Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabs publikation

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer

Jeg er gået i gang med at skrive en publikation for nystartede iværksættere. Den skal give et overblik over hvad man skal og ikke skal med hensyn til rengskab og bogføring.

Jeg vil derfor lige høre hvad i aminoer synes sådan en publikation skal indeholde. Jeg skal bruge den til noget kursus jeg er ved at stable på benene, og måske skal den sælges fra min webside til omkring 199,- eller noget i den stil. Det afhænger af kvaliteten af det færdige produkt.

Så jeg håber lidt på en god debat om hvilke emner der forventes af sådan en publikation.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville da nok anbefale dig at tage fat i Annette Sand fra Regnskabsskolen og tage en dialog med hende om det. Hvis du ikke selv har en fornemmelse af hvad der bør stå i sådan en publikation vil jeg da stille mig tvivlende overfor om de faglige forudsætninger for at lave sådan en publikation er tilstede. Aminoer der heller ikke har disse faglige forudsætninger vil heller ikke kunne vurdere hvad der skal indgå. Du kan jo - uanset ovenstående - meget vel have evnen til at formidle tingene på en pædagogisk rigtig og forståelig måde og der kunne et samarbejde med Annette måske være givtigt for begge.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne:

. Du kan jo - uanset ovenstående - meget vel have evnen til at formidle tingene på en pædagogisk rigtig og forståelig måde og der kunne et samarbejde med Annette måske være givtigt for begge.

Jeg har ikke læst Annettes publikationer, mne hvis de blot er halvt så velskrevet - og vel og mærke pædagogisk korrekte, som Annettes indlæg her på Amino, så har jeg vanskeligt ved at se, at Annette kan få et givtigt udbytte af et partnerskab.

 

 

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Jeg ville da nok anbefale dig at tage fat i Annette Sand fra Regnskabsskolen og tage en dialog med hende om det. Hvis du ikke selv har en fornemmelse af hvad der bør stå i sådan en publikation vil jeg da stille mig tvivlende overfor om de faglige forudsætninger for at lave sådan en publikation er tilstede. Aminoer der heller ikke har disse faglige forudsætninger vil heller ikke kunne vurdere hvad der skal indgå. Du kan jo - uanset ovenstående - meget vel have evnen til at formidle tingene på en pædagogisk rigtig og forståelig måde og der kunne et samarbejde med Annette måske være givtigt for begge.

Jeg vil stille mig uenig, grunden til jeg spørger er for at få indput i hvad nystartede står med af konkrete problemstillinger. Disse problemstillinger kan give mig input til forskellige eksempler. Jeg har allerede lave et udkast til hvad jeg mener der er vigtigt når man starter op, samt nogle af de faldgrupper jeg selv har været ved at hoppe ned i. Så i konklusion på det, er denne tråd en debat for hvilke "ekstra" ting man kan putte ind i sådan en skrift. For at pensle ekstra ud kunne et eksempel være:

"Du er selv lige startet op og har læst nogle gode skrifter om regnskab, men der var lige denne ene ting som du gerne ville have haft der var lagt mere vægt på eller jeg synes jeg mangler viden om...."

Alternativt kan man jo lave det samme som alle andre, og bare tage en allerede skrevet publikation og "omskrive" den. Men jeg mener at hvis man følger i andres fodspor kommer man aldrig foran.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan jeg bestemt godt følge men jeg ved også at Annette har mange hjern i ilden og jeg tror ikke på at hun kan igangsætte og lave alle de ting hun gerne vil. Dvs. kommer der nogle med nogle gode forslag m.v. kunne jeg da godt forestille at det var noget hun ville være med på. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Regstup
Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Synes det er en kanon idé du har gang i.

forslag til emne:

Ulovlig anpartshaver lån.

Forskellen på APS og Enkeltmandsvirksomhed - og her tænker jeg konkret på mellemregning.

 

Hvad er det for et kursus du er ved at starte op?

 

Med venlig hilsen

Helle Pia

www.hpkontorservice.dk

 

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Helle Pie :)

Jeg har sådan set 2 bolde i luften, den ene er meget simpelt om man kan lave et intimt kursus for nystartede, en 5 - 6 stykker og så gennemgå grundlæggende regnskab, gode og dårlige vaner, hvorfor det er en dårlig ide at vente med at lave årsregnskab den 15. juni osv. den anden er for enkeltpersoner, der lige er startet op. Dvs. at inden man går i gang ringer man efter mig (forhåbentlig på sigt os) og så kommer jeg ud en formiddag og hjælper med at sætte deres regnskabs system op, fortælle hvordan man gør hvad osv. Har overvejet at følge op med at man kan få 3 måneders gratis email support hvis nu der lige er en faktura man ikke kan finde ud af eller man har glemt hvordan man opretter nye konti i kontoplanen.

