Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Verdens bedste forretnings ide: At importere fra Kina - her er nogle gode tips

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Jun 09
Indlæg ialt: 12
Fra  S.A.N.S. Group ApS Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Kære alle flittige iværksættere

Jeg hører gang på gang, at folk gerne vil importere vare fra Kina og sælge dem i Danmark, hvilket jeg udmærket godt forstår. Vores virksomhed beskæftiger sig stort set kun med, at importere vare fra Kina, dog til andre virksomheder. Men det er bare ikke så let, som det umiddelbart lyder som om, når man snakker om det. Den eneste grund til, at vi fortsat kan leve af det, er at vi gennem årene har bygget et stort netværk op og har kinesiske ansatte på hhv. vores kontor i Danmark og i tre regioner i Kina. Men skulle jeg starte virksomhed op i dag, med den viden jeg har omkring handel i Østen, så ville jeg nok have valgt en anden virksomhedsform.

Da jeg startede som grøn iværksætter havde jeg en helt klar vision om, at jeg bare skulle importere vare fra Kina for en slik og sælge dem videre for en daler og blive rig på den måde. Hvis nogen spurgte til det dengang, så var jeg overbevist om at det ikke kunne gå galt, det var jo en både vandtæt og skudsikkerplan jeg havde, som man overhovedet ikke kunne tabe penge på. Jeg rejste til Kina og troede selv, at jeg var verdensmand, når jeg besøgte fabrikker og producenter. Der var ikke det der ikke kunne lade sig gøre og alle krav ville blive imødekommet med et smil – smil fordi ham du lavede aftalerne med bare sagde ja til det hele. Men da jeg tre måneder senere modtog mine vare og opdagede, at alt var direkte modsat af, hvad der var aftalt kom jeg til at tænke på smilet. Han smilede enten til mig fordi han var skide ligeglad med hvad jeg sagde eller ikke forstod halvdelen af mine ord. Når jeg, ved nærmere eftertanke tænker over det, tror jeg det er en kombination af begge dele. I Kina siger man og lover man nemlig alt for at få en ordre i hus, fordi det betyder at man kan få mad på bordet i et x-antal dage. Man tænker typisk ikke særligt langsigtet, som vi gør i Danmark, forstået på den måde, at hvis kunden bliver tilfreds, så kommer han tilbage. Det handler i bund og grund kun om overlevelse for dem – og det er typisk de steder, hvor du kan lave den billigste handel, hvor problemerne er største.  

Til trods for, at den container jeg fik hjem, stort set ikke kunne bruges til noget, måtte jeg tilbage igen og starte forfra. Men den her gang havde jeg hyrede en kineser, som var bosat i Danmark til at tage med – og vi er den dag i dag stadig partnere. Havde det ikke været for hans skyld, så havde jeg været gået fallit mange gange.

 Den eneste grund til, at jeg måtte gøre det hele om var, at jeg var tvunget til det. Jeg havde gældsat mig på min første handel og havde også solgt dem i mellemtiden. Firmaet jeg havde solgt til, havde betalt halvdelen upfront, hvilket gjorde at jeg kunne låne yderligere i banken. Jeg fik til sidst alle varer hjem og fik betaling fra kunden og endte med et underskud på lidt under 100.000 danske kroner. De penge var jeg nød til at skulle have tjent hjem igen og tog derfor arbejde ved siden af, samtidig med at jeg fortsatte mit Kina eventyr. Jeg har dog ikke brændt mine fingre så meget, som jeg gjorde første gang, men har bestemt måtte betale, flere lærepenge med tiden.

I dag har jeg et fast samarbejde med både et stort shippingfirma, samt den Danske Ambassade mv. og det efterhånden store netværk af kinesiske producenter, som gør det hele lidt mere enkelt. Selvom det fortsat er meget svært, har erfaringen meget at sige – fordi LET det bliver det aldrig. Men rejsen til, hvor vi som virksomhed er i dag, har været et sandt mareridt og har krævet mange søvnløse nætter.

Derfor vil jeg anbefale alle der går med de planer om, at genoverveje det en ekstra gang. Men har du stadig lysten og modet, samt ideen til det rigtige produkt er der nogle gode råd, som jeg vil anbefale du lytter til:

Først og fremmest skal i finde jer nogle samarbejdspartnere, som kender den branche i vil trade indenfor og dernæst skal i sætte jer godt ind i alle de skæve indføringsregler, samt told & afgiftsregler der er. Når alt det er på plads, skal i finde frem til en god producent og en kunde til at aftage produktet. Men gør jer selv den tjeneste, at i finder et firma som vores, som kan hjælpe jer igennem de 2-3 første handler med producenten i Kina, inden i selv er klar til at tage over. Det betaler sig mange gange i sidste ende.

