Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg lukke en kundes hjemmeside pga. manglende betaling?

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Give
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 45
Fra  Webtimisten Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg sidder og skal til at udsende rykker 2 på design, oprettelse og hosting af en hjemmeside til en kunde.

I rykker 1 skrev jeg, uden at være sikker på om det er helt ok/smart, at hjemmesiden vil blive lukket i dag, såfremt fakturaen ikke er betalt inden d. 26. sep.. Jeg har i mellemtiden skrevet endnu en påmindelse om, at hjemmesiden vil blive spærret, hvis der ikke sker en betaling. Kunden har ikke reageret på nogle af mine e-mails, men jeg kan se han har været logget ind i administrationen bag hjemmesiden - altså har han helt sikkert også tjekket sin e-mail.

For at være helt sikker på min juridiske situation, når/hvis jeg skal sende sagen til inkasso, er det så dumt at have spærret for hjemmesiden? Det er jo at skade anden mands virksomhed, hvilket jo er ulovligt, men er det også det i denne situation?

Jeg har før måttet true kunden med inkasso, før den faktura blev betalt, og jeg regner sådan set også med, det bliver sådan denne gang.

Kan kunden på nogen måde sige: Jeg har jo ikke en hjemmeside, så hvorfor skal jeg betale? For derefter at gå ud og få lavet hjemmesiden andetsteds. Så har jeg jo mistet en masse penge.

Hvad skal/kan jeg gøre? Og hvad er reglerne?

Med venlig hilsen
Benjamin Ravn

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Min gæt er, at du kun kan stoppe med at levere ydelser, dvs. at stoppe hostning.

Men at det derimod er selvtægt at inddrages hans hjemmeside, hvis den ligger på et domæne, som han ejer. I teknisk forstand bryder du jo ind og og fjerner noget.

Førstnævnte er jo også fint nok, men ikke hvis hosting sker hos tredje part, for så har du lagt pengene ud, og det er ikke hostens problem.

Hilsen, Robert

Fra Give
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 45
Fra  Webtimisten Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal jeg jo faktisk sørge for, at der ikke er adgang til noget som helst, ellers er det jo tydeligt, det er mig der har været inde og spærre adgangen og ikke min host.

Ydermere vil det også være dumt at præsentere de besøgende med en tekst ala. "Adgangen til hjemmesiden er midlertidig spærret" - har jeg ret i det?

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Robert skriver er det et spørgsmål om hvilken ydelse du har leveret.

1) er det hosting kan du lukke for hosting ind til der er betalt. Men jeg ville ringe til kunden inden, og sikre mig at der ikke bare forelå en misforståelse.
2) Er det ikke dig der hoster, så skal du ikke gøre det. Det er selvtægt. Du kan heller ikke tage ud til en kunde og hente nogle møbler hvis du har solgt dem og leveret dem.

Ring først og så send den til Inkasso. Hvis du tidligere har lavet noget og måtte rykke for pengene kendte du vel risikoen?

Held og lykke med det.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det du skriver, så svarer det til at jeg afleverer min bil på værksted. At jeg og værkstedet ikke er enige om regingen. At jeg ikke ønsker at betale regningen og de så vil tilbageholde min bil - Det er tordnende ulovligt og man kan faktisk blot ringe efter politiet og bede dem om at få ham til at udlevere bilen.

Den slags skal afgøres gennem normale instanser.

Jeg vil tro at det er ok at stoppe hostingdelen, men ikke at spærre for hans hjemmeside.

 

I øvrigt et fint eksempel på, hvorfor man som kunde ikke skal benytte samme leverandør til det hele ;o)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Business:

Som jeg forstår det du skriver, så svarer det til at jeg afleverer min bil på værksted. At jeg og værkstedet ikke er enige om regingen. At jeg ikke ønsker at betale regningen og de så vil tilbageholde min bil - Det er tordnende ulovligt og man kan faktisk blot ringe efter politiet og bede dem om at få ham til at udlevere bilen.

Den slags skal afgøres gennem normale instanser.

Jeg vil tro at det er ok at stoppe hostingdelen, men ikke at spærre for hans hjemmeside.

 

I øvrigt et fint eksempel på, hvorfor man som kunde ikke skal benytte samme leverandør til det hele ;o)

Jack

Et bedre eksempel ville være at et bilfirma har lavet en bil til personen, og indgår en aftale om fremtidige reperationer. Kunden nægter dog at betale for bilen eller reperationerne, men beholder bilen....

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

;o)

Ja, men nu var det blot for at finde et eksempel på noget der forekommer ret ofte..........og som man derfor kan relatere til ;o)

Anyway....der er grænser for hvad man må som leverandør. Har du købt en bil på afbetaling, kan leverandøren heller ikke blot hente den, hvis du ikke bater dine afdrag.

Nå, men hav en god dag ;o)

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan sikrer en web udvikler sig bedst rettighederne til et web site og sikrer sig enten rettighederne til dette, eller betaling?

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Business:
 I øvrigt et fint eksempel på, hvorfor man som kunde ikke skal benytte samme leverandør til det hele ;o)

Jack 

Vrøvl, Jack Big Smile

Der er mange fordele ved at lægge flere af sine opgaver og indkøb hos samme leverandør.

Volume giver mulighed for rabat. Smile

 

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke hvad du mener....

Hvis jeg fx. skulle købe et website fra dig, så ville jeg da ikke skrive under på en kontrakt, hvor du beholdt rettighederne til mit website, som jeg lige har købt....

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)