Hej! Jeg sidder og skal til at udsende rykker 2 på design, oprettelse og hosting af en hjemmeside til en kunde. I rykker 1 skrev jeg, uden at være sikker på om det er helt ok/smart, at hjemmesiden vil blive lukket i dag, såfremt fakturaen ikke er betalt inden d. 26. sep.. Jeg har i mellemtiden skrevet endnu en påmindelse om, at hjemmesiden vil blive spærret, hvis der ikke sker en betaling. Kunden har ikke reageret på nogle af mine e-mails, men jeg kan se han har været logget ind i administrationen bag hjemmesiden - altså har han helt sikkert også tjekket sin e-mail. For at være helt sikker på min juridiske situation, når/hvis jeg skal sende sagen til inkasso, er det så dumt at have spærret for hjemmesiden? Det er jo at skade anden mands virksomhed, hvilket jo er ulovligt, men er det også det i denne situation? Jeg har før måttet true kunden med inkasso, før den faktura blev betalt, og jeg regner sådan set også med, det bliver sådan denne gang. Kan kunden på nogen måde sige: Jeg har jo ikke en hjemmeside, så hvorfor skal jeg betale? For derefter at gå ud og få lavet hjemmesiden andetsteds. Så har jeg jo mistet en masse penge. Hvad skal/kan jeg gøre? Og hvad er reglerne? Med venlig hilsen |
Min gæt er, at du kun kan stoppe med at levere ydelser, dvs. at stoppe hostning.
Men at det derimod er selvtægt at inddrages hans hjemmeside, hvis den ligger på et domæne, som han ejer. I teknisk forstand bryder du jo ind og og fjerner noget.
Førstnævnte er jo også fint nok, men ikke hvis hosting sker hos tredje part, for så har du lagt pengene ud, og det er ikke hostens problem.
Hilsen, Robert