Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis (Open Source) program til lagerstyring

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står foran et projekt (i Thailand), hvor jeg kommer til at skulle holde styr på en masse mindre varer, hvor en del af disse kommer til at være "ude i marken".

Eftersom der stadig er mange spørgsmål, hvordan praksis ender med at blive, så vil jeg ikke (endnu) investere i et "professionelt" program.

Samtidig har jeg erfaring fra open source regnskabsprogrammer, at man ofte må downloade massevis af programer, før man finder noget nyttigt. Dertil kommer, at de ofte er for komplicerede, da alle nemt skal kunne bruge det.

Jeg søger altså noget simpelt, som måske endda kan køre på en eee-computer i min bil, og som alle nemt kan finde ud af, og hvor jeg og mine medarbejder kan holde styr på,  hvad vi har, og hvor det er, samt hvor mange penge vi har brugt på køb af varer.

Det gør ikke noget, at databasen skal flyttes manuelt fra computer til computer - den kan sidde i en flash.

Resume - et open source program, der fortæller:

  1. hvad vi har på hovedlager
  2. hvad vi har på fjernlager (tæt på hovedlager)
  3. hvad vi har på provinslager A, B og C...
  4. hvad vi har på "hylder" hos A, B og C...
  5. hvad vi har hos person A, B og C...
  6. hvor mange penge vi skylder leverandør

(Måske er det urealistisk, men ofte bliver man forbavset over, hvad mankan finde gratis på nettet)

Hilsen, Robert

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden du læser mit indlæg, så står der ikke noget om nogle gratis programmer. Bare lidt reklame for mig selv, og nogle andre muligheder :-)

Jeg kan fortælle om et system jeg på et tidspunkt havde udviklet til en virksomhed der producerede medicin.

Virksomheden producerede medicin, eller de producerede faktisk kun et produkt som, men det blev solgt i forskellige pakker/kasser med hver deres vare nr. Hver produktion de lavede fik et BATCH/LOT nr. som var unikt. Kravet var at hvis en produktion gik galt, skulle de vide på hvilke lagre og kunder den her produktion var blevet leveret til, så de kunne tilbagekalde den.

Det blev bygget i PHP, men med en central database der lå på virksomhedens internet. Så alle medarbejdere kunne tilgå systemet, og lave ændringer. Hvis du vil have et tilbud på et lagersystem, så arbejder jeg med en timepris der hedder 265 kr. timen eksklusiv moms

Et andet system jeg har arbejdet med er Forsvarets IT system deMars (der bygger på SAP). Det fungerede virkelig godt. Jeg var i perioden feb-aug 09 i Afghanistan, hvor jeg var med til at håndtere de danske forsyningslagre i Kandahar Provinsen og Camp Bastion i Helmand.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Det vil jeg tage til efterretning, men kan ikke lige nu, da vi stadig ved for lidt om, hvad vi reelt får brug for.

Hilsen, Robert

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt forståeligt :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Robert Kronberg:
Eftersom der stadig er mange spørgsmål, hvordan praksis ender med at blive, så vil jeg ikke (endnu) investere i et "professionelt" program.

Det er altid svært at finde en løsning til et problem, som ikke er defineret.

Robert Kronberg:
Jeg søger altså noget simpelt, som måske endda kan køre på en eee-computer i min bil, og som alle nemt kan finde ud af, og hvor jeg og mine medarbejder kan holde styr på,  hvad vi har, og hvor det er, samt hvor mange penge vi har brugt på køb af varer.

Det gør ikke noget, at databasen skal flyttes manuelt fra computer til computer - den kan sidde i en flash.

Resume - et open source program, der fortæller:

  1. hvad vi har på hovedlager
  2. hvad vi har på fjernlager (tæt på hovedlager)
  3. hvad vi har på provinslager A, B og C...
  4. hvad vi har på "hylder" hos A, B og C...
  5. hvad vi har hos person A, B og C...
  6. hvor mange penge vi skylder leverandør

Det kan det danske Open Source-økonomisystem SALDI, hvor de dog alle undtagen leverandøren skal oprettes som lagre.

Hvis man ikke vil kører med en enkelt database og forbinde via mobilt bredbånd eller andet trådløs internet, så er det også muligt at få SALDI installeret på de enkelte minibærbare og køre uden problemer. Samt flytte data via USB-nøgle eller lignende.

Selv synes jeg, at det let kan give nogle problemer med datasikkerheden, hvis hele databasen flyttes via et fysisk medie fra maskine til maskine - og ville det ikke være bedre med en løsning, hvor data i databasen var opdateret og tilgængelige for alle, som har adgang til internettet?

Hvis der skulle være medarbejdere, som af forskellige årsager ikke har adgang til hoveddatabasen, kunne der udarbejdes et ekstra modul til netop håndtering af data, når der ikke var adgang til hoveddatabasen, hvor ændringer så blev tilføjet, når medarbejderen igen havde adgang.

Og hvorfor ikke bruge resten af økonomisystemet, når man nu er i gang?

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak , det ser rigtigt spændende ud, men 300 posteringer per år som maks er for lidt. Selvom projektet er "lille", så kommer der en enorm masse bevægelser, ogt måske omkring 10-20 konkrete medarbejdere.

Måske jeg hellere skal lave et avanceret regneark i Excel.

Hilsen, Robert

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det var mig i lignende situation ville jeg overveje at lave en opstartsløsning i MS excel eller MS access.
Måske ikke det nemmeste job, men de to programmer er så flexible at du kan få dem til næsten alt.

Det vil give dig en masse viden som du senere kan bruge til at finde det endelige system

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan være en mulighed, også fordi det er lidt omstændigt, altså den måde som varerne skal flyttes rundt på hele tiden. Samtidig skal det ikke været et avanceret og tungt system. Jeg tror, at jeg bare laver et stort Excel-ark, som jeg kan bygge videre og videre på hen ad vejen.

Hilsen, Robert

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Robert Kronberg:
Mange tak , det ser rigtigt spændende ud, men 300 posteringer per år som maks er for lidt. Selvom projektet er "lille", så kommer der en enorm masse bevægelser, ogt måske omkring 10-20 konkrete medarbejdere.

Hvis du kun bruger lagerdelen, bruger du ingen posteringer. Det kræver ingen posteringer at flytte fra et lager til et andet, medmindre du giver hvert lager sit eget kontonummer.

Jeg ved ikke helt, hvordan du har tænkt dig at holde styr på ét regneark, som 20 medarbejdere skal kunne hente og lægge data i samtidigt - samt slet ikke hvordan det skal flyttes fysisk fra den ene til den anden. Eller hvad der sker, hvis en af medarbejderne mister mediet og alle dataene.

Jeg vil klart anbefale et centralt system, hvor hver medarbejder har adgang til dataene, som altid ville være opdateret, så alle kunne tilgå dem - også ledelsen. Hvilket også vil give mulighed for central sikkerhedskopiering af data.

Prisen på ekstra brugere i SALDI er for samtidige brugere. Hvis de ikke er på samtidigt, så kan der spares en del. SALDI-systemet giver besked, når antallet af samtidige brugere er nået samt mulighed for at overskride ved bestilling af en ekstra samtidig bruger (45,- pr. måned). Og du er sikret med hensyn til sikkerhedskopiering af data.

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, nu fik mig overbevidst, så nu prøver jeg.

Takker.

Hilsen, Robert

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)