Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afståelse af erhvervslejemål...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

jeg har lige et spørgsmål omkring afståelse af et forretningslokale..... Hvis jeg gerne vil leje et lokale og ikke har tænkt mig at der skal være det samme som den nuværende forretning har, er det så rimeligt at man skal betale afståelse?? Hvis det er en anden branche, skal man måske i forvejen bruge en masse penge til at lave om.. Er der nogen regler for hvor længe forretningen må stå tom før man ikke kan forlange afståelse??

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Uden at have en juridisk baggrund for at kunne udtale mig om dit spørgsmål, kan jeg dog udfra hvad min egen erfaring har lært mig sige dig følgende. En afståelse er i flg. min opfattelse noget som den forhenværende ejer af den pågældende butik / lokaler har betinget sig i sin evt. lejekontrakt, at han er berettiget til at opkræve. Det kan f.eks. være begrundet i, at han gennem en årrække har opbygget et renome og at den fysiske beliggenhed af netop dette lokale gør, at det har en værdi og er særlig attraktivt da kunder ved at der lige her er noget særligt at komme efter. Jeg tror egentlig ikke at der er nogle skrevne regler om, hvor længe et lokale skal stå tomt før der ikke kan kræves afståelse. En anden ting kan måske være, at der ved længere tids lukning af den pågældende butik, kan være grundlag for en forhandling af størrelsen af afståelsen.

Mht. at du vil bruge lokalet til en anden branche tror jeg ikke gør at du helt kan afvise at betale en afståelse - men det kan måske igen danne grundlag for en forhandling.

Som før nævnt må du ikke tage ovenstående for 100% korrekt - men blot hvordan jeg har formuleret tingene gennem tiden og hvordan eg af min advokat er blevet rådet.

Mvh

Birger

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birger

Jeg kan godt se at man kan opbygge en renome indenfor en bestemt branche, men hvis man ikke skal bruge lokalerne til den samme branche, synes jeg jo egentlig, at det renome den forhenværende har bygget op er ligegyldigt.. Jeg synes også det er rimeligt at man skal betale afståelse hvis det er indenfor sammen branche, men ind imellem er det fuldstændigt utroligt hvad folk mener de kan få i afståelse for deres lejede lokaler og især hvis man ikke kan bruge deres renome til noget. Samtidig kan jeg også godt forstå at folk gerne vil have noget afståelse og da især hvis de selv har givet afståelse da de overtog lokalerne.

Jeg har tidligere været selvstændig og har betalt både afståelse og goodwill til en forretning, på trods af at jeg ikke kunne bruge deres renome til noget som helst, men sådan er det når der er et bestemt lokale man er intresseret i, og heldigvis lærer man noget, hver gang man prøver noget nyt Smile men jeg sad bare og tænkte på om der er regler på dette område....

Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Godwill og afståelse er to forskellige ting.

Godwill betaler du for et navn eller en kundekreds. Afståelse betaler du for et lokales beliggenhed, lejebetingelser og evt istandsættelse (nøglepenge). Der kan altså være mange gode grunde til, at der kræves en høj afståelse. Grunde du ikke umiddelbart kan kende uden at undersøge forholdene nøje. Afståelse har altså intet med renome at gøre.

Der findes ingen regler for, hvornår der må opkræves afståelse. Den eneste begrænsning kan findes i lejekontrakten.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med jer begge to. Vederlag for afståelse af lejemål kan i princippet beskrives som en beliggenhedsgoodwill og den er knyttet til lejemålets beliggenhed som kan være fordelagtig uanset om vi taler om en skotøjsforretning eller en grønthandler. Men som potentiel lejer bør man naturligvis vurdere om man forventer at kunne få valuta for betalingen og i en forhandlingssituation bør man da også spile på at man vil drive virksomhed indenfor en anden branche end den hidtidige virksomhed

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)