Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS nok en gang :-)

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer

Jeg omdanner vores enkeltmands virksomhed til ApS fra årsskiftet og regner så med, at det er 80.000 kr jeg skal ligge som indskud.

Jeg har valgt ikke at betale ret meget i skat i år, da jeg hellere vil have dem stående på min egen konto og give renter (egentlig ikke mange :-)) men stadig vil jeg hellere have likviditet)  Det er heller intet problem i dette, da jeg har alle pengene, til skat da jeg månedligt følger med i hvor meget jeg skal betale.

Kan jeg når jeg benytter skattefrivirksomhedsomdannelse så med tilbagevirkende kraft nøjes med at betale selskabsskat? af mit resultat jeg får her i år ?? eller er det for langt ude :-) (Jeg har iøvrigt de 80.000 kontant foruden mine skattepenge, men kan det betale sig rent økonomisk at betale indskuddet kontant eller er det bedre med inventar, goodwill osv...og hvis det ikke er økonomisk indskud giver det så eksrta arbejde for revisor/advokat?

Men uanset hvad så skal jeg have fat i en revisor/advokat og her synes jeg det er en jungle og priserne svinger fra 1500 kr til 20.000 kr. og det er dælme meget.....I øvrigt hvordan med bogføring i et ApS er det meget mere vanskeligt end i en alm. virksomhed.? Vi er to ejere, og skal naturligvis have et medarbejder løn konto i bogføringssystemet, men ellers er der vel ingen ændring?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan godt allerede nu vælge at bruge virksomhedsskatteordningen i år (og dermed kun betale 25% i skat af dit overskud for i år). Og du kan herefter vha. skattefri virksomhedsomdannelse bruge det opsparede overskud i virksomheden til at omdanne virksomheden til et Aps.

Du skal dog være opmærksom på at den beskatningsbesparelse som du hermed opnår nu, vil du komme til at betale når du en dag sælger eller afvikler virksomheden.

Hvis du gerne vil have det vist med et eks. så bare skriv.

 

Henriette:

Jeg har iøvrigt de 80.000 kontant foruden mine skattepenge, men kan det betale sig rent økonomisk at betale indskuddet kontant eller er det bedre med inventar, goodwill osv...og hvis det ikke er økonomisk indskud giver det så eksrta arbejde for revisor/advokat?

Generelt Ja. Hvis du har et varelager eller andre aktiver hvor du tydeligt kan bevise at de har den bogførte værdi vil det normalt ikke være noget problem, og vil kun give maginalt mere arbejde for en revisor. goodwill derimod ville jeg glemme alt om at bruge.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

lidt mere..

Henriette:

I øvrigt hvordan med bogføring i et ApS er det meget mere vanskeligt end i en alm. virksomhed.? Vi er to ejere, og skal naturligvis have et medarbejder løn konto i bogføringssystemet, men ellers er der vel ingen ændring?

Bogføringen er generelt det samme. dog vil I ikke længere have en privat forbrug konto, men derimod en løn konto hver. herudover er den største forskel at i skal have en regs. revisor til at tjekke jeres regnskab i gennem og skrive under på at det er i orden. (lidt strengere krav til jeres regnskab)

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin

Det lyder spændende, men er der så ikke nogle helt andre regler vedr. bogføring når vi taler virksomhedsordningen? Vil det sige hvis jeg bruger virksomhedsordningen i år, så skal jeg kun betale 25 % af mit overskud? Du må meget gerne lave et eksempel hvis det ikke er til for meget ulejlighed.

Hmm...jamen så er det jo selvfølgelig ikke nødvendigt med et kontant indskud :-) hvis det ikke kræver så meget af revisoren....Vil du mene man både skal have en advokat og revisor?

Iøvrigt fandt jeg dette link fra ret og råd som måske kan komme andre aminoer til gavn: http://www.ret-raad.dk/Business/~/media/fakta-ny-selskabslov-2009.ashx

 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det nødvendigt at afholde genrelforsamlinger?? og kan man egentlig skrive sig ud af mange af disse "regler" i oprettelsen.?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Henriette:

Det lyder spændende, men er der så ikke nogle helt andre regler vedr. bogføring når vi taler virksomhedsordningen? Vil det sige hvis jeg bruger virksomhedsordningen i år, så skal jeg kun betale 25 % af mit overskud? Du må meget gerne lave et eksempel hvis det ikke er til for meget ulejlighed.

