Hej Jeg har oprettet en enkeltsmandsvirksomhed for nogle måneder siden med en forretningside som jeg ikke rigtigt er kommet igang med endnu. I mellemtiden er min bror blevet færdig med ingeniørstudiet og har fået en del konsulentarbejde hos en kontakt. Han gider ikke have alt besværet med at blive selvstændig så i første omgang prøver vi at lade mig håndtere fakturering og udbetaling af løn til ham. Der hvor det så begynder at blive lidt tricky er at han gerne vil have indkøbt noget computergrej til hans arbejde. Og det skal så trækkes fra den omsætning som han genererer...har I nogle gode modeller og råd til hvordan man kan håndtere det fornuftigt? Vi fakturerer hans klienter med en fast timepris, skal jeg så tilbage holde noget af hans løn og købe det udstyr han har brug for, og så tage differencen som bruttoløns udgangspunkt? Og kan man i det hele taget udbetale løn efter en sådan model hvor vi går fra timebaseret fakturering til projektopgave løn udbetaling? På forhånd tak Thomas |
Det lyder ikke så svært: Du fakturerer din brors kunde. Du køber computerudstyret. Du udbetaler løn (via et lønsystem) til din bror.
I det omfang, udstyret alene bruges erhvervsmæssigt i din virksomhed, altså hos din brors kunde, er der ingen problemer: Du trækker udgiften fra (eller afskriver over flere år, afhængigt af prisen). Men bruges udstyret også privat, er der straks andre ting at tage hensyn til, fordi reglerne for hjemmearbejdsplads er lidt sære. De bliver i midlertid ændret pr. 1.1.2010, så på det tidspunkt vil din bror skulle betale multimedieskat af udstyret, hvis han har det til rådighed derhjemme, og i så fald dækker multimedieskatten også evt. internetabonnement og telefonudgifter.
Der er ingen problemer i at udbetale løn i forhold til gennemførte projekter. Der kan muligvis blive nogle spørgsmål fra A-kassen, hvis din bror får supplerende dagpenge, fordi der skal bruges en omregningssats, hvis din bror får en høj, effektiv timeløn fra dig.