Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivilligt Socialt Nødhjælpsarbejde

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har i de sidste stykke tid tumlet med nogle ideér om at lave frivilligt arbejde, at gøre en særlig indsats for mennesker i nød. Gøre gavn!

Jeg er uddannet sygeplejerske og ville gerne rykke ud og yde Frivilligt Socialt Nødhjælpsarbejde til "brændpunkter".

Men da jeg er selvstændig, kunne det kun være realistisk med max. 14 dage.

  1. Er der nogen her der kender til dette felt, hvilke muligheder er der?
  2. Kan de overhovedet bruge en person i 14 dage?

Håber at I kan hjælpe mig videre Wink

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ztrong,

Jeg har dyb respekt for folk som dig der hjælper. Vi (Pam, min hustru og jeg) kan måske hjælpe dig her til Filippinerne men jeg kan ikke give nogen garanti grundet den korte tid.

Hvis man ser meget pragmatisk på det, så er din tid måske bedre brugt på at hjælpe til med indsamlinger i Danmark eller ved f.eks at lave administrativt arbejde i Danmark end at du rejser til et "brandpunkt". Når man trækker rejsetid og orientering fra de 14 dage så er der ikke meget tid til at hjæpe.

Men jeg forstår udmærket at det ikke er det du vil.

Vil det være muligt at få et længere ophold, f.eks 1 eller 2 måneder?

Du må gerne skrive dine ønsker på Engelsk og sende dem til mig så skal jeg se hvad vi kan gøre. Min mail adresse er: peter.skouhus@1902software.com

Mvh

Peter

 

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

ztrong:
Jeg er uddannet sygeplejerske

Hej ztrong

MEd din sygeplejerskebaggrund - kan du jo i princippet søge ind i de fleste organisationer: Røde Kors, Læger uden grænser, Unicef.....

ztrong:
Frivilligt Socialt Nødhjælpsarbejde til "brændpunkter".

Det kommerjo så an på hvad du mener med brædepunkter? Taler vi om Mellemøstelige konflikter eller sultkatastrofer i Afrika?

ztrong:
Men da jeg er selvstændig, kunne det kun være realistisk med max. 14 dage

Her er det du kommer til kort - man skal være parat når de kalder, og som selvstændig kræver det lidt planlægning. Jeg er egentlig lidt i tvivl om 14 dage er sufficient - det mener jeg, det er i visse netværk.

For at få mere præcist svar vil jeg ringe til organisationerne. Hvis vi taler om absolut brændepkt med krig, nød med sultkatastrofer til følge er det efter min mening i prioriteret rækkefølge Læger Uden Grænser (optager næsten alle sundhedsfaglige grupper), Røde Kors, - her på falderebet kan jeg pludseligt ikke komme i tanke om de andre......!?

Men husk du skal også afsætte tid til kurser i akuthåndtering, tropemedicin, krise, nødhjælp.....

Noget helt andet er: hvis du har familie, har du i fælleskab med dem overvejder konsekvenserne.

Personligt synes jeg, det er prisværdigt at hjælpe andre - især dem man ikke ser til dagligt og derfor svært at forholde til.

God vind med "projektet".

mvh

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter og NGWen

Tak for jeres svar og hjælp til at løse mit ønske Wink

Peter, ja Filippinerne kunne være en mulighed. Dog kan det være svært at være væk hjemmefra i f.eks. 1 måned. Men måske kunne det planlægges? Jeg vil tænke over dit flotte tilbud og vende tilbage hvis det bliver aktuelt.

NGWen, ja sultkatestrofeområder i f.eks. Afrika, kunne være en mulighed og jeg skal naturligvis tage kurser inden.

Spurgte lige Dansk Røde Kors om det samme spørgsmål. Her kan jeg ikke komme afsted i så kort tid, og ikke som frivillig. Her er deres svar:

Kære Maibritt Isberg Andersen,

 

Tak for din mail og interesse for Dansk Røde Kors

 

Dansk Røde Kors sender ikke frivillige ud til internationale opgaver. Årsagen er, at Dansk Røde Kors samarbejder med det lokale Røde Kors Selskab i det enkelte land, som selv kan stille frivillige til rådighed. Derved støtter Dansk Røde Kors den lokale arbejdskraft og anvendelsen af lokale frivillige. Dansk Røde Kors udsender eksperter til katastrofer og udviklingsprojekter, som på forhånd er udvalgt og trænet.

 

Dansk Røde Kors sender sygeplejersker ud fra vores katastrofeberedskab til områder, som er ramt af krig eller naturkatastrofer. Udsendelserne er op til 6 måneders varighed og uledsaget af familie.

 

Det er et krav, at sygeplejersken har fem års erhvervserfaring og taler engelsk (gerne også fransk) flydende.

