Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette 1 ApS med binavn eller 2 selskaber ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg håber nogen herinde kan give deres kompetente mening i nedenstående situation.

Jeg skal oprette et ApS som overtager en eksisterende produktionsvirksomhed. 3 ansatte inkl. undertegnede og med en omsætning på ca. 4-6 mio årligt. Branchen er indenfor det grafiske og dermed det man kan kalde høj-risiko, men det har hidtil været en fornuftig forretning med en relativ stabil kundekreds.
Samtidig skal jeg drive en relaterende virksomhed (kaldet "afd. 2"), meget specialiceret indenfor efterbehandling af tryksager. Denne del skal operere under eget navn og fra egen adresse. Omsætningen er ikke så stor, men ret stabil, og risikoen for afd.2 er ret lille da der er meget få faste udgifter, og opgaverne kan betragtes som noget lignende kontraktarbejde.

Nu er det så jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal oprette eet selskab (ApS) med "afd. 2" som et binavn til samme selskab, og dermed have risiko for at den ene trækker den anden med (op/ned efter hvordan det går), eller om jeg gør klogest i at oprette et ApS til den grafiske virksomhed med et selvstændigt "Afd. 2 ApS" som ejer (dvs. jeg ejer "Afd.2 ApS" som ejer "Firma 1 ApS")
På sidst nævnte måde kan jeg jo fortsætte med Afd.2 hvis den grafiske produktion går galt... ?

Er sidstnævnte løsning overhovedet mulig ?
Er der noget der retfærdiggør en helt anden sammensætning ?
Hvad er det fornuftigste at gøre her ?

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

er det rent vrøvl det jeg har formuleret ?
Der plejer da nok at være nogen der kan give deres mening til kende ?

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden mulighed kunne være at etablere et holdingselskab og lade hver enhed ligge som selvstændige datterselskaber under dette.

Jacob Tøjner har tidligere blogget på Amino om fordelen ved holdingselskaber, ligesom emnet har været debateret et utal af gange.....

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville også anbefale holding og to selvstændige datterselskaber.

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Holding med to datterselskaber kræver vel at jeg har 2 x 125.000 kr til opstarten ?

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart ja, så kræver det 2 x anpartskapitalen som minimum - men hvordan finansiere du ellers købene af virksomhederne?

 

Den bedste struktur ville være holdingselskab, med 2 datterselskaber - de bliver også sambeskattet så, hvis du kører med overskud i det ene selskab og underskud i det andet - så kan det modregnes i hinanden :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som Jesper er inde på........holding samt 2 datterselskaber.

Dog koster det så 2*125 tkr. anpartskapital!

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper (og i andre)

Det er kun een virksomhed der opkøbes. Den anden er "ren" opstart og skal stort set kun beskæftige sig med lønarbejde, hvilket på det nærmeste vil sige at der ikke kan komme underskud i den da der kun vil være udgifter hvis der er indtægter (som naturligvis skal være større).

Tak for svarene, jeg tror jeg ender med løsningen med to selskaber, hvor det ene ejer det andet.

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Thranborg:

Tak for svarene, jeg tror jeg ender med løsningen med to selskaber, hvor det ene ejer det andet.

 

Så du vil kun oprette holdingselskab + én datter?

Du får ikke en ordentlig adskillelse af de 2 afdelinger på den måde, som jeg går ud fra at du gerne ville?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du opretter 1 holding, køber virksomheden som vel allerede er 1 aps eller a/s eller køber aktiviteten ind i 1 datter. hvis der er en kassebeholdning i det købte, akn den nye datter låne til holding, der herefter stifter datter 2...

- såfremt aktiviteten til datter 2 allerede er en del af driften kan denne måske udskilles ved skattefri  spaltnining eller ved skattefri udskillelse af aktiver.

 

under alle omsætndigheder kræver det nøjere analyse... og det fås ikke gratis. :-)

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)