I øvrigt mange tak for ideerne, jeg tror desværre dog de er for specifikke til nybegynderen. Men der skal helt sikkert være noget om virksomhedstyper i publikationen. Jeg vil også lige bruge lejligheden til at nævne at ideen kun er på tegnebrættet, da jeg pt er bosat i Tasmanien hvor job situationen også er hård så jeg bruger tiden på at ide udvilke.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jamen Steffen jeg syntes da heller ikke ideen er dårlig men spørgsmålet er om det ikke er set lavet før. Samtidig må jeg også sige at det ikke er muligt at give en fulddækkende beskrivelse af faldgrubber m.v. i en publikation eller på et dagskursus. Så taler vi om en bog eller et ugekursus.

Naturligvis kan man i et vist omfang "kunstnerisk" fokusere på bestemte emner og præsentere disse i et andet fodspor som du skriver men i bund og grund bør man stadigvæk have det udgangspunkt at publikationen skal kunne "holde" i forhold til regnskabs- og skattelovgivningen og derfor er der begrænsede udfoldelsesmuligheder på denne del. I hvertfald hvis sigtet er at det skal være et et brugbart redskab for iværksætteren og ikke blot en historie om en iværksætters "dagligdag".

Når du skriver at Helle Pias forslag til emner er for detaljerede så ser jeg da en risiko for at publikationen indholdsmæssigt bliver for overfladisk hvis det skal være et brugbart redskab.

Hvis det var mig ville jeg nok fokusere på emner som:

- Bogføring/regnskabsgrundlag - hvad skal der til for at det opfylder kravene i mindstekravsbekendtgørelsen og bogføringsloven.

- Hvordan får jeg "løn" som personligt erhvervsdrivende. Dvs. samspillet mellem drift,. egenkapital og kapitalkonto (hævninger).    Samt helt overordnet om virksomhedsordningen.

- varekøb, varelager, vareforbrug - samspillet - brug gerne "flyvere" til at  illustrere.

- Overordnet om fradragsregler - herunder tage nogle aktuelle ting ud som telefon (multimedieskatten), bildrift, brug af egen ejendom til erhverv m.v. Det er i hvertfald nogle af de ting jeg selv vil have med på iværksætterkurset i næste måned selvom det  hele ikke er en del af den nye reform.  

- Overordnet om forskellen på driftsformerne på personlig virksomhed og selskab + en overordnet beskrivelse af muligheden for skattefri omdannelse.

Uden at kende din baggrund vil jeg da også, ud fra dine andre emner her på Amino vove den påstand at du - som 24 årig med 3-4 års erfaring som økonomiassistent- ikke kan lave en sådan publikation og slet ikke lave kurser uden at inddrage sagkyndig bistand. Hvis en publikation er misvisende eller ikke giver de rette råd risikerer du jo at bringe andre iværksættere i fedtefadet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Jamen Steffen jeg syntes da heller ikke ideen er dårlig men spørgsmålet er om det ikke er set lavet før. Samtidig må jeg også sige at det ikke er muligt at give en fulddækkende beskrivelse af faldgrubber m.v. i en publikation eller på et dagskursus. Så taler vi om en bog eller et ugekursus.

Enig, men det er heller ikke meninger at uddanne regnskabsfolk med publikationen.

Skattekonsulenterne:
Når du skriver at Helle Pias forslag til emner er for detaljerede så ser jeg da en risiko for at publikationen indholdsmæssigt bliver for overfladisk hvis det skal være et brugbart redskab.

Grunden til Helle's emner er for avanceret, er simpelthen fordi det ikke er den målgruppe jeg vil ramme. Den målgruppe jeg sigter efter en unge nystartede der intet begreb har om virksomhedsøkonomi. Ikke engang hvad en resultatopgørelse er.

De emner du nævner er en del af dem jeg gerne vil fokusere på, i øvrigt har jeg tænkt mig at lave en gratis udgave af publikationen så man kan prøve før køb, selvfølgelig med reduceret indhold. Som nævnt er målgruppen personer som er nystartede uden nogen foregående kendskab til regnskab og målet er simpelt hen af sætte dem i stand til at kunne læse et simpelt regnskab og kende forskel på begreber som debet og kredit. Jeg forsøger ikke at gøre mig bedre end jeg er ved at skyde over målet, men jeg vil vurdere at mine evner række til at løse den opgave jeg har stillet mig selv overfor.

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstår jeg fuldt ud Steffen men et formål med publkationen er vel også at de nystartede skal kunne bruge publikationen i relation tl deres egen virksomhed og bogføring, så det ikke blot handler om at kunne læse et regnskab og der er det jo vigtigt at publikationen lever op til gældende regler og krav. I modsat fald; at publkationen kun skal sætte folk til at kunne læse et regnskab bør den jo indeholde en masse forbehold m.v. og spørgsmålet er om folk læser den del, jf. at mange gerne vil slippe så nemt om det som muligt (ofte for nemt)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)