Jeg står over for at købe en bil, og tænkte nu hvor der var mulighed for en gul/hvid plade bil skulle det selvfølgelig med i mine overvejelser. jeg forventer at have ca. 7000 km erhvervskørsel per år, samt 7000 km privat kørsel, jeg kan ikke helt få overblik over hvordan jeg skal gøre det billigst, med gul/hvid plade bil vil jeg jo kunne trække 100% drift omkostninger fra ikke sandt?
jeg søger jeres vudering af hvad der vil være billigst en gul/hvidplade bil, eller en personbil, med fradrag på 3,47 per km jeg vil gerne hvis i kunne give mig et overblik over hvad det reelt vil koste mig at have bilen, med det jeg kan trække fra osv. bilens indkøbs pris vil ligge mellem 40-50 000 uanset plade type. forsikring 6 000 uanset bil, vægtafgift 6 for gul/hvid og 2,5 for personbil. jeg er ikke helt med på hvordan det fungere i mit regnskab kan i hjælpe mig og guide mig lidt til hvilken type der vil være billigst for mig, og hvor står forskellen er.
Men blot kaste endnu et spørgsmål ind sammen med dine - hvordan er det nu med beskatning? Er du klar over det?
Hvis nu dit firma køber en hvidpladebil og du kører i den, ja så bliver du jo beskattet af bilens beskatningværdi, eller min. 160.000 kr.
Men hvis du vælger en "papegøjeplade" og køber den i dit firma, men også kører i den privat (nøjagtig som du ville gøre med det ovenstående eksempel) - bliver du så også beskattet - og i så fald med hvor meget?
Jeg er ikke klar over det - og måske det også kunne være interessant i netop dit regnskab? Læser spændt med på sidelinien.
Jeg har ikk haft bil i firma øjmed før så det er meget lidt jeg er inde i reglerne, men papegøje for du jo ikke fradrag for køb med men du kan du afskrive med 25% per år mener jeg
Det er uden betydning om man vælger en gulplade bil eller en hvidpladebil udover at priserne og antallet af sæder er forskellige. I begge situationer beskattes man af værdi af fri bil når bilen indgår i virksomheden og anvendes privat.
med så få kilometer kan det næppe betale sig at købe den i firma og så bruge den privat.
fint nok at firmaet så dækker alle udgifter til bil osv., og så skal du jo beskattes med x antal kroner pr mdr for at have fri bil. er det så kun dig i dit firma er det jo bare lidt at betale dobbelt :P
så kan det meget bedre betale sig at købe bilen privat og så bare få kørsels godtgørelse efter statens takster. og det er vist noget med at så snart det er arbejds kørsel så får du godtgørelse fra første kilometer. bare hvad jeg har hørt.
Hergeir HP Vang Digital/Online Marketing Specialist & E-Concept Developer
Det afhænger jo igen af mange andre ting, ikke mindst bilens pris. Når vi her taler om en bil til en pris af 40-50.000 kr. så kan det ikke svare sig at lade firmaet købe den nej fordi værdien af fri bil beregnes på grundlag af minimum 160.000 kr. men er der omvendt meget høje reparationsudgifter kan det nemt vende.
Det er fint med ideén om at købe hvidpladebilen privat og så "låne" den ud til firmaet mod at få km penge.
Men hvis nu trådstarter af en eller anden årsag skulle komme til at køre mere end de ca. 7000 km for firmaet om året som han umiddelbart mener han kommer til, er der så ikke noget med at der er en øvre grænse for hvor mange km han om året kan få godtgørelse for? (Jeg har et tal i hovedet der hedder 24-25000 km) - blander jeg noget sammen?