Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fibernet vs. Bredbånd

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg vil gerne vide mere om hvilket internet jeg skal vælge, hvad er forskellen på fibernet og bredbånd? Kan de overhovedet sættes op mod hinanden?

Jeg bor i et område hvor jeg kan vælge begge løsninger og står og skal skifte internet udbyder så jeg kunne godt tænke mig at hører nærmere..

Mange tak.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rønlund:
Hej Amino,

Jeg vil gerne vide mere om hvilket internet jeg skal vælge, hvad er forskellen på fibernet og bredbånd? Kan de overhovedet sættes op mod hinanden?

Jeg bor i et område hvor jeg kan vælge begge løsninger og står og skal skifte internet udbyder så jeg kunne godt tænke mig at hører nærmere..

Mange tak.

Hej Smile

Hvis det er almindelig internet (surfing, mail, webbank o.lign) så er fiber lige så godt som ADSL/bredbånd.

Privat abonnementer hos fiber leverandørerne er typisk billigere end ADSL, men serviceaftaler er erfaringsmæssigt bedre hos teleleverandørerne, end hos fiberselskaberne.

Til erhvervsbrug er fiberforbindelserne ofte betydeligt dyrere end ADSL.
Mit forma kan få en 20/1mbit eller en 8/2mbit  ADSL hos teleudbyderne til ca. 500,- om måneden inkl. døgnservice og 3 timers tilkald + 499,- i oprettelse.
En 20mbit fiberforbindelse i et såkaldt "Fiberforbindelse PRO" med døgnservice og 3 timers tilkald koster .. 4.600,- om måneden og 11.900,- i oprettelse.

Samme leverandør af fiberforbindelser sælger 40mbit privatabonnementer med 5 timers tilkald melem kl. 8 - 22 til 399,- om måneden + 1.000,- i oprettelse.

Fiberselskaberne er ikke meget for de forpligtelser, det indebærer at tilbyde erhvervsabonnementer med døgnservice.
Derfor sætter de prisniveauet, så ingen er interesserede i at købe deres erhvervsprodukter.

Min konklusion er:
Til privat brug og til små virksomheder, der kanleve med 5 timers tilkald, den sjældne gang forbindelsen er nede, bør vælge fiberforbindelser, hvor det er tilgængeligt.
Firmaer, for hvem konstant og ubrudt internet forbindelse er livsnødvendigt, bør stadig vælge ADSL eller det hurtigere VDSL bredbånd, hvor det er tilgængelig.

En altrnativ løsning er både at have en lynhurtig fiberforbindelse og en billig ADSL forbindelse.
Har man så en af de moderne firewall/router, kan firewall'en automatisk skifte til ADSL forbindelsen, hvis fiberforbindelsen dør.
Det er sådan en løsning, jeg selv har valgt. 40/40 mbit fiber til 399,- om måneden og en 20/1mbit ADSL forbindelse som backup linie.
Fiberforbindelsen leveres om 2 uger, og det ser jeg frem til. Wink

Håber du kan bruge det til noget.
Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte mig. Smile

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, der var en masse nyttig info, men mest af at vil jeg egentligt gerne vide hvad forskellen er på Fiber/bredbånd/ADSL???

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Smile

Ude hos slutbrugeren er det det samme.

ADSL / Bredbånd er internetforbindelse via TDCs kobber telefonlinier i jorden.

Fiberforbindelser er, som navnet indikerer, lysleder fibernet, som elskaberne i disse år graver ned som alternativ til det noget langsommere ADSL-net.

VDSL er en forholdsvis ny måde at lave internetforbindelse via de samme kobberledninger, som ADSL kører på.

Max hastighed for ADSL er 20/1 og 8/2 mbit.

Max hastighed for VDSL er 50/5, 20/10 og 15/15

Max hastighed for fiber siges af være 100/100mbit, men i realiteten kan fiber godt køre betydeligt hurtigere.

Håber det hjælper. Smile

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super meget, det gav mening:) så må man sige at fibernet er fremtiden..

Tusind tak, du får lige lidt stjernerBig Smile

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 717
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John Nielsen, Nielco IT :

Max hastighed for fiber siges af være 100/100mbit, men i realiteten kan fiber godt køre betydeligt hurtigere.

 

Begrænsningen ligger pt. udelukkende i udstyret hos internetudbyderen og kunden. Man kan med fiber teoretisk set komme langt over de 100mbit, hvis begge parter altså bruger det rigtige udstyr..

Derfor kan man sige at fiber er fremtidssikret mht husbehov.

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)