Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning af Aps via betalingserklæring

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et Holding - Aps, det ikke er MOMS registreret. Jeg har derfor hverken købt eller solgt noget.
Jeg har været med ejer af en virksomhed, men er blevet købt ud for 0 kr,- da mine anperter ingen værdi havde.

Jeg er blevet oplyst at jeg via en betalignserklæring kan få en skattebillet på 125.000,- er dette korrekt?
Og hvordan fungerer det i praksis, påføres de 125K som tab på selvangivelsen? Får jeg en "rabat kupon" på 125K som jeg kan trække fra skatten?

Og kender i en advokat der kan hjælpe med dette - til billige penge selvfølgelig?

Mvh.

Kalle

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit holdingselskab ikke er noget værd og opløses  får du fradrag for din ansk.sum og den er formentlig 125.000 kr. hvis selskabet er stiftet kontant oprindeligt.  Jacob Tøjner kunne være et godt bud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,
Er det anskaffelses summen af ApS eller anparter? ApS kostede 125K men jeg betalte 200K for mine  anparter - er det så 125K eller 200K der er fradragsberettigede?

Tak for svar... :O)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er de 200

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg glemte at oplyse at ApS har eksisteret mindre et 3 år, jeg har læst et sted at det derfor kun er de 125K der er fradrag for - korrekt? Og hvor på selvangivelsen angiver man tabet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er ikke korrekt. Tabet er fradragsberettiget uanset ejertid når der er tale om unoterede aktier. Du selvangiver det under anden aktieindkomst, rubrik 67

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Håber det er ok jeg lige hopper med på denne tråd, men jeg står i næsten samme situation...

Det skal vel forståes sådan at det er Holding der skal have fradraget og ikke personen privat?

Dette er et ikke helt så uvæsentligt spørgsmål for mig da jeg har tabt ca. 300.000 i et anpartsselskab som ganske vist var ejet af mit Holding men kapitalen (de 300.000) kom fra min private lomme.

Mvh Bo

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok! Det var da en god information :)

Men jeg sidder her og bliver lidt i tvivl om hvor dybt §59 stikker. Med det mener jeg, at det firma jeg var en del af kører videre nu med 2 af mine tidligere partnere. Så er mit spørgsmål så, hvad hvis de fx. går konkurs, kan evt. kreditorer da komme efter mig, da jeg på et tidspunk eller rettere sagt mit Holding har ejet 25% af firmaet?

Det er jo væsentligt at vide da jeg kan læse mig til at man hæfter personligt i 3 år, hvis man benytter §59.

Mange mange tak for hjælpen...

Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo,

Velkommen til tråden :O)
Det er jo dig der har lånt pengene privat, går jeg ud fra. Det har jeg i hvert fald og dermed er jeg ret sikker på at det er dig/mig personligt der får fradraget. Men som altid ville det være dejligt at få en ekspert til at svare på spørgsmålet, et spørgsmål jeg synes det er meget væsentligt - så tak for indlægget :O)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt point Bærskog. Når Kalle Kalle oplyser at han er blevet købt ud for kr. 0 læser (læste) jeg det sådan at det han vil lade opløse er holdingselskabet. Han kan jo ikke opløse et selskab som han ikke længere er anpartshaver i. Dvs. jeg forudsætter naturligvis at det er holdingselskabet han likviderer.

Selve salget af anparterne i datterselskabet udløser blot et tab i holdingselskabet som ikke kan anvendes til andet end modregning i fremtidige skattepligtige aktiegevinster i selskabet.

Vedr. hæftelsen for datterselskabet så hæfter man mig bekendt kun i det omfang man personligt eller éns holdingselskab har påtaget sig en forpligtelse overfor selskabet og dets kreditorer. 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)