Hej Alle, Vi har netop fået agenturet på et varemærke. Der er så en konkurrent, som har været kunde hos dem indtil da. De har ikke haft agentur - kun været kunder. De har så købt domænet "varemærke".dk .. Og der reklamerer de selvfølgelig med at man kan kontakte dem for at blive forhandler. Har ikke kontaktet dem endnu, men ville lige høre om man egentlig juridisk kan tvinge dem til at stoppe med at reklamere med det? Regner nu med at vi finder ud af det stille og roligt - men vil gerne vide hvilke styrker jeg evt. har i baghånden? |
Nu er det meget ukonkret, men du kan ansøge om at få suspenderet deres domæne. Der er 3 betingelser som skal være opfyldt, men du er nok den bedste til at vide om de er det i den her sag.
Taget fra dk-hostmasters hjemmeside
- åbenbart har til hensigt på ulovlig vis at skabe forveksling med en tredjeparts identitet, domænenavn, hjemmeside, varemærke eller øvrige forretningskendetegn, og forholdene taler for ikke at afvente en afgørelse fra Klagenævnet for Domænenavne, domstole eller offentlige myndigheder, eller
- sker i forbindelse med åbenbart ulovlige handlinger eller undladelser, der ikke er omfattet af nr. 1. Suspension kan dog i disse tilfælde kun ske, hvis væsentlige sikkerhedsmæssige eller øvrige samfundsmæssige hensyn taler derfor, og disse hensyn taler for ikke at lade suspension eller sletning afvente en afgørelse herom fra Klagenævnet for Domænenavne, domstole eller offentlige myndigheder, eller
- indebærer en nærliggende risiko for, at internetbrugere, der søger en tredjeparts domænenavn, ved en fejlagtig indtastning ledes over på en hjemmeside eller anden tjeneste, der er tilgængelig under domænenavnet, der ønskes suspenderet (typosquatting). Det er dog en betingelse for suspension, at registranten ikke har varemærkerettigheder, navnerettigheder eller øvrige kendetegnsrettigheder til domænenavnet, der ønskes suspenderet, og at registranten eller en anden, som må formodes at drive virksomhed i nær tilknytning til denne, har foretaget registreringer af andre domænenavne med nærliggende risiko for en tilsvarende forveksling.