Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

regler for ungarbejder

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par hurtige spørgsmål.

Må en person under 18 år sende en regning for et stykke udført arbejde (uden at være momsregistreret) og må man som virksomhed benytte sig af en sådan arbejdskraft?

Må man aflønne en person under 18 år til en fast pris pr. opgave og hvis ja, skal man så stadig betale feriepenge, pension og forsikring oveni aflønningen?

/Nicolaj

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lytter lige med her.

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man må gerne sende en regning uden moms, så det skulle unge også må, aghængig af deres alder og familie binding til dig.

Egne børn må fra 13 år arbejde i ens anparts selskab, men ikke i ens personlige selskab, der skal de være 16 år.

Unge kan fra de er 13 år få frikort / skattekort, og kan derfra tjene penge.

Der er regler om hvad de må lave, specielt hvis det ikke er dine egne børn.

dit eget barn på 13 år må arbjede i dit aps men høre ikke under arbejds tilsynet, det vil, sgei de blander sig ikke i hvad barnet laver, er det naboens søn der arbjeder for dig, er der stramme regler for hvad denne må lave...

Så hvis dete r dit eget barn og du har et aps, må vedkommende udføre flere arbejdstyper end andres børn må.

De må da gerne sende en regning, grænsen må gælde for de 50000 kr omsætning om året før de skal momsregistreres. Den unge skal selv på skatte opgørelsen opgive b indtægten som er en regning til dig.

Sendes der regning skal du ikke betale ferie penge, pension....i princippet skal den unge selv være forsikret lige som anden ekstern arbejdskraft selv skal være forikret når disse bruges. aflønner du for fast opgave gælder almindelig lønafregnign med feriepenge mm.

du spørg ikke specifikt og der er derfor svært at svare konkret, men jeg har taget fat i egen brug af ungarbejder, egne børn og hvad arbejdstilsynet bl.a. har oplyst.

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

lind:

du spørg ikke specifikt og der er derfor svært at svare konkret, men jeg har taget fat i egen brug af ungarbejder, egne børn og hvad arbejdstilsynet bl.a. har oplyst.

Tak for et uddybende svar!

Det er en 16 årig pige der skal opdatere mine hjemmesider med nye priser etc. og vi er ikke i familie.

Men det lyder som om det er ok, hvis vi finder en fair fast pris på opgaven og hun bare sender en regning til mit firma. Jeg har ingen ansatte, så den tid jeg vil spare på opdateringer, ville jeg jo skulle bruge på lønkørsel, ansættelseskontrakter, forsikringer, feriepenge og pension, hvis jeg skulle ansætte hende istedet.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en hel fin måde at gøre det på. Du skal informere den unge medarbejder om, at hun skal indberette sin indtægt på selvangivelsen og kommer til at betale 8% i arbejdsmarkedsbidrag af pengene. Hvis hun ikke opbruger sit frikort, skal hun ikke betale skat ud over AM-bidraget.

Fra ishøj
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal regningen se ud? :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Regningen skal indeholde

  • afsenders navn, adresse og cpr.nummer
  • modtagers navn og adresse
  • beskrivelse af ydelsen eller varen, der er leveret
  • pris
  • note om, at regningen ikke indeholder moms
  • betalingsbetingelser (til hvilken konto, og seneste rettidige betalingsdato)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

lind:

Unge kan fra de er 13 år få frikort / skattekort, og kan derfra tjene penge.

 

De små nuttede babyer i pyjamas fra Magasins Julekatalog kan også få et hoved-/frikort.

 

Fra ishøj
Tilmeldt 10. Sep 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay :)

Må den sendes på mail eller skal den med posten?

Og når man er under 18 år hvor kan man så angive sin selvangivelse? :)

 

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

før fik man forslag fra skat til en selvangivelse, ud fra løn indtægter og de fradrag man har, her kunne man korigere, f.eks kørselsfradrag.

Om de stadig bliver sendt ud til alle i papir format er jeg i tvivl, sidste år fik min søn, men jeg fik det online.

 Har man ingen bemærkninger skriver man ikke noget, og ellers anføre man det som b-indkomst på selvangivelsen.

Om unge har skat online som voksne og der kan indberette ved jeg faktisk ikke, men hvorfor skulle de ikke kunne det.

Unge skal først bede om et frikort fra kommunen/ skatte forvaltningen, før end de begynder at tjene penge. Husk ved b indtægt at sætte penge til side til de 8 % amb så der ikke kommer en efter regning, man ikke havde tænkt på, da det jo kan virke af mange penge, hvis man ikke er forberedt på det.

Selvangivelsen er en del af års opgørelsen

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)