Ingen ændringer i bogføringen. Dog skal i foretage en KLAR opdeling imellem hvad der er virksomhedens penge/kontoer og hvad der er din/jeres penge/kontoer, så det er altså slut med at bruge dankortet (der høre til virksomhedens bank konto) til private indkøb og så glemme at lave et bilag. men hvis man bare ikke er et sjuske hoved er det heller ikke noget problem.

Jeg laver et lille eks. når jeg kommer hjem fra arbejde om et par timer (hvis ingen andre kommer mig i forkøbet)

 

Det burde ikke være nødvendig med både en revisor og en advokat, men det kommer naturligvis an på hvor dygtig jeres revisor er. Advokaten vil normalt sørge for selve virksomhedsoprettelsen (skal ikke tage meget mere end 5 min., MEN det kan dog være en god ide at bruge lidt mere tid når i nu er to, sådan at i tager højde for hvad der skal ske hvis den ene af jeg ønsker at sælge sine anparter eller lign.) og revisoren for at de lovpligtige aktiver er til stede (hvis i bruger lager, inventar mm. skal der laves revisorpåtegnelser over disse ting. men hvis i har dokumenterne i orden vil det ikke tage mange min. heller.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Revision kan fravælges, hvis det ønskes.......skal så stå i stftelsespairerne.

Husk at af få udarbejdet/udarbejd en anpartshaveroverenskomst.

 

/peter 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Allerede nu er alt delt imellem privat og virksomhed, godt nok har vi ikke en konto for løn, men ellers har vi en konto der kun bliver brugt til virksomheden med tilknyttet dankort.

Men med hensyn til revision er det nu nok bedst så jeg ikke snyder mig selv :-) og jeg er nu ligeglad med skat og torskegilde, det er som om har man først været igennem der en gang, så skal man trækkes igennem det år efter år :-) egentlig spild af ressourcer fordi der har aldrig været noget at komme efter.

Men med hensyn til at kun betale 25 % i skat, det kan jeg nu ikke lige greje......og er det så kun af det jeg har trukket ud, eller er det hele årets resultat? nu tænker jeg på virksomhedsordningen.

Glæder mig til at se et eksempel *SS*

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Med hensyn til indskud af skriveborde og andet inventar....hvad nu hvis dette er straksafskrevet, så kan det da ikke afskrives nok en gang i ApS, det er da forkert ikke??

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Havde lige 5 min. så her er det :)

Jeg regner i eksemplet med en skattesats på 59% (= top skat)

Årets overskud

Del af overskuddet som bliver i virksomheden som opsparing (før skat)

Virksomhedsskat (25% af de 400.000)

Del af overskuddet som trækkes ud i form af løn/udbytte (før skat)

Skat som privat (59% af de 600.000)

1.000.000

400.000

100.000

600.000

354.000

Dette vil betyde at der er opsparet 300.000 i virksomheden (400.000 – 100.000). Dette kan så bruges til at foretage en skattefri virksomhedsomdannelse.

 

Når du så en dag sælger eller afvikler virksomheden vil du skulle betale den resterende skat à Beregnet således her:

Opsparing via virksomhedsskatteordningen = 300.000

 + Skat relateret til opsparingen = 100.000

 = 400.000

Skat heraf = 400.000*59% = 236.000

Heraf er der allerede betalt 100.000, så den manglende skattebetaling er = 236.000 – 100.000 = 136.000 kr.

 

Som du kan se (håber jeg, ellers så bare spørg igen) kommer du hverken til at betale mere eller mindre i skat når du bruger virksomhedsskatteordningen. MEN du UDSKYDER en del af skattebetalingen (her 136.000 kr.) fra NU til NÅR DU SÆLGER ELLER AFVIKLER VIRKSOMHEDEN. Og hvis du først gør det om f.eks. 10 år, tja.. så venter du jo med at betale de 136.000 i skat til om 10 år. Og det er da ikke så ringe endda.

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)