Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed - Må man gøre sådan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Har et spørgsmål som jeg håber en af jer eksperter kan svare på Smile

Jeg snakker lige pt med virksomheden "X" omkring en overtagelse/køb. Virksomheden er et ApS og jeg vil helst føre det videre som s.m.b.a. med et holding selskab ovenpå. Vi har snakket meget omkring finansiering af et evt. køb og grundet markedssituationen kan det være lidt svært at låne.

Lad os tage et eksempel... "X" ApS giver 500.000 kr. i overskud (før skat). Må man så lave følgende konstallation?

* "X ApS" overdrager alle aktiver til "Y S.m.b.a." gratis
* Der indgåes en kontrakt hvor "Y S.m.b.a." kommitter sig til at betale 80% af overskudet i 3 år retur til "X ApS" som betaling for virksomheden. Som i tilfældet 500.000 kr. * 80% = 400.000 kr. i 3 år (hvis overskuddet forblev det samme)
* Hvis man kan det skal overskuddet så beskattes først?

Jeg har ikke kunne finde noget på nettet nogle steder omkring dette, så håber at I kan hjælpe. Jeg kan ikke ud af ovenstående se at SKAT går glip af nogen penge, så håber da at modellen mulig.

Mvh/

Allan

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget i vejen med at lave en earnout på den måde at betaling afhænger af overskud. Det er rent faktisk en ganske god idé at få sælger til at finansiere et køb.

Jeg kan dog ikke lige gennemskue skatten, der skal vi nok have en skattemand på banen. Men du skal nok lige være opmærksom på om det er en asset eller share deal.

Lige en sidste ting, hvorfor SMBA?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

TM2Byg:
Lige en sidste ting, hvorfor SMBA?

Mon ikke den der lever stille godt......Wink

Her er alle muligheder for at undgå indsendelse af regnskaber, skjule ejerskab mv.

Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja helt rigtig... det er nu mest af alt for at slippe for alt besværet som ligger i ApS / A/S selskabsformerne.

Jeg håber at der er en skatteekspert som har et input.

Pft

Allan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan være mange fordele ved at lave aktiv handel fremfor at handle anparter i selskabet (risikobetragtninger m.v.) men at gøre det med det formål at få virksomheden over i SMBA form kan jeg ikke se nogen ide i.

Man kan godt lave en sådan earn out model. Det kaldes også en aftale om løbende ydelser. Men der overdrages ikke noget gratis. Købesummen afregnes bare løbende og i takt med at overskuddene fremkommer. Her skal der opgøres en kapitaliseret værdi af de løbende ydelser (og man kan ikke sætte dem til 0) ud fra et skøn som det sælgende selskab så sættes i skat af. Sælger beskattes herefter i det omfang der tilgår yderligere løbende ydelser udover denne værdi.

Sagt med andre ord. Der opnås ingen skattekredit herved.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)