Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS nok en gang :-)

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der bliver sagt nogle ting her som ikke er helt rigtige:

  • Glemme alt og goodwill - hvorfor dog det. Ofte er det den oparbejdede goodwill der gør at man kan opretholde indskuddet og hvorfor skyde gode likvider ind hvis det kan undgås.
  • Afskrivninger på driftsmidler: Nej skattemæssigt kan der ikke afskrives igen men driftsmidlerne kan jo optages til en regnskabsmæssig værdi og derved give grundlag for en del af indskuddet.
  • Pengene kommer til beskatning igen når man bruger virksomhedsordningen, ja men skatten vil jo være lavere jf. at mellemskatten fjernes ved årsskiftet.
  • Man kan godt lave en skattefri aktieombytning uden tilladelse fra skat. Man skal så bare acceptere at man ikke må sælge de næste 3 år. Det samme vil være tilfældet ved en ombytning med tilladelse.
  • Fravælge revision - hvorfor dog det ? Det er klart at revisorer der ikke selv kan revidere og påregne et regnskab kan komme med sådanne forslag men i virkelighedens verden er der ikke den store økonomiske forskel på om revisor afgiver en revisionspåtegning eller ej. Revisor skal uanset hvad lave et review når der underskrives et regnskab. Mange pengeinstitutter og andre eksterne spillere på markedet vil også kræve et revideret regnskab hvis de skal yde lån, videreføre lån o.l. Så overvej lige den en ekstra gang.   
  •  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Der bliver sagt nogle ting her som ikke er helt rigtige:

  • Fravælge revision - hvorfor dog det ? Det er klart at revisorer der ikke selv kan revidere og påregne et regnskab kan komme med sådanne forslag men i virkelighedens verden er der ikke den store økonomiske forskel på om revisor afgiver en revisionspåtegning eller ej. Revisor skal uanset hvad lave et review når der underskrives et regnskab. Mange pengeinstitutter og andre eksterne spillere på markedet vil også kræve et revideret regnskab hvis de skal yde lån, videreføre lån o.l. Så overvej lige den en ekstra gang.   
  •  

Jeg må lige have på det på det rene. Jeg er ikke revisor - og jeg tilbyder ikke bogholderi!

Revisorer (ikke alle - men nogen) forklarer, at der lovgivningsmæssigt stilles store krav til revision, hvorfor tidsforbruget til revision er betydeligt større end til et review.

Jeg hverken siger eller råder ikke til at undlade revision. Jeg siger blot, at man altid kan tilvælge revision, men kun fravælge revision på den ordinære generalforsamling. Du kender ikke dit behov før dit regnskab er afsluttet - så vent dog med at træffe beslutningen til det tidspunkt!

Bent - hvorfor dog ikke vente med overvejelserne til det er aktuelt?

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg og det er heller ikke denne tråd specifikt jeg sigter til.

Jeg er også 100% enig i at man bør vente med disse overvejelser til det er aktuelt. Dvs. når selskabet er stiftet og man står over for et valg. MEN: Faktum er jo at mange gør spørgsmålet om revision eller ej til et parameter i forbindelse med spørgsmålet om valg af virksomhedsform. Nogle går sågar til ydeligheder i form af overvejelser om etablering af SMBA'er alene med den manglende revisionspligten som eneste begrundelse (og det er også det som udbyderne kører på). Så er man jo ligesom selv med til at fremskynde en beslutning, som jeg ellers - ligesom dig - ville vente med at tage stilling til  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis nu man tager sin goodwill ind som en del af indskuddet, skal man så på et tidspunkt betale skat af sin goodwill? og hvem vurderer egentlig hvad goodwillen er?

Dvs. at eks. mine i forvejen afskrevne driftsmidler og inventar osv. kan give en regnskabsmæssig værdi som et indskud (altså et dokument udenfor selve regnskabet) eller hvordan hænger det sammen.