Held og lykke samt god rejse

 

Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

Spændende læsning. Jeg står faktisk selv og er ved at hente vareprøver hjem og skal have gang i mine første ordre. Du skriver i dit indlæg at man skal have fat i et firma som jeres. Har du et firmanavn eller et link?

Jeg har selv erfaringen med transport, told og inførsel men indkøbet i Kina er jeg lidt usikker på. Har dog bekendte i Kina som jeg regner med kan hjælpe.

/Nordjyden

Fra Nuuk
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 451
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke fordi at jeg selv importere ting. Men jeg fandt dit indlæg yderst interessant Yes 5 stjerner herfra

Fra Risskov
Tilmeldt 27. Jul 09
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget spændende og lærerigt indlæg, specielt fordi der er mange derude, inklusiv mig selv, som sidder og roder lidt med evt. at importere fra Kina.

Thumbs up for dit indlæg! Yes

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tid er penge:

Når jeg, ved nærmere eftertanke tænker over det, tror jeg det er en kombination af begge dele. I Kina siger man og lover man nemlig alt for at få en ordre i hus, fordi det betyder at man kan få mad på bordet i et x-antal dage. Man tænker typisk ikke særligt langsigtet, som vi gør i Danmark, forstået på den måde, at hvis kunden bliver tilfreds, så kommer han tilbage. Det handler i bund og grund kun om overlevelse for dem – og det er typisk de steder, hvor du kan lave den billigste handel, hvor problemerne er største.  

 

Jeps du ! Du har fat i noget !

Jeg håber du kan hjælpe folk mod at brænde nallerne - jeg skulle have startet med at kontakte dig da jeg lavede min første kina-brøler - eller da jeg lavede den næste :) Jeg har lært det på den hårde måde og kunne godt have undværet det.

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 06:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god beskrivelse af mange menneskers forsøg med import fra Kina, mange af mine egne kunder iblandt.

Jeg har talt med mange mennesker der enten har opgivet import eller blevet tvunget ud i en konkurs grundet for blind tro på at asiasiske, specielt kinesiske leverandører nu engang leverer det de har lovet. Det er yderst sjældent tilfældet og også grunden til at der er dukket mange QC-virksomheder op i Kina og i mange af de andre asiatiske produktionslande. En stol del af disse virksomheder kan man bare desværre heller ikke stole på, da de ofte tager imod bestikkelse fra leverandørerne for at lade varerne glide igennem alligevel. Et godt råd hvis man vil benytte sig af nogle af disse, er at vælge enten de Taiwan eller HongKong baserede virksomheder og lade de kinesiske passe sik selv. Det bedste, siger min erfaring, er at vælge en virksomhed der opereres af Skandinavisk personale, ikke kun fordi jeg selv tilbyder dette, men mere grundet at disse har samme kvalitetsopdragelse som man selv har. De amerikanske skal man I min mening også gå langt uden om, da deres kvalitetsopfattelse ofte ikke ligger langt fra den kinesiske.

Thumbs up for indlægget herfra!

Mvh.
Kasper Hansen

Fra Hjørring
Tilmeldt 3. Jun 09
Indlæg ialt: 12
Fra  S.A.N.S. Group ApS Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Jeg er helt enig i din betragtning omkrig den amerikanske opfattelse af kvalitet.

Jeg håber ikke folk mister modet til at handle i Kina - vil bare gerne anbefale at de tager nogen med på sidelinien som ved hvad det drejer sig om. Det kan godt betale sig i det lange løb. Jeg taler af erfaring og hjælper dagligt firmaer med at importere vare fra Kina. Vi tager os af alt lige fra indkøb, kvalitets kontrol til at færdiggøre alt nødvendigt dokumentation ifm. med told og afgift mv. Men vi påtager os ligeledes at rejse med kunder ud til Kina og hjælpe dem med at finde en leverandør, til det de end måtte ønske. Dog i de fleste tilfælde er vi alene på farten derude og giver kontakten videre, hvis kunden ønsker dette.

Håber som sagt, at der er mange der har fået noget ud af mit indlæg - det var hensigten.

Held og lykke samt god rejseSmile

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)