 

Sygeplejersker udsendes til missioner gennem Internationalt Røde Kors (ICRC), og du kan læse en mere udførlig jobbeskrivelse på deres hjemmeside, se

http://icrc.org/web/eng/siteeng0.nsf/html/fd-nurse (ward nurse)

http://icrc.org/web/eng/siteeng0.nsf/html/fd-ot-nurse (operating theater nurse)

 

Såfremt ovenstående har din interesse, er næste skridt at sende et CV på engelsk til min kollega Randi Bjerre rab@drk.dk . Hun vil se nærmere på din baggrund og vender tilbage til dig.

 

Med venlig hilsen

 

Bente Lyngholm

 

 

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ztrong

Fedt, at du gerne vil gøre noget. Det kan du sagtens komme til. Måske bliver det ikke lige på den måde, du ønsker (pga. de praktiske omstændigheder), men jeg synes, at du skal grave lidt dybere og tænke over, hvorfor du gerne vil lave netop dette. Måske kan du finde forløsning for dit ønske på mange andre måder. Der er brændpunkter over hele verden - også i Danmark. Men det kunne være spændende at høre lidt mere om. Jeg skulle gerne snart have et tiltag klar, der gør det lettere for ildsjæle som dig at komme til at gøre en forskel uden for mange mellemstationer.

Når det så er sagt, så synes jeg, at du skal prøve at kontakte Signe eller en anden i "100 procent til børnene". Det er en meget anderledes organisation, og måske kan de hjælpe dig med at hjælpe dem. http://www.100procenttilbørnene.dk/

Derudover kunne det måske være relevant med rehabiliteringscenter for torturofte. En fantastisk organisation startet af en ildsjæl her i DK. http://www.uk.rct.dk/ 

Håber det har kunnet hjælp dig lidt - ellers kommer der også snart en bog, jeg kan anbefale dig ;-)

De bedste hilsener

Tommy

Hej med dig :-)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Og i øvrigt, så tror jeg også at "Læger uden Grænser" kunne være interessant for dig. Jeg kender forresten også et par udstationerede læger rundt omkring. Jeg kan lige høre dem ad ved lejlighed.

Hej med dig :-)

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

ztrong:

Dansk Røde Kors sender sygeplejersker ud fra vores katastrofeberedskab til områder, som er ramt af krig eller naturkatastrofer. Udsendelserne er op til 6 måneders varighed og uledsaget af familie.

 

Hej igen,

Åh ja, jeg har helt glemt at RK har trukket sig ud som fremmede hjælpeorganisationer, men foretrækker at samarbejde med de lokale RK-afdelinger eller de lokale med lokalt kendskab.

Bortset fra det, så ja det var den tendens,jeg synes at have læst et andet sted. Man skal tænke sig at det er ressourcekrævende, økonomisk og personligt, når folk blir sendt afsted på den måde - så længere tid ad gangen er mere frugtbart.

Læger Uden Grænser havde, da jeg undersøgte for 10 år siden, flere tidshorisonter. I dag, ser det sikkert anderledes ud hvis samme udvikling er sket for RK som for Læger Uden Grænser. Men i stedet for at gætte kan du sikkert få præcis info på msf.dk.

Der er naturligvis en del andre krav, ex. sproglige kundskaber, erhvervserfaring samt områdekendskab.

mvh

Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg sikkert den kyniske nar - men jeg holder altid af at optræde som monopolet til enigheden ;)
Men hvis du arbejder "gratis" for mig i en måned, donerer jeg gerne 30.000 kr. til RK. og således vil du sansynligvis gavne mere end ved at deltage selv.

Kontakt mig på info@dikoin.dk såfremt du er interesseret :)

/Mads Dinesen
madsdinesen.dk

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

En anden ting. På det seneste har private taget initiativ i egne hænder. Istedet for at se passivt til hvordan hjælpeorganisationerne administrerer de penge, de har bidraget, drager de selv afsted med en pose penge eller sponsorede tøj, legetøj eller andet til et trængende børnehjem i det fattigste område i det fattigste land; TV2 Østjylland har fulgt nogle fra Århus, husker jeg.

Du vil gerne hurtigt ind og hurtigt ud igen, ikke sandt? Dette kan være løsningen for dig. Du må meget gerne oprette en tråd herom hvis du vælger sidstnævnte løsning - jeg tror du sagtens kan indsamle hjælp herinde som udenfor.

mvh

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinesen:
Men hvis du arbejder "gratis" for mig i en måned, donerer jeg gerne 30.000 kr. til RK. og således vil du sansynligvis gavne mere end ved at deltage selv.

 

Det afhænger virkelig af hvordan du/man ser på det :-).

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)