Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udligning af forudbetalt faktura i summasummarum

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer

Jeg har en lille udfordring i summasummarum.

Jeg har en kunde som har forudbetalt en faktura.

Den har jeg bogført ved at kreditere debitorkontoen, og debitere vores bankkonto.

So far so good... det giver et fint kontoudtog på debitoren i systemet.

Når jeg så opretter fakturaen, se kontoudtoget også helt perfekt ud, og debitorkontoen går i nul.

Men fakturaen står stadig som ubetalt (altså med udråbstegn under bilag).
Hvordan udligner jeg den?

Jeg kan selvfølgelig lave en nulsumpostering på debitorkontoen, men det giver bare et par ekstra postering på kontoudtoget.

Jeg kunne selvfølgelig lave en nulsumpostering på "56100 - Debitorer, ubetalte fakturaer", som ser ud til at ligge til grund for alle debitorkonti.

Er der en best-practice at gøre dette på?

På forhånd tak

 

Alt om både i Danmark

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få det på plads, uden at det vil vise sig som ekstra linjer på debitorens kontokort. Men proceduren er, at du udligner fakturaen med det beløb, der er indbetalt. Uden afstemningskonto. På næste linje i kassekladden skal du bogføre beløbet direkte på debitorens kontokort, sådan at de to linjer udligner hinanden.  Det er meget "farligt" at postere direkte på 56100 - Debitorernes samlekonto. Det vil give rod i regnskabet senere hen, fordi din finansbogføring så ikke passer med din debitorliste.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette,

Tak for svaret og øv...
Er det specielt for summasummarum?, eller er det så normalt at debitorerne uden problemer kan gennemskue et kontoudtog med de ekstra linier?

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)