Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ang. skat og aktieoptioner

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eksperter

Jeg er blevet tilbudt en ordning, hvor jeg som løn i okt-december måned kan få  8 procent af aktierne i den virksomhed jeg udfører konsulentarbejde for. 

Jeg vil arbejde ca. 200 timer for denne løn.

Firmaet er udenlandsk og har i år haft et overskud på ca. 1 mio dkk (ligger normalt over 2 mio). 
Der er ikke nogle væsentlig egenkapital i firmaet, og firmaets største aktiv er nok dets kundekartotek og brand i en specifik branche.

Hvordan vil jeg blive beskattet af disse aktier, og kan betaling af skatten på nogen måde udskydes?

Det skal siges, at jeg ikke kan sælge aktierne til en fordelagtig pris før jeg har haft dem i 5 år.

Hvordan vil jeg blive beskattet af modtagelsen af disse aktier? og hvordan vil de blive værdisat?

Er der flere muligheder?

Hvordan beskattes afkastet af aktierne?

Glæder mig til at høre jeres ideer, da jeg synes det lyder som en ret sweet deal, men jeg har ikke rigtig råd til at betale for meget i skat før jeg igen kan sælge aktierne. 

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har forresten også et ApS holdingselskab. Kan det nytte noget at aktierne bliver tildelt dette firma?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Først må jeg lige have præciseret et par punkter:

1) er du ansat i virksomheden, eller foregår det som eksternt konsulent arbejde?

2) er virksomheden placeret i udlandet, eller har den blot udenlandske ejere?

 

Når du skriver at de først kan sælges efter 5 års ejerskab tyder det på at der er tale om den generelle medarbejder aktie ordning, og i så tilfølde vil du først blive beskattet på salgstidspunktet (altså tidligst om 5 år).

 

Mvh.

 

Benjamin

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin.

Tak for dit hurtige svar.

 

Virksomheden er baseret i udlandet og har udenlandske ejere, men er en internetvirksomhed, så jeg arbejder hjemmefra.

Jeg arbejder et fast antal timer om måneden.

Ordningen er ikke skræddersyet til nogen special dansk ordning, sådan som jeg har fået den. Jeg vil, hvis jeg takker ja til tilbudet, blive registreret ejer af aktierne fra 31/12, men baseret på en kontrakt hvori der står, at jeg ikke kan sælge dem til andre end firmaets hovedaktionærer, medmindre en majoritet af aktierne bliver solgt samtidig. Jeg har måske misforstået. Måske jeg kan bede om at få ændret udkastet så det passer bedre med dansk lovgivning?

Så når de sælges, vil jeg altså bare skulle betale skat af hele salgsprisen, og der skal ikke betales noget yderligere for at modtage aktierne?

hvordan med aktiernes afkast i mellemtiden? Hvad betales der af det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du skal betale skat af udbytte, som skattepligtig aktieindkomst, medmindre du har ubrugte tab på unoterede aktier som

du kan modregne udbyttet i.

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

1000 Tak for svaret!

 

Jeg tror efterhånden jeg har forstået hvordan det fungerer ifht. salget. 

YES!

 

det vigtigeste for mig tilbage at vide er, om jeg skal betale noget i skat ved modtagelse af aktierne? (indtil jeg kan sælge dem), og hvad afgør om jeg skal?

Aktiernes "køber" jeg til 0 kroner, men i bytte for x antal timers arbejde

 

evt. en reference til et sted hvor jeg kan læse mere, hvis det tager lang tid at forklare, ville jeg sætte lige så stor pris på!

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan som du beskriver forholdene i aftalen vil jeg mene at det går under reglerne for den generelle medarbejderaktieordning.

Jeg må dog lige spørge, går aftalen på aktier, eller på købe- tegningsretten på aktier?

Efter den generelle aktie ordning skal aktier nemlig være båndlagt i mindst 7 år før de kan sælges. købe- tegningsrettigheder på aktier skal modsat kun båndlægges i 5 år.

Som jeg ser det er der derfor 3 senarier.

Senarie 1) Aftalen er på Aktier (igennem den generelle medarbejderaktie ordning, værdien af aktierne må maks. være 22.800 kr. i 2009). De skal båndlægges i min. 7 år (kan altså først sælges om 7 år). Skattemæssigt vil det betyde at du skal betale 0 kr. i skat af aktiernes værdi nu. de næste 7 år skal du betale skat af et evt. udbytte knyttet til aktierne (altså hvis firmaet udlodder udbytte). og om 7 år, når du sælger aktierne (eller senere hvis du vælger at vente med at sælge) skal du betale skat at salgs værdien.

Senarie 2) Aftalen er på køb- tegningsrettigheder på aktier (igen igennem den generelle medarbejderaktie ordning, værdie af rettighederne må maks. være på 10% af din årsløn fra virksomheden). De skal båndlægges i min. 5 år. Skattemæssigt vil det igen betyde at du skal betale 0 kr. i skat nu. når du sælger eller bruges rettighederne om 5 år (eller senere) skal du betale skat af den værdi de har. fordel ved denne løsning: 5 år, i stedet for 7. ulempe: der er ingen indtægt fra udbytte i de 5 år som der ville være hvis du ejede aktierne (forudsat at firmaet udbetaler udbytte naturligvis).

Senarie 3) Aftalen er IKKE igennem den generelle medarbejderaktie ordning. Så er der ingen regler for hvor mange aktie du må tildeles, og heller ingen lovmæssige regler om en bindingsperiode (derfor kan du og virksomheden naturligvis godt aftale en bindingsperiode). Skattemæssigt vil det betyde at du skal betale skat af aktiernes værdi NU. Dette er naturligvis marerigt senariet, men kan sagtens være hvad der er tale om.

I alle 3 senarier kan der også være tale om den individuelle aktieordning istedet for den generelle medarbejderaktieordning. det vil dog ikke have nogen betydning for dig om det er den ene eller anden.

 

Min anbefaling er at du får en revisor til at læse aftalen igennem, han vil kunnet komme med forslag til ændringer og sørge for at du ikke bliver fanget i en fælde.

 

Mvh.

 

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
Sådan som du beskriver forholdene i aftalen vil jeg mene at det går under reglerne for den generelle medarbejderaktieordning.


Anvendelse af reglerne omkring den generelle medarbejderaktierordning kræver det ikke at alle medarbejdere skal have tilbudet?

For mig lyder det mere som det er reglerne om individuel aktieløn der er tale om.

Uden kendskab til aftalens indhold vil der være mere gætteri end brugbare svar. Jeg kan anbefale dig at kontakte Bent Zimmermann  for professionel rådgivning omkring aftalen.

Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for alle de brugbare svar.

De er GULD VÆRD!

Jeg vil prøve at tage kontakt til Bent, og høre hvad han siger :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)