan  en  negativ  eller  positiv liste  for hvillke   der   kan få  elafgift refunderet???

og  er  det  en  sats  der  ændres  pr. kvartal/pr. kalenderår /  eller  med  en anden parameter????

 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)