Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her lovligt? Betaling til studerende...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa...

Antallet af websider jeg ejer stiger langsomt, og kan snart ikke længere overskue at skrive alle tekster selv. Derfor overvejer jeg at "ansætte" nogle studerende til at skrive noget. 

Jeg kan ikke overskue at direkte ansætte nogle, og styrer alt det som følger med, når man nu har en ansat. Jeg vil meget hellere have nogle som freelance

Mit spørgsmål er:

Jeg tænker at jeg vil udbyde skrive arbejdet på nettet. Finde et par studerende med gode skrive egenskaber, og få dem til at skrive mine tekster. 

Betalingen skal så ske pr. "tegn", altså tænkte jeg at betale 0,04 øre pr. tegn. Altså ligger en almindelig artikel ca. i 120 kroner. Hvis den studerende kan skrive 2 af dem i timen, så er det jo bare fedt for ham eller hende. Det eneste jeg kræver er at tekster er af OK kvalitet, og unikke. 

Kan jeg gøre det sådan? Og så sende den studerende en faktura han eller hun skal udfylde med sine oplysninger og krav af penge, og sende tilbage til mig? Som jeg så betaler. Og så skal de selv finde ud af at opgive det til skat

Er det lovligt? Er der faldgrupper? Nogle der har en bedre ide?

Mange tak :)

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det kan gøres dejligt enkelt. Den/de studerende laver blot en faktura til dig (naturligvis uden påførsel af moms, med mindre de er momsregistrerede).

hvordan I internt aftaler at bestemme prisen på den solgte vare (artiklen) er jeres egen sag og har ikke noget med skat at gøre. så du kan betale ud fra artiklens størrelse (antal anslag), eller noget helt andet.

 

Der er dog EN ting du lige skal være opmærksom på. nemligt at det er DIT ansvar at oplyse skat om at sælger (den studerende) har haft en ekstra indkomst. dette gøres via en blanket (spørg på dit skattecenter).

Og som en servise kan du jo indformere dine "ansatte" om at hvis de levere ydelser/vare til dig til en samlet værdi af 50.000 i løbet af et år skal de sørge for at være momsregistrerede.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
Der er dog EN ting du lige skal være opmærksom på. nemligt at det er DIT ansvar at oplyse skat om at sælger (den studerende) har haft en ekstra indkomst. dette gøres via en blanket (spørg på dit skattecenter).

Hej

Hvorfor er det hans pligt at skulle oplyse at en anden har haft en ekstra indkomst? Det lyder da underligt. Er det hvis de ikke er moms reg. dem han bruger, at det er saadan?

mvh

anders

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Sorensen:
Er det hvis de ikke er moms reg. dem han bruger, at det er saadan?

Ja - det følger af Skattekontrollovens § 7 A.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:

Og som en servise kan du jo indformere dine "ansatte" om at hvis de levere ydelser/vare til dig til en samlet værdi af 50.000 i løbet af et år skal de sørge for at være momsregistrerede.

Og så lige en lille rettelse til mit eget indlæg. momspligt sker hvis omsætningen overstiger 50.000 i løbet af en 12 måneders periode, og ikke i løbet af et år som jeg først skrev.

 

Og som Henrik skriver er det bestemt i skattekontrollovens §7 A 

 

Mvh.

Benjamin

Fra ishøj
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har et arbejde hvor jeg retter mobil priser.

Jeg har gjort det at jeg har lavet en faktura med hvor mange timer jeg bruger og hvor mange penge han skal give mig om dagen. Den sender jeg så til ham den sidste dag i måneden og han får så denne regning som er min løn. På den måde er jeg ikke ansat.

En gang om året for jeg en skat opgørelse hvor de trækker 8 % ( jeg er på frikort ) Af alt min indtjening, det er så mit job at fortælle SKAT at jeg har B indkomst. Ellers går det ud over mig selv hvis de finder ud af at jeg ikke har betalt.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ina:

En gang om året for jeg en skat opgørelse hvor de trækker 8 % ( jeg er på frikort ) Af alt min indtjening, det er så mit job at fortælle SKAT at jeg har B indkomst. Ellers går det ud over mig selv hvis de finder ud af at jeg ikke har betalt.

Hej Ina

Du er naturligvis velkommen til at oplyse skat om at du har haft den omtalte indkomst. MEN virksomheden som du fakturere har STADIG oplysnings pligt og SKAL dermed oplye skat om deres udbetalinger til dig.

At denne oplysningspligt ikke altid bliver overholdt af virksomheder er en helt anden sag, som dog ikke ændre på det juridiske aspekt i sagen.

Mvh.

Benjamin

Fra ishøj
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber da også at ham jeg gør det for oplyser SKAT om at han udbetaler penge til mig.

 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Anders Sorensen:
Er det hvis de ikke er moms reg. dem han bruger, at det er saadan?

Ja - det følger af Skattekontrollovens § 7 A.

der ka man bare se :)

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

I det her tilfælde er der med stor sandsynlighed tale om et "ansættelseslignende forhold" hvorfor SKAT kan finde på at blive ret besværlige omkring at have folk der reelt burde være lønmodtagere ansat på den måde der er tale om i denne tråd.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)