Jeg er ikke sikker på at om dette er den rette kategori, men så må I sige til.
Min situation er den at jeg er ved at udvikle et websystem til annoncering på nettet, og planen er at præsentere den for nogle af de store detailkæder.
Problemet er at selve systemet faktisk er ret simpelt at lave, men det er mere ideen og brugen af det der er unik. Derfor er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal sælge/præsentere det, uden at blive sendt hjem, med et "Tak for ideen" men software kan vi selv lave billigere.
Kan man evt. lave aftale som parterne skal underskrive inden præsentation eller holder den ikke i rettet?
Vil det være dumt af mig at komme som enkeltmandsfirma, eller skulle jeg evt. prøve at finde en større samarbejdspartner. Det er jo ikke den lokale tømrer jeg vil sælge til, men f.eks. Coop's 1300 dagligvarerbutikker.
Hmm.. Hvad ville fordelen ved at bruge dit system være i forhold til deres nuværende? Er det til deres online reklamer eller det generelle styresystem som de bruger?
Har du mulighed for at mønsterbeskytte eller på anden måde beskytte din idé? Mange ting - og de fleste af de bedste - er meget enkle i sin grundstruktur, og det er netop denne "enkelthed" der gør produktet/service helt ok.
I princippet er det blot nogle få matematiske opstillinger der skal til, for at lave et godt tipsprogram - men jeg kan love dig, at hvis der er blot 5-10 mennesker, der får en 13´er i ny og næ, vil det være en supersællert.
Måske skulle du arbejde lidt med vedligeholdelse, opdatering etc. og på den måde "besværliggøre" dit produkt.
Når systemet er klar skal det bruges på vores lokale avis hjemmeside/byportal, så hvis det bliver en succes vil jeg helt sikkert videreudvikle det.
Har også tænkt på om jeg bare skulle kontakte de enkelte butikker, men det ville jo kræve et enormt salgs og benarbejde og min plan er faktisk at udgiften for den enkelte butik skal kunne opvejes med effekten af annonceringen.
Anders: Er du salgsleder i hele Føtex-koncernen eller i en enkelt butik? :-)
Når systemet er klar skal det bruges på vores lokale avis hjemmeside/byportal, så hvis det bliver en succes vil jeg helt sikkert videreudvikle det.
Har også tænkt på om jeg bare skulle kontakte de enkelte butikker, men det ville jo kræve et enormt salgs og benarbejde og min plan er faktisk at udgiften for den enkelte butik skal kunne opvejes med effekten af annonceringen.
Anders: Er du salgsleder i hele Føtex-koncernen eller i en enkelt butik? :-)
Gid jeg var i hele føtex, men er dog kun i én enkelt butik.
Der er desværre nok ikke så meget du kan gøre for at beskytte din ide/system, i denne sammenhæng men bare roligt der er en relativt god sandsynlighed for at detailkæden, vil være mindre prisfølsom, så jeg ville ikke tro at de umiddelbart ville være særligt interesserede i at spare lidt på udvikling omkostningerne. Det springende punkt som dem, bliver højst sandsynligt om systemet, har den ønskede effekt. Så hvis jeg var dig, ville jeg finde en mindre kunde, at lave et proof-of-concept på (hvis det kan lade sig gøre). På den måde går du fra at sælge noget udviklingsarbejde, til at sælge en succes.