Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af bil i Tyskland og køre i DK?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Et teknisk spørgsmål til bil beskatning..

Kan jeg registrere et tysk GmBH (exempelvis) der udlejer tysk-indregistrerede biler til danskere i Danmark?

Er der nogle specielle regler man skal være opmærksom på i den forbindelse? Altså om man som Dansker i Danmark gerne må leje en bil i Tyskland og køre rundt i den i Danmark? Er der evt. en tidsbegrænsning?

Og et sidespørgsmål til dette, må jeg gerne selv som hovedaktionær i det tyske selskab, 1) leje en bil af mit eget selskab og bruge den i Danmark (hvor jeg er bosat)? eller 2) køre rundt i en 'firmabil' fra det Tyske selskab og betale firmabil beskatning i Danmark (og hvordan beskattes denne hvis det ex. er en brugt bil?).

På forhånd tak til alle! jeg har prøvet at grave lidt i dette, men det er lidt svært at finde god information omrking (specielt det med at leje bilen).

Mvh

 

 

 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du befinder dig i en gråzone....

 

Nej, man må ikke køre på tyske nummerplader i Danmark, da man så snyder statskassen for registreringsafgiften.

Man må udelukkende køre i Danmark med en udenlandsk bil, hvis det sker mindre end kørslen i udlandet - samt under 180 dage om året.

 

Du kan ikke udleje biler til danskere - da de vil have base i Danmark, og kørslen vil foregå 100% i Danmark.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Man må aldrig aldrig nogensinde som dansk statsborger med adresse i danmark føre et udenlandsk indregistreret køretøj inden for danmarks grænser. Slut.

Ikke noget med kørsel mindre det ene sted og 180 dage.

Der er enkelte tilfælde hvor det er accepteret. det kan være hvis man er havereret med egen bil i udlandet og dermed er nødsaget til at leje en bil i udlandet. Denne udlejningsbil må man gerne køre hjem i. Men kun til afleveringsstedet, ingen svinkeærinder..

Desværre, sådan er det. Men havde det ikke været sådan kunne ordensmagten ikke lave andet end at ligge på lur ved samtlige udenlandske biler.

Mvh

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Tak for jeres indlæg. Jeg syntes det er tankevækkende at jeg så  f.eks. ikke må tage til Malmø for at leje en billigere flyttebil hvis jeg skal bruge den i København. Ak ja.

Er der så nogen af jer der ved hvordan man skal kunne bevise at man rent faktisk så har brugt den udenlandsk registrerede bil i udlandet mere end 180 dage om året? og hvem har egentligt bevisbyrden? (er der ikke visse tilfælde mht. Skat at der er omvendt bevisbyrde?)

Mvh.

 

 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

For at 180-dages reglen gælder, skal du være bosat udenfor danmarks grænser, og være hjemme på besøg eller andet i de max 180 dage..

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:

Tak for jeres indlæg. Jeg syntes det er tankevækkende at jeg så  f.eks. ikke må tage til Malmø for at leje en billigere flyttebil hvis jeg skal bruge den i København. Ak ja.

Hvori ligger det tankevækkende? Reglerne er da lavet så simple at de ik kan misforstås... Desuden vil leje af biler i udlandet jo eliminere det danske bilafgiftssystem, som alle i DK elsker ;D

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

For at 180-dages reglen gælder, skal du være bosat udenfor danmarks grænser, og være hjemme på besøg eller andet i de max 180 dage..

faktisk tager man i praksis ikke hensyn til en 180 dages regel mere. Nu tager man udgangspunkt i det man kalder "centrum for livsinteresser". Ganske som i tilfældet med Bjørn golfspiller. Man har ikke overvåget om han var i DK mere end 180 dage, man har derinod ved hjælp af hans kreditkort adfærd vurderet at hans centrum for livet ikke var i monaco men rent faktisk dk. Altså kigges der på, hvor er dine venner, hvor er din kæreste, hvor er dit arbejde, hvor foretager du dine indkøb, er dit barn i en dansk institution osv osv. Og så kan det være være ligegyldigt om du har været i dk mere eller mindre end 180 dage.

 

MaxJensen:

Tak for jeres indlæg. Jeg syntes det er tankevækkende at jeg så  f.eks. ikke må tage til Malmø for at leje en billigere flyttebil hvis jeg skal bruge den i København. Ak ja.

Ja det er da tankevækkende at en dansker bliver kriminaliseret for at køre i en flyttebil lejet blot 30 km væk...

 

Mvh

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Weltström:
faktisk tager man i praksis ikke hensyn til en 180 dages regel mere. Nu tager man udgangspunkt i det man kalder "centrum for livsinteresser". Ganske som i tilfældet med Bjørn golfspiller

ØHHH.... her er intet nyt under solen 183-dages reglen er uændret og spørgsmålet om centrum for en livsinteresser er en mange årig praksis. Det eneste nye i denne sag er at Skatterådet  gav lov til at indhente kreditkortinformationer og SKAT derigennem forsøger at bevise at 183-dages reglen ikke overholdes samtidig med at Danmark reelt var centrum for hans livsinteresser.

Så NEJ det er ikke ligegyldigt hvor længe du er væk fra Danmark.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Weltström:
Man må aldrig aldrig nogensinde som dansk statsborger med adresse i danmark føre et udenlandsk indregistreret køretøj inden for danmarks grænser. Slut.

Vrøvl!

En dansker bosiddende i Danmark kan udemærket  have en udenlandsk indregistreret firmabil. Det afgørende for om der skal svares dansk registreringsafgift er om hvor vidt bilen bruges overvejende i Danmark eller i udlandet.

Et motorkøretøj anses for at skulle anvendes i det væsentlige varigt i Danmark eller faktisk være blevet anvendt på denne måde, såfremt

a) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindst 183 dage i Danmark og

b) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode kilometermæssigt i erhvervsmæssig henseende i udlandet anvendes eller faktisk er blevet anvendt mindre end den samlede kilometermæssige private og erhvervsmæssige kørsel i Danmark.

Der skal således alene betales registreringsafgift for en udenlandsk firmabil, såfremt firmabilen i det væsentlige anvendes varigt i Danmark, jf. de to kriterier. Begge kriterier vurderes i forhold til en samlet 12-måneders periode, og begge kriterier skal være opfyldt, før der indtræder afgiftspligt

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Weltström:

Ganske som i tilfældet med Bjørn golfspiller.

Får du ik lige forvekslet nogle navne der? Det er da ik Bjørn, men derimod en Hansen (er der navneforbud eller?) som har problemer med SKAT...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)