Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medie Licens tyveri eller skjult skat

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige modtaget en opkrævning på medielicens.

Finder det højst besynderligt, at vi igen skal betale skjult skat igen, er det i det hele lovligt i henhold til eu reglerne. Vil gerne høre andres mening.

 

 

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ifølge kulturminister Brian Mikkelsen kan DR regne med en merindtægt på ca. 400 millioner over de næste fire år, men disse penge vil være øremærkede til digitalisering af arkiver, public service-fonden, nye programkrav osv.

Skattestoppet forudsætter ellers at "nye" skatter og afgifter kompenseres ved ophævelse af andre, og det er der tydeligvis ikke tale om her. Så det er en skjult skat, som jeg iøvrigt ikke forstår man vil lægge politisk navn til, når man fører sig frem på netop skattestoppet, og (som hvis jeg må gætte på noget) er netop det som regeringen får sine stemmer på.

Rent juridisk adskiller medielicens sig vel ikke fra alm. licens der jo ikke forudsætter at man rent faktisk ser programmerne på de licensfinansierede kanaler, - et tv apparat kan jo også benyttes udelukkende til videofilm. 

/Michael

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele ideen med at man skal betale for MULIGHEDEN for at anvende en ydelse er jo helt ude i hampen... måske jeg skulle sende en opkrævning til DR for at give dem muligheden for at anvende mine ydelser.

Jeg betaler gerne for ydelsen, men først i det sekund jeg rent faktisk anvender den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen..det er dog en skjult skat......igen!

Dog nok muligvis lidt mere retfærdigt.

Om den er i strid med EU`s regler ved jeg ikke....men mon ikke EU dispenserer!

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter, det gør det nok imod at få noget andet Smile

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa.

Jeg er altid frisk på en god handel - hvad får man for pengene? Jeg har desværre ikke noget tv-signal i huset og kan således kun afspille dvd-film. Min antenne i bilen er knækket i en p-kælder og det er kun radio100fm der er stærk nok til at kunne høres.

Er det så penge ud af vinduet og bør jeg derfor takke pænt nej til deres nye tilbud?

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

> Finder det højst besynderligt, at vi igen skal betale skjult skat igen, er det i det hele lovligt i henhold til eu reglerne.

Hvilke EU regler er det du mener, der strider mod at opkræve licens - på samme måde, som andre EU lande iøvrigt også gør det. Jeg kender ikke til nogle EU regler der skulle forbyde det. Har du et bud? Eller er det bare udtryk generel modstand mod licens?

Jeg ved ikke lige hvad du mener med "skjult" - der ligger jo en lovgivning bag og den er da ikke hemmelig.

> Hele ideen med at man skal betale for MULIGHEDEN for at anvende en ydelse er jo helt ude i hampen

Nej, faktisk er det gældende for langt det meste af det som den offentlige sektor tager sig af. Du betaler også for skoler, selvom du ingen børn har, hospitaler, selvom du aldrig er syg, og veje, selvom du bliver derhjemme. Jeg ville gerne slippe for at betale skat til militæret, fordi jeg ikke synes man skal bruge penge på det. Men ingen civilicerede samfund fungerer som en a la carte menu :)

Jeg er personligt MEGET mere forarget over de 1.5 milliarder som dagbladene modtager i støttet direkte over skatten - bl.a. fordi disse dagblade konkurerer direkte med andre virksomheder, der IKKE får denne støtte, men tværtimod skal betale skat til at dække den.

I forhold til licensen synes jeg problemet er, at "public service" begræbet er blevet alt for bredt. Jeg kan godt se ideen i at have en skatte- eller licensbetalt TV/radio station til formidling af vigtige informationer, undervisningsmateriale osv., men jeg forstå ikke at licensen også skal gå til at vise de uendeligt mange dårlige Amerikanske TV-serier, konkurrencer og rene underholdingsudsendelser. Det kan de kommercielle medier klare mindst ligeså godt - og gør det. Det er de ikke kommercielle produktioner, som vil mangle, hvis der ingen licens var.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel

Det jeg mener med skjult skat, er at DR har været gode til at bruge penge, enten betaler staten dem eller også kræver man ekstra licens. Alså ekstra licens.

Men viden med hensyn til EU regler er ikke så stor, men stiller vil gerne stille det spørgsmål,  hvor meget må man kræve af den en enkelte borger i licens og for hvad. På samme måde som man gjorde med den gamle AMBI.

 

Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skam ikke noget som helst imod licens - som det var tidligere. Hvor du betalte hvad du brugte altså TV eller radio. (Og det kan udemærket være på en computer).

Men nu, hvor alle med en mobiltlf eller computer skal betale medielicens, uanset om du er en arbejdsplads der ikke ser TV i arbejdstiden eller om du er en ung studerende med fælles TV-rum, er lige lovlig kreativt og rammer rigtig mange uretfærdigt.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er jo nået dertil hvor anslået 99,99% af befolkningen er forpligtet til at betale licens (fordi de ejer tv, mobiltelefon eller lignende)
Så i mine øjne er det dybt tåbeligt at opkræve det som licens. Det burde istedet bare opkræves via den ordinære skat. Så ville der ikke være al det brok og postyr.
Idéen med en licens til et produkt er jo netop, at man kan vælge eller fravælge produktet, hvilket jo reelt ikke er muligt for en moderne menneske.

Når det så er sagt, så synes jeg også at det er fint, at vi på den ene eller anden måde betaler for, at sikre det såkaldte public service tv. Men det ER altså lidt provokerende at kalde det licens.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)