Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne penge af mig selv?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg er i den position, at jeg har modtaget lige omkring 10.000 kroner i pengegave af min nu afdøde mormor nogle år siden. Disse penge har jeg siden da opbevaret i familiens sikkerhedsskab.

Sideløbende har jeg stiftet I/S-virksomhed og har netop fået et godt tilbud på en service til min virksomhed. Nu er sagen den, at jeg ikke har 10.000 kroner stående på firmaet, men jeg er ved at afslutte en kunde, som vil indbringe ca. det beløb.

Problemet er at hvis jeg vil benytte mig af det tilbud, så skal jeg slå til nu. Er det derfor muligt for mig at 'låne' firmaet de ca. 10.000 kroner og senere betale dem tilbage til mig selv, når jeg har afsluttet kunden? Problemet ligger vel i, at de penge fra min mormor ligger uden for noget regnskab og egentlig ikke vil kunne spores, som SKAT kræver?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan helt problemfrit låne pengene til I/S'et. Husk naturligvis at konstruere et låne dokument, hvor rente, afdrag osv. er præciseret.

 

Så skal du blot huske at indføre den rente indtægt du får ved lånet på din selvangivelse (under kapitalindkomst)

virksomheden kan naturligvis så fradrage rente omkostningerne i deres regnskab.

 

At SKAT ikke umidlbart kan se hvor pengene kommer fra er intet problem, du er jo kommet til dem helt lovligt. og da beløbet er under grænsen for hvornår der skal betales skat af en gave er det heller ikke noget problem.

Så det er bare at komme igang.

 

Mvh.

Benjamin

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Bob bob - Det kunne jo godt give et problem i forhold til skat at man pludselig er i besiddelse af nogle penge som ikke tidligere har figureret på formueopgørelsen hvorved der fremkommer et lavere beregningsmæssigt privatforbrug, men ikke når vi taler om beløb på 10.000 kr.

Vedr. renterne så kan man godt gøre som foreslået af Benjamin men reelt set er der kun tale om udlån for så vidt angår den andel af udlånet som vedrører dine medinteressenters andel. For dit vedkommende giver det dog det samem om man låner til I/S'et eller til de øvrige så lån til I/S'et. Det er nemmest 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, mange tak for jeres svar - I har begge været til stor gavn og hjælp! Smile

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)