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror Bent og jeg har snakket lidt forbi hinanden, hvilken nok bare har forvirret dig Henriette.

 

Hvis vi ser på driftsmidler og inventar først. det som både Bent og Jeg skriver (på hver vores måde) er at du kan bruge deres værdi som indskud i det omfang som de har en bogført værdi.

Et eks. : Du har tidligere (sidste år) købt noget inventar til samlet 50.000 kr., Du har, i sidste års skatteregnskab omkostningsført 12.500 kr. (25% af 50.000, hvilket er maks. du kan trække fra i skat pr. år). Men i dit alm. regnskab har du valgt at afskrive liniært over 10 år, altså med 5.000 kr. pr. år. og dette betyder at inventarets bogførte værdi lige nu er 45.000 kr. (50.000-5.000).

Du kan nu bruge dette inventar som indskud, med værdien 45.000 kr. (dog kan du kun skattemæssigt fratrække yderligere 37.500 (50.000-12.500) i dine følgende regnskaber.

På denne måde kan du godt have aktiver der skattemæssigt er fuldt afskrevne, men som samtidig har en bogføringsmæssig værdi og dermed kan bruges som indskud.

 

Goodwill, grunden til at jeg startede med at anbefale at du dropper tanken om at bruge goodwill som indskud er at kravet for at du kan gøre dette er at en revisor er villig til at skrive under på at din goodwill har en værdi. og dette vil normalt kræve enten indirekte beviser (i form af et købstilbud) eller en (tit dyr) undersøgelse af forholdene fra revisorens ide.

Jeg fik, ud fra dine tidligere indlæg, det indtryk at værdien af din goodwill er af begrænset størrelse (under 100.000) og at du helst ville undgå alt for mange udgifter til revisor. og det var ud fra dette at jeg anbefalede dig at droppe tanken om at bruge goodwill som indskud (jeg vil dog samtidigt anbefale at du tager en lille snak med din revisor om mulighederne, for hverken jeg eller nogen andre herinde på amino kender jo til værdien/omfanget af din goodwill)

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Pengene kommer til beskatning igen når man bruger virksomhedsordningen, ja men skatten vil jo være lavere jf. at mellemskatten fjernes ved årsskiftet.  

Helt enig, men da vi jo generelt ikke kender til udviklingen af skattetrykket (eller hvornår at Henriette ønsker at trækker indskuddet ud igen) har jeg valgt at se bort fra dette.

Det gør iøvrigt kun virksomhedsordningen endnu mere aktuel og givtig

Mvh.

Benjamin

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. goodwill så vil revisor i praksis blot foretage en beregning af goodwill efter vejledende anvisninger i Ligningsvejledningen samt lave en vurdering af om selskabet indjteningsmæssigt vil kunne forrente denne goodwill. Værdiansættelsen  er uden betydning for dig som indehaver udover at det giver en højere værdi af virksomheden hvilket bl.a. er interessant hvis man har svært ved at nå en værdi på125.000/80.000 i virksomheden. Det er også interessant hvis det betyder at man kan holde likvider uden for omdannelsen.

Når selskabet måske engang sælger aktiviteten står goodwill skattemæssigt til 0. Dvs. der har denne værdiansættelse ingen betydning. Du beskattes af salgssummen hvis der sker betaling for goodwill ved salget.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. den med skattetrykket. Jo vi ved at skatten falder 6% til næste år og vi ved at der næppe er nogle politikere som vil hæve skattetrykket i de næste 20 år.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm...efter hvad jeg kan se i beregningen så har jeg en goodwill på 78000 kr. det lyder da egentlig lidt mærkeligt. Men den kan jeg da vel ikke blot tage ind som indskud, det virker lidt som hat og briller og en lidt fiktiv måde at lave det på :-)

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo hvis du du kan få revisor til at skrive under på  den værdi i vurderingsberetningen så kan du. Dog vil beløbet netto kun udgøre 59.500 kr. da der skal afsættes udskudt skat på 25%.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)