Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsmobil?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

 

Hvordan er det nu lige reglerne er med en 100% erhvervs mobil? Det mobilen skal bruges til, er primært at snakke med kunder, men da jeg også er begyndt at lave hjemmesider tilpasset mobiler skal erhvervsmobilen også bruges til at teste hjemmesiderne. Jeg har min egen private mobil ved siden af.

Jeg har hørt at der kan være problemer med at have en mobil i firmaet, når ens firma er registreret på hjemmeadressen?

 

 

På forhånd tak Smile

Google optimering (SEO og Google Ads)

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligger man ikke bare sin mdr faktura ind i sit regnskab og så kan man jo altid fremvise det hvis skat spørg. Mener ikke der er problemer i  det, så længe du også har privat mobil.

Er jeg forkert på den håber jeg nogen kan rette mig

Mikkel

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo sådan burde det jo bare være, men har bare hørt noget andet. Håber nogle kan be- eller afkræfte det? Smile

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Sålænge din private/hustandens samlede regning lyder på mere end kr. 3.000,- pr. år er der ingen problemer, men hvis ikke kan du blive beskattet af differencen mellem din private udgift og de kr. 3.000,-

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne-Marie Bülow:

Sålænge din private/hustandens samlede regning lyder på mere end kr. 3.000,- pr. år er der ingen problemer, men hvis ikke kan du blive beskattet af differencen mellem din private udgift og de kr. 3.000,-

Det er vel kun hvis der er tale om fritelefon?

Her er det en 100% erhvervsmæssig telefon, så burde der ikke være problemer, så længe du kan fremvise forbrug på din private telefon og ingen private samtaler på erhvervsmobilen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne-Marie Bülow:

Sålænge din private/hustandens samlede regning lyder på mere end kr. 3.000,- pr. år er der ingen problemer, men hvis ikke kan du blive beskattet af differencen mellem din private udgift og de kr. 3.000,-

Det er korrekt - frem til den 31/12 2009. Men fra og med 1/1 2010 kan der ikke længere ske modregning af husstandens privat betalte telefonudgifter og der vil du derfor blive beskattet af de 3.000 kr. uanset hvor mange private telefoner du så har. I den her sag mener jeg ikke du kan komme udenom de 3.000 kr. men du kunne så istedet overveje at lade firmaet overtage din private mobiltelefon også og hvad du ellers også har af private telefon og IT abonnementer. Gør man det får de fleste fuld valuta for de penge de afleverer i skat. Sørg også for at der kun er én person i husstanden der har fri telefon  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob.

Jeg ved godt hvad det er du mener. Jeg bogfører og laver regnskab for en selvstændig, som har trukket samtlige udgifter vedr. telefoner med undtagelse af privattelefonen fra. Han fik ikke godkendt fradrag herfor. Desuden gælder reglen om at modregne tkr. 3 som fri telefon ikke i enkeltmandsvirksomheder.

Jeg fandt lige det sted i ligningsvejledningen hvor det er beskrevet:

LV E.B.2

2. Privat andel af telefonudgifter

a. Telefon uden for arbejdsstedet

En telefon anses skattemæssigt for at være placeret uden for arbejdsstedet, hvis

  • telefonen er placeret i hjemmet eller fritidshus og lign.
  • telefonen er placeret i virksomheden, når denne drives fra hjemmet, og der kun er én telefon
  • telefonen er en mobiltelefon, der anvendes delvis privat

a.1. Abonnementsudgift

Erhvervsdrivende kan ikke fradrage abonnementsudgifter til telefon uanset den erhvervsmæssige anvendelse, hvis telefonen anses for at være placeret uden for arbejdsstedet.

Hvis en mobiltelefon tages med hjem, er der formodning for, at den også benyttes privat, og abonnementsudgiften kan ikke fradrages. På tilsvarende måde må en mobiltelefon, som installeres i en firmabil, der er til rådighed for privat kørsel, formodes at blive benyttet privat.

a. 2. Samtaleudgift

Anvendelse af den vejledende mindstesats for private samtaleudgifter forudsætter, at den erhvervsdrivende ikke efter de almindelige regler kan fremlægge behørig dokumentation eller sandsynliggøre størrelsen af den erhvervsmæssige samtaleudgift.

For erhvervsdrivende, som anvender én eller flere telefoner uden for arbejdsstedet til erhvervsmæssige samtaler, fastsættes mindsteværdien af privatsamtalerne vedrørende telefon nr. 1 til 1.840 kr. ekskl. moms.

Værdien af privatsamtalerne vedrørende hver af de øvrige telefoner fastsættes efter et konkret skøn.

Hvis den faktiske samtaleudgift ikke overstiger 1.840 kr. ekskl. moms, anses hele udgiften for at være privat.

b. Telefon på arbejdsstedet

Erhvervsdrivende kan fradrage abonnementsudgifter til telefon, selv om telefonen også anvendes privat, hvis telefonen er placeret på arbejdsstedet.

For erhvervsdrivende, som benytter en telefon på arbejdsstedet til private samtaler, fastsættes mindsteværdien af de private samtaler til 1.840 kr. ekskl. moms. Såfremt den faktiske samtaleudgift ikke overstiger 1.840 kr. ekskl. moms pr. år, anses hele udgiften for privat.

Vil dog sige at den kunde jeg har, har der været nogle ting der talte for, at det hele ikke kunne anses for at være privat. Skat skar igennem og godkendte kun 2x1840 kr. (Konen arbejder også i virksomheden)

Jeg regner dog med selv at trække hele min firmamobilregning fra, når jeg når så langt. Men er du i tvivl, så kontakt Skat og spørg. Du kan jo altid få et bindende ligningssvar fra dem for et par hundrede kroner, som jo kan vise sig at være givet godt ud.

Håber du kan bruge mit lange svar til noget.

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk lige at selvstændigt erhvervsdrivende fra og med 10 2010 kommer ind under samme regler som lønmodtagere m.fl. med hensyn til fri telefon. Dvs. en beskatning på 3.000 kr. I praksis har mange enkeltmandsvirksomheder - og deres revisorer - brugt disse regler og som regel er den gået (fordi Skat ikke har taget fat i det). Faktum er jo at det i dag er fuldstændigt umuligt at lave en fordeling af samtaleudgifter på privattte  og erhverv på grund af mobiløsninger som fri snak, taletidskort m.v.

Fra og med næste år er der iøvrigt heller ikke noget der hedder modregning af privat betalte telefonudgifter i fri telefon. Dvs. beskatningen udgør altid 3.000 kr.

Dette er blot et af de emner som vil blive berørt på seminaret inde på Regnskabsskolen i morgen (der er mig bekendt ledige pladser endnu)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk også, at såfremt telefonen står i virksomhedens navn og kun benyttes i virksomhedens interesse, så kan momsen fratrækkes fuldt ud, hvor imod der ikke kan løftes moms såfremt den ikke står i virksomhedens navn.

Hvis den står i virksomhedens navn, og ligeledes benyttes privat, så er det normalt 50% af momsen der løftes.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)