Hej Zenia
Vi betalte for hele 2008 17.000 kr. eks. moms til vores revisor for regnskabsassistance dvs. bogføring, periodebalance, afstemning af bank, udregning af momsafregning og udarbejdelse af årsregnskab samt diverse møder og tlf. samtaler i forbindelse med rådgivning om køb af nye firmabiler, afskrivninger, evt. selvskabsdannelse, skat , kreditforeningslån, pensionsopsparinger mv..
Vi havde 539 bilag i 2008. dvs. i snit 45 bilag pr. måned. Dertil kommer diverse bankoverførsler, gebyrer og PBS overførsler mv.. som vi har en del af. Omsætningen var 4,8 mill. eks. moms. Vi er en enkeltmandsvirksomhed. Vi laver kassekladderne i Exel og sender dem til revisoren. Dette gør vi hver 3. måned. Til daglig lægger jeg blot bilagene i et plasticchartek. Det tager ca. 2 timer pr. måned at sætte bilagene i mappe i datoorden, anføre bilagsnr. og indtaste kassekladden samt afstemme banken. Dette hjælper min voksne datter med, så jeg læser op og hun taster. Så er jeg sikker på, at den rigtigte tekst kommer på til revisoren og vi hygger os med den ellers træls opgave.
I 2007 betalte vi 17.700. Det år havde vi 1483 bilag dvs i snit 123 bilag pr. md. + diverse bankoverførsler. Omsætningen var 4,3 mill. eks moms
I 2006 betalte vi kr. 13.400 eks moms. Det år havde vi 437 bilag dvs. 37 bilag pr. md. + diverse bankoverførsler. Omsætningen var dengang kun 1,5 mill. så da var revisorudgiften jo en noget større omkostning rent % mæssigt. så jeg kan godt forstå, hvis du synes det er en stor post i regnskabet indtil din forretning er vokset.
Jeg er ikke klar over hvor mange timer revisoren bruger, men som du kan se varierer udgiften i forhold til, hvor meget vi har brugt dem til rådgivning pr. tlf., møder og mails. Vi kan nok få det billigere, men har stor tillid til revisoren som er en personlig ven og er god til at forklare regnskaber og regler, hvilket er en afgørende faktor for os. Og så er det rart at kunne bruge vores fokus på det vi er gode til nemlig at tilbyde konsulentydelser, så vi ikke skal bruge energi på bogholderi mv. eller at have styr på alle reglerne. Det har især været en fordel, når Skat beder om uddybning af detaljer vedr. posteringerne, at vi kan overlade det til revisoren.
Håber du kan bruge disse informationer som sammenligningsgrundlag. Held og lykke med din beslutning om evt. skift af bogholder og fortsat held og lykke med udviklingen af din forretning. De varmeste hilsener Elsebeth Fogh