Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil, beskatning og afskrivning

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har et lille Aps, hvor jeg er eneste ansatte. Selskabet laver IT-programmering for forskellige kunder. Selskabet går godt, så nu overvejer jeg at købe en firmabil. Jeg har overvejet en 3½ år gammel personbil på hvide plader til 200.000,-

Bilen skal bruges til at køre mellem mit hjem og mine kunder, men den skal også bruges privat, efter "fri bil modellen", hvor jeg beskattes med 25% af bilens anskaffelsesværdi.

Spørgsmål 1: Er det korrekt at selskabet kan afskrive på firmabilen med 25% pr år ?

Spørgsmål 2: Er det korrekt at der kan afskrives 25% i anskaffelsesåret, selv om jeg anskaffer bilen i december måned. (Eller skal det gøres op på månedsbasis).

Med venlig hilsen

Ole

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der kan svaret ja til begge dine spørgsmål!

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille tilføjelse:

Du bliver beskattet fuldt ud i den måned, hvor du får bilen leveret. Det kan derfor godt svare sig at afvente et månedsskift, hvis du er i den sidste halvdel af måneden.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. Check dog at der er gået mindst 3 år fra første indregistreringsdato så du bliver sat i skat af ansk.summen. Ellers er det nyvognsprisen og fra og med år 4 75% af nyvognsprisen.

Prøv om du kan få forhandlet prisen ned ved eksempelvis at købe reservedæk o.l. ved siden af og få forhandlermonteret alufælgene så du køber en bil uden alufælge. Jeg lavede selv noget i den stil da jeg købte min. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bil jeg har kig på er indregistreret 1. gang i 01/04-2006, så det må være OK.

Hvordan er det egentlig med afskrivningen. Jeg må jo afskrive 25% pr. år, dvs. 25% allerede i år, og 25% næste år.

Hvad hvis jeg sælger bilen i juni 2010. For jeg så stadigvæk fuld afskrivning for 2010? Hvis JA, er det så ikke noget som der kan spekuleres i ? (evt. hvis jeg sælger bilen til mig selv, til den afskrevne værdi)

Mvh Ole

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej....du kan ikke afskrive i salgsåret!

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Mange tak for dine altid hurtige og præcise svar.

Et lille tillægsspørgsmål.

Hvis jeg nu køber bilen i december 2009 og sælger den i januar 2011, så kan jeg afskrive den med 2 gange 25%. Må jeg så sælge den "til mig selv" i januar 2011, for den afskrevne værdi, eller skal den vurderes af en bilhandler og så sælges til den reelle værdi ? (Jeg er eneejre af selskabet, og eneste ansatte)

(Jeg håber at du svarer JA, for det vil da være en kanon forretning. Det er jo de færreste biler som taber næsten 50% på 14 måneder.)

Mvh Ole

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...det skal være handelsværdien...du skal sælger bilen til selv.

For at undgå problemer med SKAT, bør der foreligge en sagkyndig vurdering af bilen.

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok !

Et afsluttende spørgsmål for at lukke tråden.

Jeg købte bilen i går. En Audi A4 fra 2006 på hvide plader til 230.000,- inkl. moms og levering. Jeg er klar over, at jeg ikke kan fratrække momsen på hvidplade-biler.

Spørgsmål: Hvad er afskrivningsgrundlaget ? Er det 230,000,- eller er det 172.500,- (230.000 minus momsen)

Mvh Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det er 230 tkr., idet du ikke kan afløfte momsen!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)