Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligheder for ..Alternativ...håndtering af medarbejders løn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har oprettet en enkeltsmandsvirksomhed for nogle måneder siden med en forretningside som jeg ikke rigtigt er kommet igang med endnu.

I mellemtiden er min bror blevet færdig med ingeniørstudiet og har fået en del konsulentarbejde hos en kontakt. Han gider ikke have alt besværet med at blive selvstændig så i første omgang prøver vi at lade mig håndtere fakturering og udbetaling af løn til ham.

Der hvor det så begynder at blive lidt tricky er at han gerne vil have indkøbt noget computergrej til hans arbejde. Og det skal så trækkes fra den omsætning som han genererer...har I nogle gode modeller og råd til hvordan man kan håndtere det fornuftigt?

Vi fakturerer hans klienter med en fast timepris, skal jeg så tilbage holde noget af hans løn og købe det udstyr han har brug for, og så tage differencen som bruttoløns udgangspunkt? Og kan man i det hele taget udbetale løn efter en sådan model hvor vi går fra timebaseret fakturering til projektopgave løn udbetaling?

På forhånd tak

Thomas

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ikke så svært: Du fakturerer din brors kunde. Du køber computerudstyret. Du udbetaler løn (via et lønsystem) til din bror.

I det omfang, udstyret alene bruges erhvervsmæssigt i din virksomhed, altså hos din brors kunde, er der ingen problemer: Du trækker udgiften fra (eller afskriver over flere år, afhængigt af prisen). Men bruges udstyret også privat, er der straks andre ting at tage hensyn til, fordi reglerne for hjemmearbejdsplads er lidt sære. De bliver i midlertid ændret pr. 1.1.2010, så på det tidspunkt vil din bror skulle betale multimedieskat af udstyret, hvis han har det til rådighed derhjemme, og i så fald dækker multimedieskatten også evt. internetabonnement og telefonudgifter.

Der er ingen problemer i at udbetale løn i forhold til gennemførte projekter. Der kan muligvis blive nogle spørgsmål fra A-kassen, hvis din bror får supplerende dagpenge, fordi der skal bruges en omregningssats, hvis din bror får en høj, effektiv timeløn fra dig.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Der kan muligvis blive nogle spørgsmål fra A-kassen, hvis din bror får supplerende dagpenge, fordi der skal bruges en omregningssats, hvis din bror får en høj, effektiv timeløn fra dig.

Hej Anette,

Jeg må indledningsvis sige, at jeg ikke er særlig stiv i 'supplerende dagpenge'.

Men skal man ikke kun bruge en omregnssats, hvis der er tale om ukontrollabel arbejdstid?

Hvis alle arbejdstimerne faktureres videre, vil jeg mene, at timerne er kontrollable - i hvert fald i det omfang, at der er en kunde, der betaler for det.

Eller er jeg hel gal på den?

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 02:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Omregningssatsen bruges ved ukontrollabel arbejdstid eller til situationer, hvor arbejdstiden suppleres med en eller anden forberedelse, så hvis du f.eks. fakturerer kunden 3 timer men der har været lavet et forarbejde eller lignende, for eksempel forberedelse til undervisning, bruges den også. Så hvis brorens timeløn er for branchen usædvanlig høj, kan A-kassen spørge ind til karakteren af arbejdet og måske/måske ikke forlange, at der bliver brugt en omregningssats.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan laves som Annette også skriver men for mig at se er der her tale om at din bror bliver ansat i din virksomhed og at det er dig der reelt set driver og ejer hans aktivitet. Det bliver nemt noget rod. også selvom det kun er i første omgang. Hvad så når han gerne selv vil etablere sin virksomhed og der er oparbejdet værdier i denne.

Få det i orden fra starten. Lav et CVR-nr til ham og hjælp ham så som du gør nu. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)