Hej Mit spørgsmål går egentlig på, hvor mange gange en bærbar computer skal være defekt før man som virksomhed kan kræve sine penge tilbage eller få en ny til tilsvarende værdi. Jeg har købt en bærbar pc af modellen Zepto Znote 6625WD i januar måned 2008, som jeg købte via mit daværende CVR nummer. Hvis du læser min nedenstående situation, er der så noget at gøre overhovedet??? I 1 år og 9 måneder har jeg gjort opmærksom på, at ydelsen ikke levede op til det som Zepto beskrev om den - nemlig en bærbar pc, som kunne klare selv de mest krævende spil og programmer. Efter på opfordring fra Zeptos support at have formatteret den x antal gange og reinstalleret systemet fandt jeg ud af, at de havde glemt at aktivere turbomemoryen i BIOS. Nå men det virkede stadig væk ikke. 3 browservinduer og en samtidig scanning af AVG antivirus programmet fik nærmest Word til at gå i stå. Defekt grafikkort Til sidst sendte jeg den ind, hvorefter de lavede en hardwaretest og fandt ud af, at mit grafikkort var defekt. Nå men det gav ikke den store effekt. Systemet var stadig ustabilt og langsomt. Indkøb af ekstra ram Igen en lang periode med telefoniske henvendelse og skriftlig support per e-mail. Endelig fik jeg oplyst, at Zeptos support, at jeg formentlig havde for få RAM ( fabrikskonfigureret med 1 GB). Det fandt jeg dog mærkeligt, da den jo som sagt skulle kunne klare selv de mest krævende spil og programmer. Resat bios Nå men indkøb af 4 GB ram virkede heller ikke, og da jeg så skulle opdatere BIOS fik jeg phlash 16 error. Nå det betød endnu en indsendelse til Zepto support, som så fik resat min BIOS. Installering af 4 GB ram gav ikke en dyt. Nu var jeg efterhånden ved at have tabt kampgejsten i forhold til computeren. Nå men efter en længere periode, hvor jeg faktisk havde givet op og affundet mig med situationen, havde Karsten Ree i mellemtiden få et andet firma til at levere teknisk support. Så tænkte jeg, at jeg heller måtte prøve at få den indsendt for 3 gang. Da mit batteri imellemtiden efter 1 år og 9 måneder kun holdt strøm i 10 minutter bad jeg ligeledes også om at få dette repareret eller udskiftet. Succes! - for en stund Succes! i første hug fik InfoCare gennemført en hardwaretest uden fejl, men fandt ud af, at mit drivers til mit styresystem var defekte. De formaterede harddisken og installerede et image. Batteriet havde dog kun reklamationsret i 6 måneder, så det havde de ikke gjort noget ved. DVD-RW drev defekt Hvor var det dejligt endelig at have en ordentlig pc, indtil at jeg skulle installere office på det nye styresystem. Nu kunne DVD-RW drevet pludselig ikke læse mine skiver. Ingen batterier til Znote 6625WD Nå det måtte jo så betyde en 4. indsendelse til Zepto. I mellemtiden kunne jeg ligeså godt få købt et nyt batteri, så den ville være helt perfekt. Da jeg ikke kunne finde batteriet til Znote 6625WD på deres hjemmeside, ringede jeg i stedet til dem. Der fik jeg svaret, at de var stoppet med at producere batteriet i foråret 2009, altså hvor min computer på det tidspunkt har været ca. 1 år og et par måneder. Defekt strømforsyning For så lige at afslutte indlægget med en trommehvirvel, kunne min pc til sidst heller ikke starte, da strømforsyningen formentlig er defekt. Deres ansvarlige for vurderingssager hos Zepto har oplyst, at jeg ikke kan få mine penge tilbage eller bytte den til en ny, men at den vil blive repareret. Men jeg er jo ikke længere interesseret i en computer, hvor de igennem 1 år og 9 måneder har udskiftet grafikkort, fået mig til at købe flere ram samt resat min BiOS. Selvom at InfoCare i første hug fik løst mit oprindelige problem, står jeg jo nu med et defekt DVD-RW drev, en computer som ikke kan tænde samt en bærbar, der er reduceret til en stationær, fordi de ikke længere producerer batterier til modellen. Spørgsmålet er ikke indledningen til en debat om, hvorvidt Zepto producerer gode eller dårlige computere ( min svoger har samme model, som kører upåklageligt), men hvorvidt min situation rent juridisk berettiger mig til at blive kompenseret bedre end forslået af Zepto.
|
Hej Martin,
Øv, det er sgu en kedelig situation. Jeg ved ikke hvad du har krav på rent juridisk, men jeg synes da at du skal skrive et brev til direktøren for Zepto, og spørge ham til, om han virkelig synes det er en god behandling, og om det er en oplevelse som Zepto bør være bekendt.
Mon ikke han indser, at din situation er fuldstændig tosset, og at han får mest ud af at give dig en ny computer.
Alternativt må du spørge ham, om han mener at sagen kunne være interessant for et af de mange forbrugerprogrammer, som kører på TV. Måske det kan være med til at få ham overtalt?