Hvis din medarbejder har været ansat mere end 5 hele måneder, er dit opsigelsesvarsel 3 måneder.
Du bør omgående konfrontere din medarbejder med dine observationer og indskærpe, at det at smække røret på ikke er at udføre arbejdet. Samtidig kan du give ham en skriftlig advarsel om, at hvis salgsarbejdet ikke bliver udført, fordi røret bliver smækket på, vil det kunne medføre bortvisning. Når det drejer sig om så "svævende" gerninger som ikke at udføre sit job tilfredsstillende, kan du ikke bortvise, uden at medarbejderen har fået en advarsel om, at arbejdet, der udføres, har betydelige mangler - og dermed får lejlighed til at rette op på situationen. Er du ikke erfaren inden for området, vil jeg også anbefale, at du lige vender den med din advokat.
Samtidig er der jo ingen tvivl om, at din medarbejder har det skidt: Ingen sidder jo på en arbejdsplads og lader, som om de arbejder, for sjov. Så indgangsvinklen kunne meget fint være at spørge ind til, hvad problemet er, for måske er der en løsning af finde.
Der er kommet nye regler for sygemeldinger fra og med 5. oktober som gør, at en medarbejder som sygemelder sig for længere tid ikke kan aflevere en almindelig sygemelding men i samarbejdet med både arbejdsgiveren og lægen skal udarbejde en såkaldt "mulighedserklæring", hvor læge, medarbejder og arbejdsgiver sammen finder ud af, hvilke opgaver medarbejderen evt. kan løse sin sygdom til trods. Det vil i et vist omfang begrænse langtidssygemeldinger i forbindelse med opsigelser, alene at man er nødt til at kommunikere for at lave denne mulighedserklæring vil skære nogle af de mere rutinemæssige sygemeldinger, som nogle firmaer har oplevet, væk.
Det er dog min erfaring, at hvis både medarbejder og arbejdsgiver går ind i dialogen med den hensigt at løse problemet for begge parter, kan man næsten altid komme igennem problemerne - også af denne type - på en måde, hvor alle er glade og tilfredse.