Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for bilhandel mellem virksomheder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Jyderup
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino.

Jeg har for nylig købt en brugt bil af et elektriker firma, lad os bare kalde dem "xxxxxx EL Aps".
Jeg er selv selvstændig tømrer og det er mit enkeltmandsfirma der køber bilen.

fakturaen & slutsedlen har "xxxxxx EL Aps" skrevet "købt som beset og uden garanti" og det har vi begge skrevet under på.

På vej hjem fra sælger går bilen så i stykker(Efter 50km kørsel).
Jeg får den på værksted og deres melding er klar: Motoren er færdig og der skal en ny motor i.

Nogle der kender til reglerne her. Jeg har jo skrevet under på at bilen er købt uden garanti. Jeg er dog lidt i tvivl om reglerne for handel med brugt bil, er de samme mellem to virksomheder, som de er mellem private.

god weekend

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jensen!

Jeg har ikke juridisk belæg for følgende udtalelse, men -

Jeg tor desværre ikke du har mange muligheder for at gøre et krav gældende overfor XXXel. Jeg baserer min vurdering på, at jeg mange gange i bilannoncer har set følgende tekst: " Engros - Bilen sælges kun til firma med cvr nummer". Dermed frasiger sælger sig de forpligtigelser, som han ellers ville have overfor en privat kunde. - Men som nævnt har jeg ikke juridisk belæg for min påstand.

Birger

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JensenDan

Hvis du har skrevet under på en slutseddel, hvor det fremgår at det er uden garanti, så er der ikke meget at gøre. Det bliver i hvert fald svært at påvise, at elektriker firmaet har handlet i ond tro. Som elektriker er han ikke fagligt "klædt på" til, at han burde vide, at der kunne være noget galt med bilen.

Hvis du havde købt bilen af en bilhandler, der havde skrevet "købt som beset uden nogen form for garanti", kunne du have påvist det.

Hilsen Erik

Fra Jyderup
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg må jo bare betale for en ny motor og komme videre så. Godt nok ærgelige 25000 kr. og skal af med.

Fortsat god weekend!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kedelig start på en ellers rar ting at få en ny bil..

Jeg mener at kunne huske at den eneste måde man kan slippe for at hænge på en form for garanti er  at sælge bilen som et engros salg, det vil sige at det er 2 auto forhandere der handler sammen. men jeg ville da undersøge det med sælger ikke mindst. havde jeg solgt dig noget der gik i stykker så kort tid efter. ville jeg da være til at tale med.. og er han ikke det ville jeg da undersøge muligheden hos Fdm.. det kræver eventuelt et medlemskab, men det er billigt sluppet hvis man kan vinde lidt eller helt. Håber det lykkes for dig.

Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er kun handel hvor køber er privat at forhandler ilfg købeloven skal give garanti og kan komme til at hænge på den. ved salg mell 2 virksomheder er det desværre ikke noget at gøre.

Du har aldrig undret der over at hveranden slagsannonce fra en bilforhandler stå der ´sælges for kunde´ i.. dermed fralægger de sig alt ansvar men det er kun folk der kender købeloven der ved det Wink

Behov for at komme i gang ?, lån penge her

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg må nok konstaterer at jeg ikke er enig med de fleste herinde fra, vil helt klart mene at han kan gøre et krav gældende:

Sælger vil ofte forsøge at bruge et forbehold eller en klausul for at undgå, at sælger kan påberåbe sig manglerne. Af eksempler på generelle forbehold kan nævnes: ”købt som beset”, ”uden ansvar for fejl og mangler”, ”solgt som den er og forefindes” eller ”en gros”. Disse generelle forbehold har i dag ikke den store retsvirkning. Sælger vil stå bedre med et konkret forbehold i stedet for et generelt. Fra 1.1.2002 vil disse generelle forhold ingen retsvirkning have i forbrugerkøb, jf. KBL § 77, stk. 1. Men generelle forbehold har dog nogen retsvirkning i civile køb (og handelskøb), idet køber nu må forvente at skulle acceptere lidt flere småfejl end, hvad man normalt kan forvente af bilen i henhold til prisen mv., men skjulte mangler kan sælger ikke løbe fra med disse generelle forbehold. Har sælger handlet svigagtigt har forbehold overhovedet ingen retsvirkning.

Dette vil betyde at der er en væsentlig mangel, og du vil derfor kunne hæve købet.

Der er helt klart noget at komme efter her.

Kilde: http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen E:
skjulte mangler

Spørgsmålet er om der foreligger en skjult mangel? Umiddelbart vil jeg dog også forsøge mig med Købelovens regler. I handelskøb er hovedreglen, at køber skal reklamere straks efter han opdager eller burde have opdaget en mangel jf. § 52 (motoren bryder sammen).

Der er dog også en undtagelse til undtagelsen om skjult mangel. Hvis køber burde have opdaget manglen ved hans undersøgelse iht. Købelovens § 51, kan køber ikke gøre den skjulte mangel gældende. Spørgsmålet er så, om køber burde have have indset at motoren er i dårlig stand. Det kræver en teknisk viden.

Så ja - jeg vil ikke blot tage udgiften på min egen kappe, men gøre indsigelse overfor sælger.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Grønne:
Som elektriker er han ikke fagligt "klædt på" til, at han burde vide, at der kunne være noget galt med bilen.

Det er lige så meget køber som har en undersøgelsespligt af den købte varer.

Fra Jyderup
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar.

Nu har jeg meldt mig ind i FDM og har skrevet en mail med hele historien til deres juridiske afdeling, så må jeg se hvad de siger. Det virker som nogle meget indviklede regler.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)