Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktieoptioner

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber at der nogle "kloge hoveder" der kan give mig et godt råd, da det er en rimelig stor beslutning jeg står over for.

Jeg er blevet tilbudt at starte i en ny virksomhed, som umiddelbart har et ret stort potentiale. Her får jeg en fast løn de første 2 år, (middel god lløn) og så er jeg blevet tilbudt at købe aktieoptioner, når der er gået 2 år. Prisen for disse aktiooptioner er min samlede lønindtægt, i de to år hvor jeg har modtaget løn.

Jeg vil rigtig gerne være medejer af en virksomhed, da jeg syntes at det er ekstremt spændende at være med til at starte noget nyt op, have indflydelse og tage vigtige beslutninger.

Men umiddelbart syntes jeg at det lyder som en dyr løsning, at jeg skal betale 2 års løn for 9 % medejerskab, af et firma som man ikke aner hvad udvikler sig til. Jeg håber at der er nogen der kan give et par gode fif, ifht. aktieoptioner, da jeg sidder med kontrakten i hånden.

Mhv.

Davion

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en meget underlig løsning. Aktieoptioner er normalt noget man får tildelt og optionerne giver ret til senere at erhverve aktier i selskabet til en given kurs.

Hvorvidt det så er en dyr løsning er noget andet. En option er jo netop kendetegnet ved at man ikke behøver at udnytte den, hvis forholdene ikke går som forventet.

Hvis det var mig ville jeg nok overveje om jeg ville tage jobbet som lønmodtager og betragte aktieoptionerne som en mulighed. Samtidig ville jeg forhøre mig om mulighederne for i stedet at få tildelt aktier til en værdi af op til 10% af min årsløn mod at acceptere en lavere årsløn. Sidst men ikke mindst ville jeg da alliere mig med en advokat for en aftale eller kontrakt der omhandler aktieoptioner kan ikke afklares og belyses 100% i et webforum.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

Tak for din kommentar og hjælp. Jeg har egentlig besluttet mig for en løsning.

Jeg har forhandlet mig frem til en noget bedre løn + 25 %, og så må jeg se om aktierne er det værd om 2 år, når jeg kan købe dem.

Jeg skal stadigvæk betale 2 års lønninger for optionerne, men hvis de er 4 års lønninger værd til den tid, vil det jo være en ok forretning.

Det kan også være at de kun er 2 årslønninge værd, men under alle omstændigheder kan man se om udviklingen i virksomheden, går i den rigtige retning.

Igen tak for dit svar.

Mvh.

Davion

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - Dog skal du have sikret hvor mange aktier du kan købe og der skal indføjes nogle bestemmelser i tilfælde af kapitalforhøjelse og større udbytteudlodninger. At  virksomheden går rigtig godt og værdien er firedoblet nytter jo ikke noget hvis de bestående aktionærer forud for din udnyttelse har udloddet store udbytter til sig selv, eller hvis de eks. 20.000 kr. aktier du kan købe lige pludselig ikke udgør 10% af aktiekapitalen men 1% af aktiekapitalen. Du skal også overveje hvad der sker hvis virksomheden sælges i exerciseperioden (dvs. i de to år). Hvad så med dine optioner ? og sådan kan man fremføre rigtig mange forhold som skal afdækkes.

Sådanne ting vil der typisk være taget højde for i en optionsaftale udarbejdet af en advokat men hvis det er noget I selv sidder og flikker sammen risikerer du nemt at blive sorteper og lægge en masse kræfter i noget som du ikke får andel i. Omvendt kan det også være sådan at din tilstedeværelse og medvirken er en forudsætning for at virksomheden kan køre og så er det den omvendte vej.    

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)