Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af salg hvor betalingen er forgået med internationale kort fx. mastercard

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan man bogføre salg der er fortaget med fx. mastercard. 

Når mine kunder betaler med mastercard, så tager PBS en del af omsætningen. FX hvis jeg sælger for 799,75 så trækker PBS 10 kr. inden jeg får pengene.

Mine spørgsmål er følgende.:

1. Skal jeg kun bogføre mit salg med 789,75 kr?

2. Eller skal jeg bogføre med 799,75 kr. og så lave en post der hedder PBSgebyr og sætte de 10 kr. derind? Og hvad med momsen? Hvad sker der med den?

Håber der er nogel der kan hjælpe mig.

Vh

Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...nr. 2........momsen trækkes vel automatisk på den momspligtige del!

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Mejlby :

Hej

Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan man bogføre salg der er fortaget med fx. mastercard. 

Når mine kunder betaler med mastercard, så tager PBS en del af omsætningen. FX hvis jeg sælger for 799,75 så trækker PBS 10 kr. inden jeg får pengene.

Mine spørgsmål er følgende.:

1. Skal jeg kun bogføre mit salg med 789,75 kr?

2. Eller skal jeg bogføre med 799,75 kr. og så lave en post der hedder PBSgebyr og sætte de 10 kr. derind? Og hvad med momsen? Hvad sker der med den?

Håber der er nogel der kan hjælpe mig.

Vh

Jesper

Hvis du ikke har faktureret kunden pbs-gebyret synes jeg det er lidt galt at indtægtsføre en del af din indtægt som du har oplyst til kunden med fuld moms, uden moms.

Konklusionen må altså være følgende ved udstedelse af faktura:

Kredit varesalg 631,8kr

Kredit udgående moms 157,95kr

Debet pbs-tilgodehavende 789,75kr

 

Når pbs så sender dig en advisering nogle måneder senere må følgende ske:

Kredit pbs-tilgodehavende 789,75kr

debet pbs-gebyr-udgift 10kr

debet bank 779,75kr

 

det giver flere penge i din egen kasse og færre penge i statskassen hvis du opkræver pbs-gebyrerne separat og uden moms hos kunden.

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Jesper Mejlby :

Hej

Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan man bogføre salg der er fortaget med fx. mastercard. 

Når mine kunder betaler med mastercard, så tager PBS en del af omsætningen. FX hvis jeg sælger for 799,75 så trækker PBS 10 kr. inden jeg får pengene.

Mine spørgsmål er følgende.:

1. Skal jeg kun bogføre mit salg med 789,75 kr?

2. Eller skal jeg bogføre med 799,75 kr. og så lave en post der hedder PBSgebyr og sætte de 10 kr. derind? Og hvad med momsen? Hvad sker der med den?

Håber der er nogel der kan hjælpe mig.

Vh

Jesper

Hvis du ikke har faktureret kunden pbs-gebyret synes jeg det er lidt galt at indtægtsføre en del af din indtægt som du har oplyst til kunden med fuld moms, uden moms.

Konklusionen må altså være følgende ved udstedelse af faktura:

Kredit varesalg 631,8kr

Kredit udgående moms 157,95kr

Debet pbs-tilgodehavende 789,75kr

 

Når pbs så sender dig en advisering nogle måneder senere må følgende ske:

Kredit pbs-tilgodehavende 789,75kr

debet pbs-gebyr-udgift 10kr

debet bank 779,75kr

 

det giver flere penge i din egen kasse og færre penge i statskassen hvis du opkræver pbs-gebyrerne separat og uden moms hos kunden.

Ligesom Peter skriver, så skal han skal vel have hele omsætningen med, og derefter må gebyret så blive fratrukket af de 799,75 kr. som han har faktureret kunden for.

Ligesom hvis du sælger en vare til udlandet og de overfører beløbet til din danske bankkonto, så går banken ind og æder gebyret på de 30 kr. Herefter bogfører du så salget ved at kredit tilgodehavende (det fulde beløb) og debet 30 kr. i gebyr samt debet det resterende beløb på banken, samt eventuelle kursreguleringer.

Der mangler vel at blive placeret 10 kr. i dit eksempel, da beløbet var 799,75. Kan self. bare være en tastefejl :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)